خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام زائری:

دیگر پارازیت و فیلتر جواب نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۳۷

بعضی چیزها به کروات و چفیه ربطی ندارد؛ اگر آدم تخصص نداشت، به درد نمی‌خورد. وقتی من ماشینم خراب می‌شود، دیگر فرقی ندارد او(آن متخصص) در ماشینش گوگوش گوش دهد یا حاج منصور ارضی!

حجت‌الاسلام زائری، استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: پنجاه سال پیش اگر چیزی از تلویزیون گفته نمی‌شد، مردم آن را نمی‌فهمیدند نه الان. امروز دیگر این چیزها و پارازیت و فیلتر جواب نمی‌دهد. ما تا وقتی براساس دیدگاهی که قرن‌ها است، وجود دارد که حاکمیت با دستور خودش می‌تواند تاثیرگذار باشد، پیش می‌رویم، نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

به گزارش گروه سایر رسانه‌های ایلنا به نقل از تابناک؛ حجت الاسلام محمدرضا زائری استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در برنامه «دیروز، امروز، فردا» با تاکید بر اینکه این نوع دغدغه‌ها، خیلی کم نیازهای بروز ما را برطرف می‌کند، گفت: باید دستگاه قانون‌گذار جریان‌سازی و ریل گذراری کند اما فرهنگ حوزه تشریفات و تشکیلاتی نیست. فرض کنید در مجلس برای مساجد همه کار کردیم، اگر نمازخوان یا امام جماعت جذاب نداشتیم، چه کنیم؟ در اول انقلاب جریانی بود که مردم را به مسجد می‌کشاند ولی الان دیگر این جریان به دلایلی این کشش را ندارد.

وی افزود: فرض کنید قانون نهی از منکر تصویب شد ولی اگر منکری در جامعه به عنوان منکر پذیرفته نشد، چه کنیم. کل فروش یک کتاب ۲۰۰ نسخه هم نیست و ما برای آن قیصریه را به هم می‌زنیم ولی به این توجه نداریم که زن جنایتکار در دادگاه‌ها با چادر است. به این توجه نداریم که گداها در خیابان با چادر هستند. مشکلات فرهنگی ما جای دیگری است. ما از آموزش و پرورش نگرانیم. با وجود این همه نگرانی در مورد آموزش‌ و پرورش ببینید بودجه‌اش چقدر است؟ بودجه انجمن‌اسلامی‌های دانش‌آموزی ما را بودجه نهادهای فرهنگی دیگر مقایسه کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: با وجود اینکه دستگاه‌های دولتی در انجام مسائل فرهنگی گم هستند و مجموعه‌های غیردولتی بیشتر کار می کنند ولی بودجه‌های زیادی به صورت غیر هماهنگ در این حوزه صرف می‌شود. آخر سال جا داشت تا این دغدغه جدی مورد توجه قرار بگیرد. فرهنگ مانند هواست و مسئله‌ای ضروری برای جامعه است. دستگاه‌ها باید خودشان را محاسبه کنند که در این سال که مزین به شعار فرهنگی است چه کاری انجام دادند؟ ما اگر بخواهیم سیاه نمایی و سفید نمایی نکنیم و واقع نمایی کنیم، می‌فهمیم که وضعیت بد است. وضعیت فرهنگی از وضعیت هوای خوزستان بدتر است و دستگاه‌های مسئول در این زمینه از مسئله ریزگردها مقصرتر هستند.

زائری گفت: یکی از مشکلات اصلی ما مسئولان فرهنگی هستند. مسئول فرهنگی که صبح تا شب در اتاق خودش هست و بولتن می‌خواند و هیچ ارتباطی با جامعه ندارد، چگونه می‌خواهد مشکلات فرهنگی را برطرف کند؟ متاسفانه مسئولی که نه نشریه منتشر کرده است، نه فیلم ساخته و نه هیچ کار فرهنگی دیگری انجام داده و خودش می‌گوید تمام هفته از اتاقش بیرون نمی‌رود، سرنوشت جامعه را در دست گرفته است.

مدیرمسئول مجله خیمه افزود: مسئولی می‌گوید من روزنامه نمی‌خوانم. لازمه تصمیم درست تحلیل درست است، کسی که اخبار را دنبال نمی‌کند و نبض جامعه را در دست نداشته باشد و اسم دوتا سایت را نداند، نمی‌تواند با جامعه ارتباط برقرار کند و در مورد آنها تصمیم گیرد. حتی مسئولانی که برای تدریس به دانشگاه می‌آیند، تحمل نقد دانشجویان را ندارند. فاصله بین مسئولان و واقعیت جامعه از لحن صحبت مسئولین معلوم است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند با این مضمون که برای نشر حقایق الهی باید از آبرو هم گذشت. میدان فرهنگی نیاز به کسانی دارند که از آبرو خود بگذرند. کسانی برای این انقلاب خون دادند و اکنون برای آن باید آبرو گذاشت. کار فرهنگی با کار اداری پیش نمی‌رود. برای برخی اول جایگاه مهم است، این که سر ایتام چه می‌آید مهم نیست. اینکه جوانان و زنان ما چه اعتقادی دارند، مهم نیست. بقدری این شکاف زیاد است که نمی‎شود گفت مسئولین فرهنگی ما از جامعه خبر دارند. وقتی سند و کتاب و کاغذ با واقعیت جامعه ارتباطی ندارد، نمی‌توان به آن امید داشت. البته من در زمینه فرهنگ امیدوارم همانطور که در علم نانو و علوم هسته‌ای پیشرفت کردیم در حوزه فرهنگ هم دکتر علی محمدی‌ و احمدی روشن‌هایی داریم که فرهنگ را پیش می‌برند. البته برای مقابله با انها دیگر ترورشان نمی‌کنند بلکه انقدر آنها را به مسائل حاشیه‌ای درگیر می‎کنند که تمام مسئله آنها مسائل حاشیه‌ای شود که آخر ماه دستمزد کارمندهایشان را چگونه بدهند و پول کاغذ از کجا بیاورند.

زائری تاکید کرد: در این یکسال مقام معظم رهبری به تنهایی کارهایی کرده که وزارت ارشاد انجام نداده است. ببینید جریان کتاب «من زنده‌ام» و جشنواره مردمی فیلم عمار در جامعه چه کرده است. اگر مقام معظم رهبری را از بقیه مسئولین فرهنگی جامعه جدا کرد، می‌بینیم هیچ عزمی در این زمینه در بین مسئولین فرهنگی نیست. رئیس جمهور آمریکا زمانی گفته بود که سرنوشت جامعه ما در کلاس‌های درس رقم می‌خورد. شما وضعیت آموزش و پرورش ما را ببینید. معلم باید حقوق کافی داشته باشد. طبق قوانین اسلام شهروند مومن باید با ۸ ساعت کار بتواند زندگی‌اش را تامین کند تا بعد از آن سراغ دین، فرهنگ و خانواده برود اما زیرساخت‌های اقتصادی جامعه ما درست نیست و افراد باید ۳ شیفت کار کنند و نمی‌تواند به قرآن و نماز فکر کند. شکم گرسنه دین و ایمان ندارد؛ این مبنای روایی ماست، تعارف هم نداریم. وقتی فساد و رشوه و ربا کل جامعه را گرفت، دیگر نمی‌توانم از موعظه حرف بزنم، موعظه اثری ندارد. بنده و آقای سالک و همه سر کاریم. اتفاق دارد در تبلیغات بانک‌ها، در شهرداری‎ها و در زیرمیزی دادن‌ها می‌افتد. وقتی فقط ۱ درصد بودجه برای فرهنگ است کهآن هم محقق نمی‌شود و مدیر فرهنگی باید برود سازمان برنامه پیش فلان مدیر موس موس کند که یک بودجه‌ای بگیرد. باید چه کرد؟ همه ما سر کاریم، تعارف هم نداریم.

این فعال فرهنگی گفت: ما فکر می‎کنیم که در صداوسیما اگر چیزهایی را بگوییم چه می‌شود. ملت همه این مسائل را می‌دانند. پنجاه سال پیش اگر چیزی از تلویزون گفته نمی‌شد، مردم آن را نمی‌فهمیدند نه الان. امروز دیگر این چیزها و پارازیت و فیلتر جواب نمی‌دهد. ما تا وقتی براساس دیدگاهی که قرن‌ها است وجود دارد که حاکمیت با دستور خودش می‌تواند تاثیرگذار باشد، پیش می‌رویم، نمی‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

زائری در ادامه گفت: انقلاب ما انقلاب ارزش‎ها بود. انقلاب ذاتا تحول فرهنگی بود. دیروز ولنتاین بود، گزارشی داریم که دیروز افرادی به فروشگاه می‌رفتند و ۴ میلیون تومان پول شکلات می‌دادند تا به دوست دختر یا دوست پیرشان هدیه کنند. باید دید در جامعه ما چه خبر است؟ در دوره اول مجلس، نمایندگان یک ریال هم خرج تبلیغات نمی‌کردند اما الان میلیاردی خرج می‌کنند، باید دید در جامعه چه خبر است؟ باید بپذیریم وزارت ارشاد مشکل نیست. مشکل مجوز دادن وزارت ارشاد به یک خواننده زن نیست. فرد می توانند آهنگ همان خواننده را در اینترنت گوش دهد. اتفاقات دارد در تبلیغات بازرگانی می‌افتد. جوانی که باید با قناعت زندگی خود را آغاز کند با تبلیغات به او القا می کنیم که باید آشپزخانه‌ات ۳۰۰ میلیونی باشد. عامل اصلی قضیه تجمل‌گرایی است. ما در مورد این موضوع حساس نیستیم اما برای یک نوار کاست کفن می‌پوشیم و بیرون می‌آییم.

زائری در پاسخ به این سوال که صدا و سیما از لحاظ بودجه‎ای مجبور است که تبلیغات کند، گفت: آیا قانون گذار نمی‎تواند بگوید که به ازای هر تبلیغ اشرافی‌گری، یک تبلیغ ضد اشرافی‌گری پخش کنید؟ ما می‌گوئیم صدا و سیما باید مروج همه ارزش ها باشد و دانشگاه است. وقتی دولت می‌آید و می‎گوید ۵۱ درصد از بودجه را باید از تبلیغات به دست بیاوری باید چه کرد؟ سایست گذاری تبلیغات برعهده رئیس سازمان است. سیاست گذاری اجرایی برعهده خود مسول صدا و سیماست. صداوسیما عامل مهمی برای جهت دهی به فرهنگ غنی اسلامی ماست و کارهای خوبی کرده است. وقتی صدا و سیما می‌آید و یک دختر جوان را در ۲۰ سالگی این گونه تشویق به تجمل گرایی می‎کند، این اتفاق می‎افتد.

زائری در ادامه گفت: متاسفانه مسئولان سعه صدر ندارند. از یک طرف دزد آمده و خانه را می زند و ما اینگونه نشسته‎ایم. دختر در پارک است، پسر معتاد و بی کار است، سن فحشا امده پایین و… بعد مسئول فرهنگی به من می‎گوید لبخند بزن. امیرالمومنین وقتی می‌بیند چه اتفاقی در جامعه می‌افتد فریاد می‌کشند. مسئول فرهنگی ما وقتی با این اوضاع خوابش می‎برد یا بی خیال است یا رگ ندارد. به مسئول فرهنگی که به فکر بنز و محافظش است دیگر نمی‎شود حرفی زد. باید قبول کنیم که در میدان جنگ هستیم.

وی گفت: اولین راهکار این است که کمیته بحران تشکیل دهیم. در حال حاضر فرهنگ در حالت پایداری نیست. در حوزه فرهنگ همه دخالت می کنند. امروز متولی فرهنگ کسی است که من باید بروم جلویش گردن کج کنم که برگه‌ای را امضا کند؛ این فاجعه است. وقتی کارها درست واگذار نشد، وقتی کار به آدم ناشایست سپرده شد، فرهنگ نابود می شود. بعضی چیزها به کروات و چفیه ربطی ندارد؛ اگر آدم تخصص نداشت به درد نمی خورد. وقتی من ماشینم خراب می‌شود و کنار خیابان با زن و بچه می‌ایستم و کسی کمکم نمی‌کند، دیگر فرقی ندارد او(آن متخصص) در ماشینش گوگوش گوش دهد یا حاج منصور ارضی.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز