خبرگزاری کار ایران

20شیء آلوده‌تر از سنگ دستشویی را بشناسید!

کد خبر : ۲۸۰۵۸۵

مطالعات چندین ساله محققان آمریکایی و اروپایی نشان می‌دهد که تلفن همراه، صفحه کلید، اسفنج آشپزخانه، حوله موجود در توالت، شیر آب، کلید برق و چند مورد دیگر، از کاسه و سنگ دستشویی یا صندلی توالت کثیف‌تر هستند.

به گزارش ساینس، تصور همگان بر این است که توالت کثیف‌ترین جای ممکن است؛ ولی تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از وسایلی که هر روز با آرامش از آنها استفاده می‌کنیم، آلوده‌تر از توالت هستند؛ در حالی که هرگز به تمیز کردن آنها فکر نمی‌کنیم.

 

 گوشی تلفن، تبلت و صفحه کلید

 

مطالعات نشان می‌دهد که تعداد باکتری‌های بیماری‌زای موجود روی تلفن همراه، صفحه کلید و تبلت، 10 برابر صندلی توالت فرنگی است؛ میزان عوامل بیماری‌زای این اشیا زمانی بیشتر می‌شود که مانند صفحه کلید به‌طور مشترک مورد استفاده قرار گیرند. در این اشیا یک نوع باکتری بیماری زا به نام Staphylococcus وجود دارد و زیر میکروسکوپ به شکل خوشه انگور است.

 

 محفظه ماشین لباسشویی

 

با قرار دادن لباس‌های کثیف، به ویژه لباس زیر چرک در محفظه ماشین لباسشویی یا سبد لباس چرک، حدود 100 میلیون باکتری‌ای کولای منتشر می‌شود که در محفظه باقی می‌مانند و به راحتی به سری بعدی لباس‌ها منتقل می‌شوند.

 

 حوله توالت

 

باکتری‌ها برای حیات و انتشار نیازمند سه پارامتر رطوبت، گرما و ماده هستند. حوله درون توالت با قرار دادن هر سه مورد در اختیار میکوب‌ها، محل مناسبی برای رشد و انتشار است لذا از قرار دادن حوله و دستمال توالت در توالت اجتناب کنید.

 

 مسواک‌های موجود در توالت

 

تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که سیفون کشیده می‌شود، ذرات آب آلوده تا 6 متر جهش پیدا می‌کنند و به راحتی روی مسواک‌هایی که در توالت نگهداری می‌شوند، می‌نشینند. توصیه می‌شود مسواک‌ها را از توالت خارج کنید.

 

 شیر آب

 

شیر آب، به ویژه شیرهای موجود در توالت، منبع میکروب و باکتری‌های بیماری زا هستند.

 

 اسفنج و اسکاچ آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین منابع پخش باکتری و میکروب، اسفنج و اسکاچ‌های ظرفشوری است. تحقیقات محققان آریزونا نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از اسفنج‌های آشپزخانه در آمریکا، حاوی باکتری سالمونلا بوده‌اند. در ادامه تحقیقات آمده است که میزان باکتری‌های موجود در اسفنج آشپزخانه، 400 برابر بیشتر از کاسه توالت است. برخی از اشیای آلوده‌تر از توالت عبارتند از: کلید برق، پول، دستگاه‌های خودپرداز، فرمان ماشین، صندلی و دستگیره‌های وسایل حمل و نقل عمومی، منوی رستوران، سبد دستی فروشگاه، دکمه آسانسور، دسته‌های کیف دستی، موکت یا فرش و تخته آشپزخانه. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز