خبرگزاری کار ایران

محمد رضا خباز:

آقای روحانی مانند دولت گذشته با مجلس مقابله نکرد

کد خبر : ۲۳۰۴۸۶

عقیده بنده این است که اگر مجموع اصلاح طلبان یک لیست واحد شوند و در زیر آن را آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند، یقینا مردم به آن لیستی رای خواهند داد که این دو بزرگوار زیر آن را امضا و تاکید کرده اند. چرا که این آقایان از یک محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند. هرچند بسیاری از حرف های ما رنجیده خاطر می شوند، ولی واقعیت جامعه این را می گوید.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: آقای دکتر روحانی با تجربه و حضور ۲۰ ساله اش در مجلس و به دلیل آنکه شخصیت سیاسی ایشان در مجلس شکل گرفته بود، هرگز مسئله اینکه مجلس در راس همه امور قرار دارد را فراموش نکرد و به نمایندگان و مجلس احترام گذاشت

محمد رضا خباز، در گفت و گو با خبرآنلاین درباره وضعیت رابطه بین دولت و مجلس در زمان انتخاب وزیرعلوم در مجلس شورای اسلامی گفت: هر چقدر که وزرا ازسوی آقای روحانی معرفی می شدند و با عدم رای اعتماد از سوی نمایندگان و یا با استیضاح آقای فرجی دانا روبه رو می شدیم طبیعتا در روی ارتباط دولت و مجلس اثر مخرب و منفی می گذاشت.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای دکتر روحانی با تجربه و حضور ۲۰ ساله اش در مجلس و به دلیل آنکه شخصیت سیاسی ایشان در مجلس شکل گرفته بود، هرگز مسئله اینکه مجلس در راس همه امور قرار دارد را فراموش نکرد و به نمایندگان و مجلس احترام گذاشت، یعنی مانند دولت گذشته مقابله به مثل و جبهه گیری در مجلس انجام نداد، در غیر این صورت اگر مقابله به مثل اتفاق می افتاد و فضای ما بین دولت و مجلس طوفانی می شد، مدارا کردن ایشان با مجلس بود که توانست در نهایت آخرین کاندید وزیر علوم با رای بالایی در مجلس توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد و محبت و مهر بین این دو قوه را افزایش دهد وی با رای ۱۹۷ رای توانست بر کرسی وزارت علوم بنشیند که ان شالله این کشتی وزرات خانه که در گرداب ها و تلاطم ها قرار داشت ناخدایی کند و به سر مقصد برساند.

نماینده ادوار مجلس درباره علت انتخاب فرهادی از جانب رئیس جمهوری گفت: اولین بار در طول تاریخ ۳۰ و چند ساله بعد از انقلاب است که برای وزارت علوم ۶ نفر را به مجلس معرفی کردند، که به ترتیب دکتر توفیقی، دکتر منفرد، دکتر فرجی دانا، دکتر نیلی، دکتر دانش آشتیانی و نفر آخرهم آقای فرهادی که توانست رای اعتماد را از نمایندگان کسب کند. بنده خودم از همان ابتدا به این دلیل که به جو مجلس آگاهی داشتم هرگاه مورد مشورت قرار می گرفتم آقای فرهادی را انتخاب می کردم.

وی افزود: آقای فرهادی کاندیداصلح بودند زیرا علاوه بر این که باید طرف معرفی شده مورد وثوق دولت باشد باید دید کهرای آوریش در مجلس چگونه است، ایشان در ۵ مجلس و در دولت اول آقای خاتمی به عنوان وزیر بهداشت و درمان معرفی شدند و می دانستیم که وزیر موفقی خواهند بود البته ناگفته نماند در دولت آقای موسوی هم ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی بود، ما آن زمان در مجلس حضور نداشتیم ولی آوازه موفقیت ایشان به گوش همه رسیده بود، مهم تر از همه اولین مسولیتشان در نظام جمهوری اسلامی رییس دانشگاه تهران آن هم در اوج درگیری ها بود، اداره دانشگاه تهران با جو متشنج که مرکز همه دانشگاه های کشورمحسوب می شد بسیار کار سخت و طاقت فرسایی بود، ایشان خوشبختانه به راحتی این مسولیت را به نحو احسن انجام دادند ضمن اینکه جزو اصلاح طلبان معتدلی هم بودند.

خباز اشاره ای به دلایل عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس یه سایر وزرای پیشنهادی کرد و افزود: ضمن اینکه من دلایل بیان شده از سوی نمایندگان را موجه نمی دانم و معتقدم ترتیبی که رئیس جمهور برای انتخاب وزرا تعیین کردند ازبهترین انتخاب ها بود، بهترین نفر از همان ابتدا همین آقای فرهادی بود، مهمترین دلیل منطقی آقای روحانی برای معرفی وزیر علوم ارتباط و مشورت با دانشگاهیان و دانشجویان و پخته ها و نخبه های دانشگاهی و همچنین با برجسته ترین شخصیت های دانشگاه هی بود. لذا به نظر بنده نقصی بر معرفی و انتخاب های دکتر روحانی نیست، ایشان همواره اهل مشورت با خبرگان و نابغه های همان مجموعه بودند نه با دیگران.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری افزود: یقینا ایشان با سایر کاندیدهای انتخابی تفاوت بسیار زیادی داشته. در صورتی که وزرای پیشنهادی قبل از ایشان به ترتیب ۷۰ و ۷۹و ۱۰۹ تا رای داشتند، اولین تفاوتی که می توان بین ایشان، با بقیه قائل شد همان شیخوخیت و جا افتادگی آقای فرهادی نسبت به سایر وزرای انتخابی دیگر بود یعنی شخصیتی نبودند که مسوولیت کمی در نظام داشته باشند، دوم اینکه ایشان در دولت های بعد از انقلاب مسئولیت ها زیادی داشتند. در دولت های مقام معظم رهبری، آقایان رفسنجانی، خاتمی داری سمت بوده و فقط در دولت آقای احمدی نزاد مسولیتی نداشته اند در حال حاظر هم در دولت آقای روحانی رئیس حلال احمر بوده اند، بنابراین این مسائل یک اطمینان خاطری را برای نمایندگان به وجود آورد.

وی در ادامه این بحثگفت: وقتی آقای فرهادی از سوی رئیس جمهور انتخاب شد، خبرگزاری های مخالف دولت شروع به سمپاشی و تخریب علیه ایشان کردند، که خوشبختانه جلوی آنها گرفته شد ولی برای وزرای انتخابی قبل از آقای فرهادی تخریب و بمباران ها ادامه داشت، درهمان روز اول که نامه ریس جمهور در مجلس خوانده شد تا اسم محمد فرهادی در مجلس آمد کلمه چهار چهار از سوی نمایندگان گفته شد، زمانی هم که ما از پله های هیات ریسه در حال پایین آمدن بودیم نمایندگان با ما تبریک می گفتند و روبوسی می کردند، ما یک سال دنبال رای وزیربودیم، بعضی نمایندگان عقیده داشتندآقای فرهادی بالای ۲۰۰ ۲۵۰ تا رای خواهد آورد.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: اتفاق دیگری که در نوع خودش بی سابقه بود حضور فراکسیون اصولگرایی و رهروان مجلس در زیر یک سقف بود، یکی از دوستان نماینده مجلس که جانبازارزشمند انقلاب هستند به ما پیشنهاد کردند هر دو فراکسیون زیر یک سقف جمع شوند بنا براین صبح ۳ شنبه جلسه ای با حضور حداد عادل رئیس اصولگریان و آقای جلالی رئیس رهروان با ریاست آقای فرهادی تشکیل شد، ضمن اینکه اصلاح طلبان با تعداد اندکشان هم حضور داشتند.

خباز با اشاره به حضور و فعالیت محمد فرهادی در ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی افزود: بنده خودم از ایشان سوال کردم که در انتخابات ۸۸ چه حضوری داشتید؟ ایشان هم در جواب من بیان کرد: " در انتخابات ۸۸ حضور پررنگی داشتم همچنین در کابینه اقای موسوی حضور داشته و رابطه عمیقی با ایشان داشتم. " اقای فرهادی فعالیت هایش در ستاد آقای موسوی را انکار نکرد و فقط از زمانی که مقام معظم رهبری بعد از انتخابات ۸۸ در نماز جمعه فرمودند مسئله انتخابات تمام شد، هر کس به دنبال کار و زندگی خودش برود و انتخابات را تمام شده تلقی کنید، چون نظر رهبری را فصل الختام میدانستند دیگر هیج اقدام و فعالیتی انجام ندادند و به دنبال کارهای علمی خود رفتند. همچنین خودشان در مورد امضای نامه مربوط به فتنه ۸۸ رسما اعلام کردند که من هیچ نامه ای را امضا نکردم و گرنه سایر نمایندگن مثل سایر کاندید های انتخابی نقش وی را بر ملا می کردند حالا واقعی بود یا خیر را من نمی دانم ولی اگر چیز مستمسکی وجود داشت هیچ گاه ناگفته نمی ماند. خودشان رسما اعلام کردند که من نامه ای امضا نکردم و گرنه سایر نمایندگان مثل سایر کاندید های انتخابی نقش وی را بر ملا می ساختند صحت و سقم این قضیه را نمی دانم ولی اگر چیز مستمسکی وجود داشت هیچ گاه ناگفته نمی ماند.

محمد رضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاظر نشست های متعددی با حضور اصلاح طلبان به ریاست آقای خاتمی برگزار می شود تا همه نمایندگان در این طیف باهم یکدست و یکصدا در حول محور مجلس بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

وی در توضیح این خبر گفت: عقیده بنده این است که اگر مجموع اصلاح طلبان یک لیست واحد شوند و در زیر آن را آقایان هاشمی و خاتمی امضا کنند، یقینا مردم به آن لیستی رای خواهند داد که این دو بزرگوار زیر آن را امضا و تاکید کرده اند. چرا که این آقایان از یک محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردارند. هرچند بسیاری از حرف های ما رنجیده خاطر می شوند، ولی واقعیت جامعه این را می گوید.

خباز در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما چون حزبی وجود ندارد بنابراین نمی توان آرایش اصلاح طلبان و اصولگرایان را در مجلس تحلیل کرد. ولی تجربه ۳۵ ساله کشورمان نشان داده که در درجه اول مردم، رئیس جمهور را انتخاب کرده و نهایتا در انتخابات مجلس شورای اسلامی همکاری نمایندگان و دولت را زیر نظر می گیرند، اگر این مجلس با دولت هماهنگ و همکاری و همراهی داشته باشد طبیعتا مردم بر همان روال گذشته که ترکیب مجلس برهم نخورد نمایندگان را انتخاب می کنند. ولی اگر ببینند دولت نقطه مقابل با مجلس است و نمایندگان گاردی محکم در مقابل دولت هستند در اینجا مردم هم موضع گرفته و جدا از نیرو های سیاسی به فکر تغییر می افتند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از نظر سنجی اخیر صدا و سیما مبنی بر نظر منفی مردم نسبت به این مجلس ابراز نگرانی کرد و گفت: این نارضایتی نشان دهنده این است که مردم از مجلس انتظار دارند که با دولت و رئیس جمهور بیشتر همکاری و همراهی کند تا این دوبال پرنده منظور همان دو قوه مجریه و مقننه بتوانند با هماهنگی در کنار هم مشکلات مردم را حل کنند.

وی در خصوص رد صلاحیت لیست نمایندگان اصلاح طلب مجلس از سوی مجلس خبرگان بیان کرد: در لیست های معرفی شده افراد میتوانند خودشان را اصلاح طلبان معتدل و یا اصولگرایان معتدل معرفی کنند، بنده معتقد هستم که در این صورت شورای نگهبان رد صلاحیت نخواهد کرد، اما در صورتی که گروهی از اصلاح طلبان مارک دار و با سابقه معرفی شوند به طور قطع یقین رد صلاحیت می شوند. در درجه دوم اصلاح طلبانی که ابراز نمی کنند در دل این جبهه حضور دارند و در همه شهرستان ها فعالیت میکنند ما باید این را بدانیم که نمایندگان به مجلس نمی آیند که امور سیاسی انجام دهند، نمیخواهند در مجلس علم و یا پرچم خاصی را بلند کنند میخواهند دولت را کمک کنند و برای رفع مشکلات کشور و رضایت مردم قدم به صحنه خدمت بگذارند.

محمد رضا خباز در پایان سخنان خود کم کاری معاونت پارلمانی مجلس درمورد استیضاح فرجی دانا و عدم رای اعتماد نمایندگان به وزرای انتخابی را نفی کرد و گفت: اگر همه این قضایا را بخواهیم کم کاری از سوی معاونت پارلمانی بدانیم پس آن وزرایی توانستند از مجلس رای بالایی بگیرند به ما ارتباط داشته است. به طور مثال وزیر اقتصاد که با ۲۷۰ رای به ما ارتباط دارد. بنده معتقد هستم این مسائل هیچ ارتباطی با ما نداشته، در مورد هر وزیری که رای اعتماد در مجلس نیاورد خود نمایندگان مجلس تشخیص دادند، اگر می خواهند جنبه های منفی را بر عهده ما بگذارند مثبت ها را هم باید در نظر بگیرند. مثل همان گل هایی گه زدیم گل هایی که خوردیم را قبول می کنیم. متاسفانه ما در مورد علوم نتوانستیم خوب عمل کنیم ۱۶، گل زده ایم دو تا خورده ایم، متاسفانه عده ای از بیرون تخریب می کردند و توانستند این فضا را به وجود آورند، کسی جلوی این سیل را نمی توانست، آنها به دنبال این بودند که دانشگاه ها را مرکز فعالیت سیاسی مورد نظر خورشان قرار بدهند به لیل اینکه این وزارتخانه با نسل جوان در ارتباط است برایشان خیلی مهم بود در نتیجه هر دو طیف تلاش کردند کسی که نگاه اصلاح طلبی دارد بر کرسی این مسولیت نشیند تا بتواند دانشگاه هار به آرامش نسبی برساند و موجبات رشد کشوررا فراهم آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز