خبرگزاری کار ایران

دفاع معاون جهانگیری از تعیین استاندار ملی برای استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۰۱۱

مصاحبه معاون جهانگیری در حالی منتشر شده است که با رفتن مقیمی از استانداری مرکزی به معاونت سیاسی وزارت کشور جایگاه او در استانداری استان مرکزی خالی مانده است. اصلاح طلبان و اعتدال گرایان این استان در روزهای گذشته تلاش کرده اند تا یک گزینه ملی همراه دولت را به سمت استانداری استان مرکزی برسانند.

طولانی شدن بحثانتخاب استاندار استان مرکزی سبب بروز حاشیه هایی چه در استان و چه در تهران شده است به طوریکه هر روز یک رسانه به این موضوع می پردازد.

به گزارش گروه سایر رسانه های ایلنا به نقل از روزنامه عطر یاس معاون امور روستایی معاون اول رئیس جمهوری نسبت به برخی تلاش ها برای محدود سازی دامنه تعیین استاندار مرکزی واکنش نشان داد.

سید ابوالفضل رضوی در گفت و گو با روزنامه منطقه ای عطریاس اصرار بر بومی گرایی در انتصاب مقام های استانی را خلاف دیدگاه هایی امام خمینی دانسته است. این مصاحبه در حالی منتشر شده است که با رفتن مقیمی از استانداری مرکزی به معاونت سیاسی وزارت کشور جایگاه او در استانداری استان مرکزی خالی مانده است.

اصلاح طلبان و اعتدال گرایان این استان در روزهای گذشته تلاش کرده اند تا یک گزینه ملی همراه دولت را به سمت استانداری استان مرکزی برسانند. در حال حاضر محمود زمانی رئیس کنونی منطقه آزاد سلفچگان و استاندار اسبق ایلام مطرح ترین کسی است که از او به عنوان گزینه نهایی برای نشستن بر این سمت نام می برند.

محمود زمانی از اعضای ارشد ستاد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود که نقش زیادی در ائتلاف عارف و روحانی داشت.

اما برخی مخالفان حضور یک چهره ملی در جایگاه استانداری استان مرکزی به عنوان یکی از پایه های صنعتی کشور سعی کرده اند تا موضوع هایی مانند بومی بودن را به صدر شاخص های لازم استاندار مرکزی بنشانند. موضوعی که رویه دولت در انتصاب ها نشان داده که از اولویت های روحانی نیست و حتی اصرار برخی استان های مرزی هم باعثنشد چنین موئلفه ای مد نظر قرار بگیرد چه برسد به استانی که نامش «مرکزی» است و در فاصله ای بسیار نزدیک به پایتخت کشور قرار دارد. استانی که قطب صنعت ایران است و هیچگاه دچار چالش های قومی نبوده است.

شاید برای همین است که سید ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهوری در گفت و گو با روزنامه منطقه ای عطریاس به شدت به این موضوع واکنش نشان داده است تا نشان دهد دولت روحانی در مسیری قدم بر می دارد که محور آن توسعه کشور است و نه تمرکز بر نگاه های جزم اندیشانه.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، مهمترین مشکل توسعه نیافتگی هر کشور را نگاه و نگرشی دانست که مردم آن کشور به توسعه، برنامه ریزی و جمع بندی فعالیت های خود دارند. وی استان مرکزی را نیز از این قاعده مستثنی ندانست و گفت: مردم باید اراده ای مبنی بر پیشرفت، تعالی و توسعه داشته باشند. خداوند در قرآن می فرماید: «ان ا… لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم». از نظر من این آیه معنای توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را بیان می کند. چرا که مادامی که ملت ها اراده ای بر تغییر وضع موجود خود نداشته باشند، هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد و یقینا در این خصوص مردم باید پیش قدم شده و با شناخت وضع موجود، تعیین برنامه مطلوب و اراده جمعی، برنامه ای را برای توسعه آینده استان داشته باشند.

رضوی افزود: متاسفانه به نقش مردم به معنای واقعی کلمه در کمتر کشوری توجه می شود. نقش ها به مردم داده می شود اما سهم اثرگذاری برایشان در نظر گرفته نمی شود. در حالی که مردم باید علاوه بر آن که سهیم می شوند، اثرگذار و تعیین کننده نیز باشند و اگر زمینه این مهم را فراهم کنیم، می توانیم مقدمات توسعه یافتگی را نیز ایجاد کنیم. همه ما و مسئولان باید به گونه ای عمل کنیم که علاوه بر آنکه مردم باور می شویم، اعتماد مردم را نیز به خود جلب می کنیم. متاسفانه نقش مردم در برخی امور کشور از جمله اقتصادی مورد غفلت قرار گرفته و باید مردم را به معنای واقعی کلمه مردم کوچه و بازار و توده در امور سهیم کنیم چرا که وقتی مردم، بزرگ و گسترده می شوند، فناناپذیر نیز می شوند. همانطور که می بینیم حکومتها و دولت ها می روند اما این مردم هستند که همچون قطراتی در کنار هم پایدارند.

معاون جهانگیری در ادامه تصریح کرد: در بحثتوسعه اقتصادی کشور یقینا باید به نقش توده های مردم نیز توجه کرد. دلیلی ندارد که مردمی که به لحاظ مالی کم درآمد هستند، افکار کم اهمیتی داشته باشند. بلکه باید به آنان بها و نقش تعیین کنندگی دهیم. همانطور که در اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر رابطه ای از بالا به پایین و پایین به بالا تعریف شده است؛ همین اصل برای مردم نقشی تعیین کننده قائل شده و می گوید مردم به دولت و دولت به مردم، امر به معروف و نهی از منکر کنند. گفتنی است هر جا در قانون اساسی کلمه دولت آمده، منظور کل حاکمیت است نه تنها قوه مجریه. چرا که قوه مجریه نیز همچون قوای دیگر خود فصلی جداگانه است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، مهمترین مزیت نسبی استان مرکزی را سرمایه انسانی آن عنوان کرد و گفت: استان مرکزی از جمله استان هایی است که الگوهایی ارزشمند به دنیا ارائه داده است. مسئله ای که در کمتر استانی از کشور مشاهده می شود. امام خمینی(ره)، امیرکبیر، پروفسور حسابی و… الگوهایی جهانی هستند. امروز نیز امیدواریم نوه گرانقدر امام خمینی(ره) به عنوان الگویی بزرگ و اثرگذار در دنیا معرفی شوند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، در توضیح ویژگی های استاندار مطلوب برای استان مرکزی تصریح کرد: نه تنها در استان مرکزی بلکه در همه استان ها، استانداری باید منصوب شود که توسعه طلب بوده و انسانی فکور، مدبر و اهل برنامه ریزی باشد. باور به خرد جمعی و مردم در تعیین اهداف و برنامه ها و قدرت برقراری هماهنگی لازم با مجموعه ارگان های حکومتی و مقامات مافوق همچون وزرا و رئیس جمهور از جمله دیگر ویژگی های استانداری مطلوب است. همچنین قدرت تعامل و تشخیص سریع و به موقع و شناخت جامع از دنیا علاوه بر استان، از لازمه های فردی است که قرار است نماینده عالی دولت در استان باشد. هر کس این ویژگی ها را داشته باشد لایق استاندار شدن می باشد.

رضوی خاطرنشان ساخت: یادمان باشد امام(ره) در هیچ یک از صحبت ها و دیدگاه هایش مسئله بومی بودن را جای نداد و من نیز با این تفکر که برخی بیان می کنند استاندار حتما باید بومی استان باشد، مخالفم و آن را مخالف دیدگاه های امام(ره) می دانم و معتقدم یک انسان صالح و توانمند که به توان افزایی دیگران باور دارد، فردی شایسته برای خدمت به مردم استان می باشد. حال چه اهل استان مرکزی باشد چه نباشد.

وی افزود: نقش مردم در توسعه سیاسی را حائز اهمیت بسیار دانست و گفت: مردم ما همان هایی هستند که امام(ره) را از تبعید نجات داده و مقامات امروز کشور را از زندان های شاهنشاهی بیرون آوردند. مردم فهیمی که جنگ را به پیروزی رساندند. بنابراین مسئولان باید باور داشته باشند که در این مسئله مردم در جایگاه نخست تاثیرگذاری قرار دارند و صندلی که روی آن می نشینند، به ایشان فکر و اندیشه تزریق نمی کند. بلکه باید با باور به اندیشه مردم، تنها به محدودیت زمان که قابل جبران نیست توجه کرده و در صدد تحقق مطالبات مردم که سرمایه بزرگ کشور هستند، باشند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور، حرکت دولت تدبیر را تاکنون مثبت و در جهت کاهش مشکلات دانست، وی افزود: البته این حرکت می توانست سرعت و کیفیت بیشتری برای حل مسائل داشته باشد. دولت در جهت ارتباط بیشتر و بهتر با مردم و خدمت رسانی بیشتر به ایشان حرکت کرده اما به نظرم باید شتاب و عمق این خدمت رسانی بیشتر می بود. اگر بخواهیم نمره ای به عملکرد دولت دهیم، ۱۴ از ۲۰ را لحاظ می کنیم در حالی که دولت می توانست نمره ۱۸ را از آن خود کند و این ۴ نمره فاصله مسئله ای است که انشاءا… دولت هرچه زودتر آن را جبران کرده و بتواند خدمت بیشتری را به مردم ارائه دهد. رضوی در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولین محترم استان مرکزی نیز مانند امام(ره) مردم باور، ضابطه مند و قانون گرا باشند.

نگرانی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان مرکزی از دیدار خانگی برخی منصوبان تدبیر و امید با پایداری کنندگان بر دلواپسی

از طرفی در حدود یک ماهی که از رفتن مقیمی استاندار پیشین مرکزی به معاونت سیاسی وزارت کشور می گذرد اتفاق هایی در این استان رخ داده است که باعثشده اصلاح طلبان و اعتدال گرایان استان مرکزی بر تلاش هایشان برای سرعت بخشیدن به روند تعیین استاندار اضافه کنند.

در آخرین رخداد معاون محمود احمدی نژاد به عنوان سخنران روز ۲۲ بهمن در اراک سخنرانی کرده است. سخنرانی محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد در روز ملی پیروزی انقلاب باعثشده است که اصلاح طلبان و اعتدال گرایان استان مرکزی مراتب اعتراضشان را به برخی مقام های ارشد دولت برسانند.

در حالی تریبون سخنرانی در استان مرکزی در این روز ملی به معاون احمدی نژاد که دیدگاه های او نسبت به دولت تدبیر و امید مشخص است سپرده شده است که چند روز پیش رئیس جمهوری هشدار داده بود روز ۲۲ بهمن توسط جریان های سیاسی خاص مصادره نشود. گویا چند تن از اصلاح طلبان استان مرکزی از فردای روز ۲۲ بهمن با برخی مقام ها در ریاست جمهوری دیدار کرده اند تا مراتب اعترضاشان را به گوش دولت برسانند. سوال اصلاح طلبان استان مرکزی از مقام های ارشد دولت این بوده است که آیا این پیام روحانی به سرپرستان دولتی استان مرکزی نرسیده است؟

موضوع دیگر این است که گویا برخی از نیروهایی که در واکنش به موفقیت های هسته ای و اقتصادی دولت بر دلواپسیشان پایداری می کنند در روزهای گذشته از خلا نبود استاندار در استان مرکزی استفاده کرده اند تا با برگزاری دیدارهایی خانگی با یکی دوتن از منصوبان تدبیر و امید در اراک، نگاه خود را در انتصاب استاندار استان مرکزی پیش ببرند.

یکی از اعضای شورای اصلاح طلبان استان مرکزی در واکنش به این موضوع گفته است که اصلاح طلبان این استان از دیدار خانگی با پایداری کنندگان بر دلواپسی های بی مورد و سیاسی مطلع هستند و از این اقدام ناراحت شدند اما به دلیل حضور استاندار سابق استان مرکزی در جایگاه معاونت سیاسی وزارت کشور با سابقه اصلاح طلبی گسترده این نوع دیدار ها را شکسته خورده می دانند و فعلا نگرانی خود را به مقام های ارشد دولت انتقال نداده اند. به گفته او اعضای ستاد روحانی نامه ای در باره جزئیات این دیدار آماده کردند که تاکنون آن را برای مقام های دولت تدبیر و امید ارسال نکرده اند.

به گفته این عضو ستاد روحانی اعتدال گرایان استان مرکزی مطمئن هستند که محمدحسن مقیمی استاندار اصلاح طلب سابق استان مرکزی به خوبی از نتایج اعلام جزئیات چنین دیدارهایی بر دیدگاه مردم نسبت به دولت حسن روحانی آگاه است. برای همین امیدوار و مطمئن هستند که چنین دیدارهایی تاثیری بر روند مبتنی بر اعتدال گرایی استاندار آینده استان مرکزی نمی گذارد. آن هم در حالی که در حال حاضر بالاترین تنش میان نمایندگان عضو جبهه پایداری با دولت روحانی بر سر پرونده هسته ای، بازشدن فضای سیاسی کشور و برخی افشاگری های دولت روحانی نسبت به تخلف های مالی مقام های دولت گذشته وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز