خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس خواستارشد؛

ضرورت تعیین تکلیف دپوی ضایعات شهرک صنعتی سرب و روی

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس؛ تعیین تکلیف دپوی ضایعات شهرک سرب و روی، دشت سهرین و ۳۳ روستای این منطقه را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار از زنجان، سید مرتضی خاتمی، در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: امروزه حفاظت محیط زیست دغدغه همه مردم است چرا که لازمه یک حیات مطمئن است و به دغدغه جهانی تبدیل شده است.

وی با اشاره به آلاینده‌های سطح استان زنجان و مشکلات ناشی از آن گفت: این آلاینده‌ها استان را در حصار خود گرفته است و مخاطرات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است.

این مقام مسوول به مساله سرب و روی و پسماندهای ناشی از فراوری و تولید آن و فلزات سنگین موجود در آن اشاره کرد و گفت: این آلاینده‌ها آثار مخرب قلبی، عروقی و ریوی و لوزالمعده در کودکان و کهنسالان را در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه آثار این آلاینده‌ها در درازمدت است، گفت: در این راستا طرح اخذ مالیات بر ارزش افزوده معادن در بحث زیرساخت‌های خدمات پزشکی در این مناطق مطرح شده است که امید می‌رود در صحن مجلس پایدار بماند.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس گفت: مساحت عمده‌ای از شهرستان ماهنشان در منطقه حفاظت شده قرار دارد و باعث شده برخی از روستاها از حملات حیات وحش در امان نباشد.

خاتمی داشتن دغدغه منابع و محیط زیست را مورد توجه قرار دارد و گفت: انصاف نیست که محصولات روستائیان دستخوش تاراج وحوش باشد.

وی حمایت از کشاوران، بیمه و هر نوع خدمات حمایتی از کشاورزات را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: فاصله درآمدی بین شهر و روستا به 90 درصد رسیده است.

خاتمی ادامه داد: 43 درصد ماهنشان منطقه حفاظت شده است و نوار شرقی آن در مسیر رودخانه قرل اوزن قرار دارد و ماهنشان را دربرمی‌گیرد.

وی به ظرفیت ایجاد شده و آبزی‌پروری در این منطقه اشاره کرد و گفت: شرایط مناسبی از نظر مرغوبیت خوراک و کار مولد در منطقه ایجاد شده است که محیط زیست برای این افراد ممنوعیت‌هایی ایجاد کرده است که امید می‌رود برطرف شود.

گفتنی است تعیین تکلیف دپوی ضایعات شهرک سرب و روی، تعیین تکلیف دشت سهرین، تعیین تکلیف 33 روستا در منطقه حفاظت شده دشت سهرین برای سکون جوانان، رفع ممنوعیت سرمایه‌گذاری در منطقه حفاظت شده، تعیین تکلیف صنایع آلاینده شرق زنجان از خواسته‌های مطرح شده از رئیس سازمان محیط زیست کشور بود.

کد خبر : ۴۲۱۰۱۰