خبرگزاری کار ایران

موافقان و مخالفان تحریم‌های ایران چه می‌گویند؟

کد خبر : ۲۳۱۱۵۰

۱۰ روز از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ به مدت هفت ماه و هفت روز دیگر می‌گذرد اما چانه‌زنی‌ها بر سر ادامه دیپلماسی دباره پرونده هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

۱۰ روز از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ به مدت هفت ماه و هفت روز دیگر می‌گذرد اما چانه‌زنی‌ها بر سر ادامه دیپلماسی دباره پرونده هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد.

چهارم آذرماه گذشته، ایران و گروه ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) پس از یک سال دیپلماسی و برگزاری ۱۰ دوره مذاکرات هسته ای، بار دیگر مذاکرات هسته ای و اجرای برنامه اقدام مشترک را با هدف رسیدن به توافق جامع و نهایی تمدید کردند.

با اینکه ۱۰ روز از این توافق می گذرد اما صدای مخالفان ادامه دیپلماسی بر سر پرونده هسته ای ایران در واشنگتن روز به روز بلندتر می‌شود؛ سناتورهای جمهوری خواه از اوباما می خواهند که دست از سر میز مذاکره با ایران بردارد و به همکاری با کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر و شدیدتر علیه تهران، تن دهد.

در حالی که سناتورهای جمهوری خواه و کمیته های مختلف کنگره طی هفته های گذشته از ارائه مجدد طرح اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران گفتند و به دنبال چراغ سبز کاخ سفید در این موضوع هستند دولت «باراک اوباما» اما تاکنون تمام قد در قبال زیاده خواهی‌های کنگره ایستادگی کرده است.

سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا تاکنون بارها در کنفرانس های خبری از ادامه دیپلماسی و برنامه باراک اوباما در زمینه پرونده مذاکرات هسته ای ایران گفته و تاکید کرده اند که همانطور که تهران به تعهدات خود در زمینه برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است، کاخ سفید نیز بر این امر تاکید کرد.

اخیرا نیز شخصیت های دیگر ارشد سیاسی آمریکا نیز به زمین دفاع از سیاست های اوباما و دفاع از تمدید مذاکرات هسته ای و مخالفت با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران وارد شدند؛ سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا تحریم های بیشتر علیه ایران را احمقانه خواند و هیلاری کلینتون نامزد احتمالی دموکرات ها در انتخابات بعدی ریاست جمهوری به دفاع از تصمیم اوباما در تمدید مذاکرات هسته ای پرداخت.

وندی شرمن، نیز به سبک و سیاق ادوار گذشته پس از مذاکرات هسته ای، پنجشنبه گذشته به مصاف مردان کنگره آمریکا رفت؛ به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وندی شرمن دلایل محکمی را برای اعضای کنگره ارائه خواهد کرد تا به آنها خواهد گفت که چرا هم اکنون زمان برای تصویب مجازات های(تحریم های) جدید علیه ایران نیست.

در جدول زیر به عمده اقدامات و اظهار نظرهای مخالفان و موافقان اعمال تحریم های جدید علیه ایران در واشنگتن پرداختیم:

نام / سمت

مخالفان تحریم

نام / سمت

موافقان تحریم

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

در حالی که مذاکرات ادامه دارد، از نظر ما افزودن تحریم‌ها درست نیست، چراکه بقای تحریم‌ها بر این است که متحدان ما در جهان آن‌ها را اجرا کنند… ما به وضوح گفته‌ایم که راهبرد ما در قبال ایران چیست.

باب کراکر سناتور جمهوری‌خواه آمریکا

سنای آمریکا به آرامی درحال حرکت در مسیر تصویب قوانین جدید برای تحریم‌های بیشتر هسته‌ای علیه ایران است. نگره به دنبال بر عهده گرفتن نقش خود در زمینه فشار بر ایران است تا مانع از رسیدن ایران به تسلیحات هسته‌ای شود. درک اینکه تصویب تحریم‌های جدید مشکل‌ساز خواهد بود، دشوار است.

رابرت آینهورن، مشاور سابق وزارت امور خارجه‌ آمریکا

دولت باراک اوباما به وضوح مشخص کرده است که با تحریم‌های جدید مخالفت خواهد کرد. دولت بر این باور است که تحریم‌های جدید غیر ضروری است چون ایران در حال حاضر نیز به دلیل تحریم‌های قبلی تحت فشار است. آینهورن افزود: دولت همچنین معتقد است که اگر کنگره تحریم جدیدی صادر کند این اقدام می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر منفی بگذارد و برخی از همپیمانانمان در این مذاکرات با آن مخالفت خواهند کرد. اگرچه کنگره می‌تواند از حکم وتوی رئیس جمهور سرپیچی کند اما این کار نیازمند رای موافق دو سوم کنگره است که من فکر نمی‌کنم ممکن باشد.

" رابرت منندز " رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

وی که در تلاش است هفته آینده طرح تحریم های جدید علیه را در کنگره ارائه کند؛ در این باره می‌گوید: اگر ما روند کنونی را در مقابل حکومت ایران ادامه دهیم، آن قدر خود را تضعیف خواهیم کرد که سران ایران به این نتیجه می رسند که ما گزینه معتبر نظامی روی میز نداریم.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

جان کری در تماسهایش با کنگره بوضوح اعلام کرده که همان طور که ما از ایران خواسته ایم به تعهداتش طبق توافق برنامه اقدام مشترک پایبند باشد، ما نیز باید به این توافق متعهد باشیم و مفهوم آن این است که نمی توانیم تحریم های جدیدی در زمان اجرای این توافق اعمال کنیم.

جان باراسو، رئیس کمیته سیاست گذاری های جمهوری خواهان در کنگره آمریکا

اوباما تاکنون چندین بار دست خود را به سمت ایران دراز کرده است. رئیس جمهور اوباما به جای این اقدامات باید بار دیگر به مردم آمریکا قول دهد و با همکاری با کنگره، تحریم ها علیه ایران را افزایش دهد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای

با حضور در کنگره آمریکا تلاش کرد کنگره را از تحریم جدید ایران بازدارد؛ به گفته ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این جلسه به طور جدی به اعضای کنگره گفتیم که چرا الان زمان برای اعمال مجازات های(تحریم های) جدید علیه ایران مناسب نیست.

کمیته مشترک امور اسرائیل، آمریکا، یکی از قدرتمندترین لابی های صهیونسم در کنگره آمریکا

این گروه اعلام کرد که به دنبال فشار برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به محض آغاز به کار کنگره جدید آمریکا است.

" سوزان رایس " مشاور امنیت ملی آمریکا

تحریم جدید علیه ایران در وضعیت فعلی، احمقانه است. اگر آمریکا به صورت یکجانبه مجازات های(تحریم های) جدید علیه ایران اعمال کند این یعنی اینکه ما مذاکرات هسته ای را نابود کرده ایم، گروه ۱ + ۵ چند پاره خواهد شد و جامعه بین الملل، آمریکا و نه ایران را مسؤول نابودی مذاکرات خواهد دانست.

کمیته سیاست گذاری جمهوری خواهان در کنگره

اوباما باید از کنگره بخواهد که لایحه افزایش تحریم ها علیه ایران را برای وی ارسال کند و کنگره نیز آن را تصویب کند.

منبع: نامه نیوز

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز