خبرگزاری کار ایران

آیت الله رودباری:

فشار بانک‌‌ها به مردم کمتر از تحریم نیست

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۷۰۷

پرداخت وام‌های بالای ۲۰ درصد در بانک‌ها، اجحاف به مردم است / این درحالی است که بانک جهانی که داعیه دار اسلام هم نیست، از وام های خود تنها ۳ در صد سود می گیرد.

ایلنا: یکی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه، با انتقاد از دریافت سودبانکی از مردم، تصریح کرد: متاسفانه امروز، پرداخت وام‌های بالای ۲۰ درصد در بانک‌ها، اجحاف به مردم است و دست کمی از فشار تحریم ندارد و جای تاسف است که بعد از گذشت چند دهه از انقلاب هنوز در این زمینه مشکل داریم و این درحالی است که بانک جهانی که داعیه دار اسلام هم نیست، از وام های خود تنها ۳ در صد سود می گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، " علی سعادت " با انجام گفت وگویی با آیت الله رودباری، در خبرگزاری حوزه نوشت: در طول مصاحبه لبخند و تبسم هرگز از او جدا نشده و با متانت و خوشرویی جواب سوالها را می دهد، در پاسخ هایش استناد به سخنان ائمه و کلام امام و رهبری موج می زند…
آیت‌الله سید مجتبی رودباری، فرزند آیت‌الله سید حسین رودباری در سال ۱۳۱۲ ه. ش برابر با ۱۳۵۲ق در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت در نجف اشرف متولد شد و تا سال ۱۳۱۹ ه. ش در جوار مرقد امیرالمؤمنین علی(ع) اقامت داشت.

سپس همراه خانواده به ایران بازگشت آیت‌الله رودباری دوره ابتدایی را در دبستان فاریابی رشت به پایان رساند. در سال ۱۳۲۶ ه. ش به تشویق و راهنمایی پدر توفیق ورود به کسوت طلبگی پیدا کرد.

آیت‌الله رودباری، جامع المقدمات را در رشت نزد آیت‌الله ضیابری فرا گرفت. سپس برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم آمد و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به فراگیری دروس مشغول بود. وی طی این مدت در دروس جدید نیز شرکت کرد و موفق به دریافت دیپلم شد.

در سال ۱۳۴۳ ه. ش به امر پدر برای تکمیل دروس راهی حوزه علمیه نجف گردید و از محضر آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، سید محسن حکیم و امام خمینی‌(ره) بهره‌ برد، وی که محضر امام خمینی(ره) را بیست و سه سال در قم و نجف درک کرده است، در سال ۱۳۵۸ ه. ش به ایران بازگشت و در رشت ساکن شده و به تدریس پرداخت. یکی از اقدامات مفید و مؤثر ایشان تأسیس کتابخانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) برای نوجوانان و جوانان است.

آیت‌الله رودباری هم اکنون، عضو شورای حوزه علمیه گیلان است، تولیت و مدیریت مدرسه علمیه جامع را عهده‌دار می‌باشد.

آنچه در پی می آید، گفتگو با این عالم فرهیخته است که ضمن گریزی به وضعیت اقتصادی کشور و تبیین دیدگاه‌های خود در این زمینه ویژگی‌های یک مدرسه علمیه و طلبه موفق و نیز تحصیل همزمان طلاب در حوزه و دانشگاه را تشریح کرده‌‌اند.

*نظرتان در خصوص جایگاه اخلاق در میان آحاد جامعه و خواص چیست؟

داشتن اخلاق اسلامی و پایبندی به مباحثاخلاقی برای همه مهم وضروری است و باید به آن اهتمام داشته باشیم، نتیجه عدم توجه به اخلاق در جامعه آثار سوء بسیاری دارد که باعثبداخلاقی های سیاسی، اقتصادی، ورزشی و… می شود، نمونه بارز بد اخلاقی اقتصادی، عملکرد امروز بانک های کشور است، بطور مثال با اعطاء ۱۴ درصد سود به افراد توانمند آنها را در افزایش سرمایه کمک و از طرفی محرومان را با ۲۳ درصد سود که از تسهیلات بانکی می گیرند، تحت فشار قرار می دهند.

* وجود سودهای بالای بانکی از احکام فردی است، یا اجتماعی، وظیفه دولت در زمینه کاهش سودبانکی چیست؟

متاسفانه امروز، پرداخت وام‌های بالای ۲۰ درصد در بانک‌ها، اجحاف به مردم است و دست کمی از فشار تحریم ندارد و جای تاسف است که بعد از گذشت چند دهه از انقلاب هنوز در این زمینه مشکل داریم و این درحالی است که بانک جهانی که داعیه دار اسلام هم نیست، از وام های خود تنها ۳ در صد سود می گیرد!

امام خمینی(ره)، می‌گفت، اسلام برخی از گناهان را به خاطر اهمیت و خطراتی که دارد با بوق و کرنا اعلام می کند از جمله آن ربا است، یاد دارم ایشان در کرسی درس خود در نجف می گفت: گناه اخذ یک درهم ربا معادل است با همبستر شدن با مادرخود در بیت الله!!

برخی از احکام فردی است، اما برخی دیگر اجتماعی است، مسئله بانک ها از جمله احکام اجتماعی است که دولت باید ورود کند، به نظرمی رسد امروز شورای نگهبان باید مستقیما دراین امر ورود کرده و مسئله را حل کند، سودهای بالای بانک ها شایسته نظام اسلامی نیست.

*درمان قطعی مشکلات اقتصادی کشور را در چه می دانید؟

باید برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تلاش کنیم، این مهم محقق نمی شود مگر اینکه از رده های بالا نظارت جدی شود و جلوی دزدی ها ورانت خواری ها گرفته شود، درمان قطعی اقتصادی کشور همین مسئله است

بنده در دیداری که قبل از انتخابات با حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور منتخب مردم داشتم، این مسئله را گوش زد کردم و روایتی را از پیامبر اکرم(ص) در این زمینه خواندم: «حَدٌّ یُعْمَلُ بِهِ فِی الأَرْضِ خَیْرٌ لأَهْلِ الأَرْضِ مِنْ أَنْ یُمْطَرُوا ثَلاثِینَ صَبَاحًا» " اگر قانون بصورت عادلانه اجرا شود، بهتر است از اینکه ۴۰ روز بارانی ببارد که موجب آبادنی گردد "

در این روایت پیامبر اکرم‌(ص) تاکید می‌کند، صرف آبادنی موجب پیشرفت نیست، بلکه مهم ترین وسیله برای پیشرفت، اجرای قانون است؛ اگر امروز بتوانیم در این زمینه گام برداریم قطعا خواهیم توانست بر عمده مشکلات اقتصادی خود فائق بیاییم.

* دیدگاه شما درخصوص نحوه آموزش در حوزه جهت تربیت طلاب توانمنددرعرصه های داخلی وبین المللی چیست؟

حوزه‌ از قدیمی ترین مراکز آموزشی کشور بوده و زمانی که دانشگاهی در این دیار نبود، حوزه های علمیه تنها منادی علم بودند، لذا امروز باید اهتمام ویژه ای به آن گردد، برای اینکه بتوانیم اسلام را به جهان صادر کنیم نیازمند تربیت افراد توانمند در حوزه هستیم.

دغدغه اول و اصلی بنده زیاد بودن موارد درسی برای دوره های تحصیلی است، باید در این زمینه یک برنامه ریزی جامع انجام گردد، تعریف کردن دروس زیاد باعثمی شود، طلاب نتوانند به مباحثه برسند؛ مباحثه ای که حرف اول را در سیستم آموزشی حوزه زده و منحصر به فرد است، این امر در افزایش فهم دروس، سهم بسزایی دارد زیرا، ضمن رفع ایراد دیگران، باعثافزایش آگاهای های طلبه می گردد، زمان ما انتخاب مواد درسی بر عهده طلاب بود و دانش پژوهان با عشق، موضوعات را انتخاب می کردند، ولی امروز این موضوع کمی همراه با اجبار است و فصل امتحانات تا آنجایی که تدریس شده را امتحان داده و بقیه رها می‌شود، به نظر می رسد باید یک بازنگری در این امر صورت پذیرد.

مساله بعدی حضور طلاب در کلاس ها ست، مدیران مدارس باید به حضور طلاب در کلاس ها توجه بیشتری داشته باشند؛ معتقدم اساتید باید حضور و غیاب داشته باشند تا طلاب با نظم خاصی در کلاس ها حضور یابند.

آیا شما با تحصیل همزمان طلاب در دانشگاه، موافق هستید؟

تحصیل همزمان طلاب در حوزه و دانشگاه باعثمی شود از تحصیل در حوزه غافل شوند، لذا نه به درس حوزه می رسند و نه به تحصیلات کلاسیک!

البته با ورود به دانشگاه مخالف نیستم، اما نباید این دو را به صورت همزمان خواند، بلکه اول یکی اتمام و سپس دیگری را آغاز نمود، هرچند امروز برای ما آشنایی با دیدگاههای دانشمندان جهان در عرصه های مختلف ضروری است و حوزه باید آنها را استخراج و موارد دینی آنرا به جامعه ارائه دهد، اما این کار باید توسط افراد توانمند که ابتدا دروس حوزه را گذرانده اند، انجام شود.

وظیفه اصلی طلاب تحصیل در حوزه، سپس اهتمام به نشر معارف اسلامی در جامعه است نه اینکه بعد از تحصیل وارد دانشگاه یا کارهای اجرایی شوند و از تبلیغ دین در عرصه‌هایی چون نویسندگی، منبر، رسانه، تدریس و… غافل گردند.

*به عنوان استاد اخلاق، برگزاری دروس اخلاقی برای طلاب را از چه زمانی وچند وقت یکبار ضروری می دانید؟

ایدئولوژی و اعتقادات، مبحثی است که باید به آن توجه ویژه گردد، از بدو ورود طلاب به حوزه، کلاس هایی در جهت ارتقاء اعتقادات برپا گردد، نباید طوری شود که طلبه در مباحثتخصصی موفق باشد، اما از لحاظ اعتقادی دچار مشکل شود؛ هر چند برگزاری دروس اخلاق هم البته دارای اهمیت است

امام خمینی(ره) در این زمینه بسیار تاکید داشتند و به ما می فرمودند، شما اگر اصول را خوب بخوانید به مثابه یک مکانیک خوب هستید، اما برای آدم شدن لازم است مقدمات و مبادی دیگری غیر از اصول را بدانید که آنهم اخلاق است.

بنده هرهفته برای طلاب درس اخلاق دارم، این از ضروریات لاینفک حوزه است، اخلاق پلیس مخفی است، همان‌گونه که ما در جامعه احتیاج به قوه اجرایی داریم، برای کنترل خود نیز نیازمند قوه درونی به نام اخلاق هستیم.

وقتی به اهمیت کار طلبگی و تلاش دشمنان برای خدشه دار کردن آنان نگاه می‌کنیم‌، آنوقت ضرورت اخلاق نمایان تر می شود، کسانی که ملکه راستگویی درآنها باشد دیگر دروغ نگفته و منحرف نمی شوند، قرآن کریم هم بارها براین امر تاکید کرده و می فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا # یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَمَن یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا(۷۰-۷۱ احزاب)، «اى کسانى که ایمان آورده‏اید از خدا پروا دارید و سخنى استوار گویید، تا اعمال شما را به صلاح آورد و گناهانتان را بر شما ببخشاید و هر کس خدا و پیامبرش را فرمان برد قطعا به رستگارى بزرگى نایل آمده است»

رمز موفقیت یک طلبه درچیست؟

طلبه نباید هر شنیده ای را بازگو کند، باید راستگو باشد تا در کارش موفق گردد، طلبه موفق جامعه را به مسیر درست خود هدایت خواهد کرد، خوشبختانه، معاونت تهذیب در حوزه در این راستا شکل گرفته و باید با برنامه ریزی منسجم برنامه های اخلاقی را در مدارس پیاده نماید.

مسئله بعدی اهتمام به قرآن وحفظ آن مخصوصا در صورت موضوعی است تا طلاب بتوانند، با فراگیری به این شیوه در سخنوری و در عمل موفق گردند، ‌ اینکه همه قرآن را حفظ کنی و نتوانی از آن استفاده نمایید، شاید دارای اهمیت کمتری باشد؛ طلبه و مبلغ باید بتواند در منبر و تبلیغ به راحتی از آیات و روایات استفاده کند که در این زمینه حفظ موضوعی قرآن کریم می تواند بسیار مهم باشد.

خوشبختانه امروز قم از لحاظ دینی و حوزوی دارای جایگاه خوبی است واین مایه مباهات است، اما گسترش و توسعه قم، باعثگرایش بسیاری از افراد مخصوصا سرمایه داران به قم شده و این وضعیت باعثشده تا قیمت مسکن در قم مخصوصا برای طلابی که برای تحصیل به قم می آیند سرسام آور گردد.

بنده ۱۴ سال از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۳ در قم بودم، آن موقع وضعیت قم اینجور نبود، شرایط اقتصادی متناسب با وضعیت روحانیت بود، اما امروز طلابی که برای تحصیل به قم می آیند مجبورند برای امرار معاش از دروس حوزه کم کرده و مشغول کار در نهادها و ادارات شده از تحصیل و رسالت اصلی خود فاصله بگیرند، این یک هشدار جدی برای مسئولان است، من پیش بینی می کنم اگر قم اینگونه جلوبرود از نظر اقتصاد و اخلاق در آینده با مشکل مواجه خواهد شد و این نیازمند اقدام جدی است.

* مدیریت‌های استانی چه میزان در پیشرفت وبالندگی آنها تاثیر داشته و وضعیت فعلی حوزه علمیه گیلان را چگونه ارزیابی می کنید؟

حوزه گیلان دارای قدمت بالایی است، زمانی که قم به این صورت مطرح نبود، طلاب گیلان برای ادامه تحصیل به قزوین که از شهرت و اساتید خوبی برخوردار بود می‌آمدند و سپس به نجف می رفتند، اما امروز به برکت انقلاب خوشبختانه شرایط تحصیل در حوزه گیلان فراهم شده و امیدواریم با ایجاد مدیریت های استانی و توسعه اختیارات آنها این شرایط بهتر از گذشته گسترش یابد.

امروز باید مدیریت حوزه با قدرت تمام به کیفیت حوزه‌های علمیه بلاد اهتمام داشته باشد و همه استانها تحت لقای حوزه قم پیشرفت داشته و هرکدام جداگانه برنامه تحصیلی نداشته باشد، زیرا کار جزیره ای به ثمر نخواهد نشست؛ روزی نادرشاه در جنگی پیرمردی را دید که با قدرت زیاد شمشیر می زد، به او گفت، تو اینقدر خوب شمشیر می زنی چرا زمانی که افاغنه حمله کردند، از ایران دفاع نکردی؟، پیرمرد جواب خوبی داد و گفت: چون آن زمان من نادر نداشتم!

این مسئله نشان دهنده اهمیت یک مدیریت و رهبری واحد است، البته این مسئله نه تنها مربوط به حوزه بلکه قابل تعمیم به جامعه است، اهمیت رهبری در کشور هم از همین ماجرا بسیار مشهود است.

*نحوه تحصیل دراین مدرسه چگونه است؟

چیزی قریب به۳۴ سال پیش وقتی که از نجف برگشتم اداره این مدرسه را با رعایت مقررات حوزه علمیه قم، عهده دارشدم و خوشبختانه شاگردان خوبی در این مرکز تربیت می شوند در اداره آن حتی یک ریال از دولت کمک نمی گیریم، چون معتقدم استقلال حوزه باید خدشه دار نشده و مردمی اداره گردد لذا از محل وجوه شرعیه اداره می‌شود.

ملاک ما تمرکز بر کیفیت به جای کمیت است، که به نظر بنده همه حوزه های کشور باید به کیفیت اهتمام بیشتری داشته باشند، زیرا پرورش یک طلبه توانمند مثل امام خمینی(ره)، بسیار مفید تر از صدها طلبه معمولی یا خدای ناخواسته ناتوان در عرصه مدیریت دینی فرهنگی و اجتماعی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز