خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان مطرح کرد:

ضرورت توسعه صنعتی با پیوست محیط زیستی

استاندار زنجان گفت: استان زنجان از ظرفیت خوبی در عرصه صنعتی برخوردار است ولی این توسعه باید با پیوست محیط زیستی همراه باشد.

به گزارش خبرنگارایلنا  از زنجان، اسدالله درویش امیری، در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: مناطق و حیات وحش کشور به عنوان میراث طبیعی کشور نیازمند حفاظت هستند.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست نقش مهمی در زندگی همه انسان‌ها ایفا می‌کند، گفت: تصویری از وضعیت استان در زمینه‌های مختلف باید توسط وزرایی که به استان‌ها سفر می‌کنند ایجاد شود تا پیام مدیران، مردم و وضعیت استان را به جلسه هیات وزیران منتقل کنند.

مقام عالی استان ادامه داد: سرنوشت اشتغال، اقتصاد و تولید به محیط زیست گره خورده است و سامان دادن محیط زیست با این سرنوشت، پیچیده و مشکل است.

استاندار زنجان به شاخص‌های اصلی استان در اقتصاد و اشتغال اشاره کرد و گفت: صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات چهار شاخص اصلی توسعه هستند.

درویش امیری با یادآوری اینکه سهم اشتغال استان در صنعت 31.8 درصد است، خاطرنشان کرد: میانگین اشتغال در کشور 32.5 درصد است.

وی با اشاره به اینکه در بخش خدمات 36.5 درصد اشتغال در استان وجود دارد ، گفت: براساس سرشماری سال 90 در حدود 1.33 درصد جمعیت در استان زنجان قرار دارد که 62.5 درصد جمعیت شهری و 37.5 درصد جمعیت روستایی هستند.

مقام عالی استان ادامه داد: انتقال شبکه گاز به روستاها یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم است که نگاه ویژه‌ای به این امر داشته است و با اجرایی شدن طرح گازرسانی به روستاها 80 درصد روستاها از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

درویش امیری با بیان اینکه نرخ بیکاری روستایی در استان زنجان 4.5 درصد است، افزود: این مساله نشان می‌دهد شرایط مطلوبی در روستاها و رشد جایگاه کشاورزی و تولید حاکم است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان از خاک حاصل‌خیز و طبیعت بکری برخوردار است، افزود: شهرستان طارم در بخش کشاورزی و ظرفیت آن در کشور مستثنی است و 40 درصد تولید زیتون را دارد.

مقام عالی استان برداشت گندم در سال 92 در استان زنجان را 145 هزار تن اعلام کرد و گفت: این رقم در سال جاری به 360 هزار تن رسیده است.

به گفته استاندار زنجان مساحت اراضی استان 854 هزار هکتار است که از این اراضی 530 هزار هکتار زیر کشت رفته است که 334 هزار هکتار دیمی و 196 هزار هکتار به صورت آبی است.

درویش امیری میزان آب مصرفی کشاورزی در استان را 1.5 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: آب مصرفی چاه های مجاز استان 682 میلیون مترمکعب و آب مصرفی از چاه‌های غیرمجاز 312 مییون مترمکعب است.

استاندار زنجان به سیاست‌های دولت تدبیر و امید در اجرای آبیاری نوین در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: 42 هزار و 500 هکتار به آبیاری نوین بوده است .

به گفته وی، برای دفاع از اشتغال در حوزه کشاورزی و روستایی به جهت بحران وضعیت آب انتظار و توقع ما با تمام محدودیت منابع کشور اجرای آبیاری نوین است که بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

استاندار زنجان با یادآوری اینکه 84 درصد آب استان مصرف کشاورزی و 16 درصد مصرف صنعتی است، گفت: استان زنجان به صنایع وابسته است از اینرو باید در توسعه صنعتی پیوست محیط زیستی هم رعایت شود.

وی با اشاره به دلخوری مردم  از عدم سرکشی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در شهرستان ادامه داد: حضور مردم در شهرستان اسباب سرعت بخشی به ماموریت ها و دلخوشی مردم را فراهم می‌کند.

کد خبر : ۴۲۱۰۰۷