خبرگزاری کار ایران

غرضی: رییس جمهور می تواند پیشنهاد دهنده همه پرسی باشد

کد خبر : ۲۳۹۹۷۴

برنامه های دولت روحانی تحت فشار نیروهای راست انجام نمی شود و تعامل با مجلس نیز به نتیجه نرسیده است / مجموعه چپ و راست باید بتواند بنشیند و مسائل را با یکدیگر حل و فصل کند و معضلات فکری و اجتماعی به جامعه منتقل نکنند

کاندیدای ریاست جمهوری دور یازدهم گفت: رییس جمهور می‌تواند پیشنهاد دهنده همه‌پرسی در جامعه باشد لذا بر اساس قانون، مجلس پیشنهاد همه پرسی را به رای می گذارد و به تایید رهبری خواهد رسید.

سید محمد غرضی در گفتگو با ایسکانیوز پیرامون همه پرسی در جامعه بیان کرد: در تاریخ سیاسی ایران اولین همه پرسی توسط مصدق نخست وزیر وقت انجام شد که به انحلال مجلس و برکناری او توسط شاه انجامید در ایران هم بعضا مباحثی در مورد همه پرسی انجام شد که نتیجه درستی نداشت.

وی ادامه داد: برداشتی که از صحبت‌های رئیس جمهور در ارتباط با انجام همه پرسی در جامعه می شود این است که پس از مشخص شدن نتیجه همه پرسی باید موضوع مربوطه به صورت اجرایی در آید.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عدم اجرایی شدن قانون مشکل افرین است، اظهار کرد: وقتی حل مشکل را در همه پرسی بدانیم باید بر این امر واقف باشیم که همه پرسی حلال مشکلات نیست، و همچنین مشکلات دولت را حل نمی کند صرفاً در مقطعی به صورت یک جریان سیاسی عبور کرده و یک عده ای خرسند از این اتفاق و عده ای ناراضی خواهند شد.

وی با اشاره به همه پرسی نظام جمهوری اسلامی در ۱۲در فروردین و به رای گذاشتن قانون اساسی گفت: با اینکه اصول قانون اساسی در یک همه پرسی به رای گذاشته شد و رای قاطعی هم آورد اما حالا قانون اساسی مورد هجمه قرار می گیرد لذا عده ای از اجرای آن سر باز می کنند و عده ای به اجرای آن تکیه می کنند.

غرضی با بیان اینکه مشکلات کشور نه با قانون حل می شود و نه با همه پرسی، افزود: باید نوعی اتحاد در بین نیروهای سیاسی ایجاد شود؛ چرا که ما همه از دل این کشور بر آمدیم و موافق و مخالف باید به اجماع برسند و در این صورت ا ست که کارهای کشور حل خواهد شد.

وی گفت: این سوال مطرح است که وقتی نیروهای سیاسی کشور به اجماع نمی رسند آیا ایجاد همه پرسی نیروهای موافق و مخالف را به اجماع می رساند؟

غرضی بیان کرد: برنامه های دولت روحانی تحت فشار نیروهای راست انجام نمی شود و تعامل با مجلس نیز به نتیجه نرسیده است و طیف راست هم فکر می کند اگر به جای آقای روحانی سر کار بیاید می تواند مشکلات کشور را حل کند.

وی با اشاره به سرنوشت دولت های گذشته عنوان کرد: همه دولت ها با یک امتیازی به صحنه آمدند و با ناروایی رفتند و هیچ کس در کشور موفق نشده قدرت سیاسی را در راستای حل مشکلات سامان دهد، لذا اکنون هم همین اتفاق رخ داده است و به نظر من قدرت سیاسی بایستی مردم را از خودش بداند و مجموعه چپ و راست باید بتواند بنشیند و مسائل را با یکدیگر حل و فصل کند و معضلات فکری و اجتماعی به جامعه منتقل نکنند.

کاندیدای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری اختیار همه پرسی را با رهبری نظام دانست و عنوان کرد: اگر ایشان تشخیص دهند که باید انجام شود اختیار آن را دارد؛ اگر آرامش جامعه را می خواهید باید تمام قانون اساسی را رعایت کنید.

وی در تشریح اینکه آیا رئیس جمهور می تواند پیشنهاد دهنده برای اجرای همه پرسی باشد گفت: رییس جمهور می تواند پیشنهاد دهنده همه پرسی در جامعه باشد لذا پیشنهاد همه پرسی بر اساس قانون در مجلس به رای گذاشته می شود و به تایید رهبری خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه درصحبت های رئیس جمهور موضع مشخصی درباره همه پرسی مطرح نشده است گفت: اشاره هایی به موضوع همه پرسی شد اما باید با موضع مشخص این پیشنهاد داده شود.

غرضی در ارتباط با ایجاد اتحاد بین نیروهای سیاسی داخل کشور توسط رئیس جمهور اظهار کرد: وظیفه رئیس جمهور این است که این اتحاد را ایجاد کند و بایستی پیشقدم این موضوع شود تا بقیه نیز با توجه به مقام روحانیت او به وی اقتدا کنند اما این پیشقدمی را با زور نمی توان انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به چالش های دولت قبل با مجلس و مشکلاتی که ایجاد شد این دولت سعی در برقراری تعامل با مجلس دارد اما همچنان مشکلات باقی است گفت: مسئله بر سر عدم حل مشکلات جامعه است. لذا در اثر حل نشدن مشکلات، مردم به دولت فشار می آورند و دولت خواستار رفع مشکلات در مجلس است و ما باید بدانیم در آینده چه کسانی می توانند آرای جامعه را از آن خود کنند تا بتوانند برای رفع مشکلات تلاش کنند.

کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری در پایان خاطر نشان کرد: من به عنوان یک فرد ایرانی و می گویم در اختلاف چیزی گیر کسی نمی آید و هر چه مردم شاهد اختلافات باشند به دامن زنندگان این اختلافات پشت می‌کنند.

منبع: ایسکا نیوز

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز