خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان خبر داد:

اجرای طرح جامع منطقه حفاظت شده سرخ آباد استان زنجان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان از اجرای طرح جامع منطقه حفاظت شده سرخ آباد استان زنجان اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای مدیریت منطقه و رعایت توسعه پایدار اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، سید رضا موسوی، در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: در استان زنجان سه منطقه سرخ آباد، انگوران و پناهگاه حیات وحش انگوران معادل با 11 درصد از سطح استان به عنوان منطقه حفاظت شده استان زنجان است.

وی با اشاره به اینکه مناطقی هم در استان ارزش زیستگاهی مناسبی دارند، افزود: این مناطق به صورت شکار ممنوع حفاظت می‌شود.

به گفته موسوی، در محیط زیست فرصت‌های ارزشمندی همچون اقدام مناسب در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و طرح جامع مطالعه منطقه و مدیریت منطقه و رعایت توسعه پایدار این طرح را اجرا کنیم.

این مقام مسوول به وجود مناطق شکار ممنوع با قابلیت ارتقاء سطح اشاره کرد و گفت: اگر نوع نگرش را به توسعه پایدار سوق دهیم این فرصت‌ها را در اخیتار داریم.

وی به جمعیت‌های شاخص کشور در مناطق کوهستانی اشاره کرد و گفت: جاذبه‌های گردشگری بسیاری در این مناطق وجود دارد.

موسوی به  ذخیره ژنیکتی آهو در دست شهرین به عنوان میراث ارزشمند طبیعی در استان اشاره کرد و افزود: برای محافظت از این عرصه‌ها در هفت ماهه امسال 60 پرونده شکار تشکیل شده است.

وی به چالش‌های محیط زیست طبیعی استان زنجان اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد سلاح‌های شکاری مجاز در منطقه، توسعه‌های نامتوازن بویژه در حوزه معادن، تغییر کاربری غیرمجاز، اجرای برخی از پروژه های بزرگ بدون ملاحظات زیست محیطی از اهم این چالش‌هاست.

این مقام مسوول با بیان اینکه زنجان به عنوان یک استان صنعتی شناخته شده است، اظهار کرد: در زنجان 16 شهرک صنعتی فعال داریم که 4 شهرک تصفیه خانه دارد.

موسوی با اشاره به اینکه در استان زنجان یک هزار و 218 واحد صنعتی فعال در استان وجود دارد، اظهار کرد: 900 واحد در شهرک‌ها مستقر هستند.

به گفته این مقام مسوول 300 معدن در استان وجود دارد که 233 معدن فعال و 67 معدن غیرفعال هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در سطح استان زنجان 700 تن پسماند وجود دارد که بیشترین مشکل مربوط به پسماند فعالیت واحدهای ذوب سرب و روی است، ادامه داد: 6 واحد بزرک مجهز به پالایش آن لاین هستند و 90 واحد خوداظهاری منظم دارند.

انتشار ریزگردها در محل نگهداری پسماندهای صنعتی، استقرار متراکم صنایع در اطراف شهر زنجان به جهت مکان یابی‌های غلط، استفاده بی‌رویه از کود و سهم و عدم مدیریت بر فاضلاب شهری از معضلاتی بود که در زمینه محیط زیست انسانی مورد توجه است.

به گفته موسوی در استان زنجان 19 مورد سازمان مردم نهاد مرتبط با محیط زیست فعالیت می‌کنند، داریم که 9 سمن به صورت تخصصی مشارکت دارند.

کد خبر : ۴۲۱۰۰۸