خبرگزاری کار ایران

تا مراجع ورود نکنند این مشکل حل نمی‌شود

کد خبر : ۲۰۷۳۹۶

من از علما و مراجع خواهش می‌کنم که به این موضوع با قدرت وارد شوند تا زمانی که علما به این قضیه ورود نکنند ورود مجلس به تنهایی کافی نیست، علما باید فتوای خود را در خصوص بهره های بانکی به به صورت قاطع عمل نمایند.

تابناک نوشت: سیستم بانکی ایران اکنون با انتقاداتی بزرگ مواجه است که تکرار آنها در همه سالهای گذشته به جایی نرسیده است. انحراف بانک‌ها از وظایف بانکی، کمک نکردن به تولید و از همه مهم‌تر غیرشرعی دانستن برخی از اقدامات و رویه‌ها و معاملات در سیستم بانکی، از جمله این انتقادات پرتکرار است.

در ادامه گزارش «تابناک» می‌خوانید: در حالی که مهلت‌های متعدد دولت به بانک‌ها برای اعلام فهرست دارایی‌ها و بنگاه‌هایی که باید تعیین تکلیف شوند به سرانجام روشنی نرسیده، آیت‌الله علوی گرگانی پرده جدیدی از مشکلات شرعی در معاملات بانکی را مورد توجه قرار داده است.

با وجود نگاه‌های متفاوت علما به فعالیت بانک‌ها، این مراجع تقلید در دیدار با مسئولان یکی از بانک‌های کشور اظهار داشته که «حفظ امانت‌های مردمی و ثروت‌های ملی، وظیفه‌ ‏همگان می‌باشد و بانک‌ها هم ملزم ‏به انجام آن هستند، ولی باید راه حلال و شرعی را پیدا کرد، زیرا ‏افرادی هستند که توانایی دارند، ولی دیون ‏خود را هم نمی‌پردازند ولی در مقابل بعضی افراد بدهکارند و توانایی ‏مالی هم ندارند؛ اما برای وام ۱۶ میلیونی، ‏‏۷۲ میلیون تومان هم پرداخت کرده‌اند و جالب اینکه هنوز ‏اصل تسهیلاتشان را نتوانستند بپردازند. ‏»

مجموعه‌ای از مشکلات سیستم بانکی موضوع گفت و گوی تابناک با سیدهادی حسینی، نماینده قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است به اعتقاد وی نظام بانکداری کشور در حال حاضر دچار اشکالات اساسی است؛ در نظام بهره هم به صورت شرعی و هم قانونی دچار اشکال هستیم، در نوع ورود به مسائل اقتصادی ایراداتی وجود دارد، از نظر شعب و توضیع شعب نیز مشکلاتی وجود دارد همچنین از نظر این که به کار بنگاه داری و کار و کاسبی می پردازد نیز دچار اشکالات زیادی است.

بانکها رفتارشان با تولید کننده ها ظالمانه است و به نظر من جنبه های متفاوتی از قضایا در حوزه بانک و تولید وجود دارد که به آنها رسیدگی نشود در آینده به هیچ وجه قابل جبران نخواهند بود. در حال حاضر به نظر من مهم ترین چالش تولید کشور نوع روابط بین بانک و نظام تولیدی است تا این روابط به صورت صحیح اصلاح نشود مسائل دیگر حل نخواهد شد، در حال حاضر می توان گفت که هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد که به بانک مراجعه کند و در نهایت دچار بیچارگی و ذللالت نشده باشد.

وی افزود در حال حاضر روز به روز ساختمان های بانکهای کشور قشنگتر و زیباتر می شود کارمندانشان از کت شلوارهای بهتری استفاده می کنند ولی تولید کننده که باید بیشترین استفاده را ببرد کمترین منفعت عایدش می شود و هر روز مشکلات زیادتری برایش ایجاد می شود.

من از علما و مراجع خواهش می‌کنم که به این موضوع با قدرت وارد شوند تا زمانی که علما به این قضیه ورود نکنند ورود مجلس به تنهایی کافی نیست، علما باید فتوای خود را در خصوص بهره های بانکی به به صورت قاطع عمل نمایند.

وی در باره به نتیجه نرسیدن تلاش دولت برای محدود کردن بنگاهداری بانکها و تعیین فهرست این بنگاه‌هانیز گفت: اینکه تصمیمی در کشور گرفته می شود و کسان دیگری آن را اجرا نمی‌کند در کشور ما عادی شده است.

ولی این حرف که نمی‌شود به سرعت این دارایی‌های بانک‌ها را شناسایی کرد به نظر من حرف درستی نیست. در مملکتی که یک سوزن گم می شود و نظام اطلاعاتی آن در ظرف کمتر از یک ساعت آن را پیدا می کند بحثمعرفی زمینها و خواهش از بانک ها برای معرفی املاک خودشان حرف درستی نیست.

معرفی کردن مستغلات کاری ندارد، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی ظرف یک هفته تمام اطلاعات مربوط به بزرگترین بانک کشور که به طور مثال اگر بانک ملی باشد را می توان استخراج کرد، دولت می تواند فشار بیاورد و با متخلفان برخورد کند، به نظر من عملا دولت نمی خواهد چنین اتفاقی روی دهد.

وی افزود: هنوز اراده قوی و محکمی پشت این قضیه نیست و به نظر می رسد که دولت در حال دست دست کردن است و شاید هم می خواهد که خود این بانکها سر راه بیاییدند که این هم بعید است و بانک ها هرگز این کار را نخواهند کرد، دولت نباید فرصت ها را از دست بدهد و پس از آن غصه این وقت کشی را بخورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز