خبرگزاری کار ایران

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام گرفت؛

اتاق زنجان میزبان سفیر کشور بلغارستان

متعاقب سفر یک هیات تجاری از سوی اتاق زنجان به کشور بلغارستان سفیر این کشور در تهران به منظور پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و گسترش مناسبات تجاری با رئیس و نائب رئیس اتاق زنجان دیدار کرد.

به گزارش ایلنا از زنجان به نقل از روابط عمومی اتاق زنجان، این نشست که همزمان با بازگشت هیات تجاری اتاق زنجان از کشورهای فنلاند و دانمارک صورت گرفت رئیس اتاق زنجان ضمن ابراز خرسندی از حضور سفیر کشور بلغارستان در زنجان و علاقه‌مندی ایشان بر گسترش مناسبات تجاری فی‌مابین اظهار کرد: پس از دیدار از کشورهای فنلاند و دانمارک به این نتیجه رسیدیم که حضور در کشورهای اسکاندیناوی بدون داشتن یک پایگاه تجاری  در اروپا امکان پذیر نسیت لذا اتاق زنجان جهت هموار کردن زمینه حضور تجار زنجانی و تقویت همه جانبه مناسبات تجاری، کشور بلغارستان را به عنوان یک پایگاه مناسب در نظر گرفته است که ما امیدواریم این اقدام از یک سو منجر به ایجاد ارزش افزوده برای کشور بلغارستان و  از سوی دیگر باعث  سهولت تجارت ایران با اتحادیه اروپا شود.

رئیس اتاق زنجان در ادامه با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران طی 10 سال گذشته و آسیب‌های ناشی از این تحریم‌ها بر پیکره اقتصادی ایران گفت:  ترمیم بدنه اقتصادی کشور نیازمند صرف زمان طولانی است از این رو ظرف سال‌های آینده امیدواریم شاهد بهبود وضعیت اقتصادی ایران باشیم.

جمیلی در ادامه تاکید کرد: اتاق زنجان در نظر دارد 3 کشور اروپایی را به عنوان پایلوت برگزاری نمایشگاهی استان انتخاب نماید که یکی از بهترین گزینه‌ها کشور بلغارستان است.

وی از سفیر این کشور خواست در صورت داشتن تقویم نمایشگاهی که امکان حضور شرکت‌های زنجانی در آن فراهم است این موضوع را با روابط بین‌الملل اتاق زنجان هماهنگ کنید.

وی با اشاره به درخواست سفیر کشور بلغارستان در خصوص ایجاد شورای مشترک ایران بلغارستان نیز اظهار کرد:  اتاق زنجان تمامی تلاش خود را درجهت فراهم کردن زمینه‌های ایجاد این شورا  از طریق اتاق ایران به کار  خواهد بست.

از سوی دیگر نامگذاری روزی به نام تجارت با کشور بلغارستان از دیگر پیشنهادات رئیس اتاق زنجان بود که با استقبال سفیر بلغار روبرو شد براساس این پیشنهاد قرار است با حضور استانهای شمالی و شمال‌غرب کشور با محوریت زنجان همایشی در اتاق زنجان  برگزار و در همان روز تصمیمات بنیادی در خصوص نحوه تشکیل  شورای مشترک ایران و بلغارستان اتخاذ شود.

سفیر کشور بلغارستان نیز در این جلسه  اظهار داشت: اقدامات اولیه از قبیل ارائه اسناد و مدارک جهت راه‌اندازی این شورا به اتاق ایران ارائه شده است و ما علاقه‌مندیم شرکت‌های فعال ایرانی در بازار بلغارستان حضور یابند.

وی از حضور یک هیات تجاری بلند پایه بلغار ظرف یک ماه آینده در تهران خبر داد و پیشنهاد کرد: با توجه به وجود پتانسیل‌های معدنی در استان، یک تیم 10 نفره تخصصی  از معادن استان  بازدید کنند که این پیشنهاد مورد استقبال طرف زنجانی قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورت الحاق کشور بلغارستان به اتحادیه اروپا اعضاء شورای مشترک ایران و بلغارستان را در اخذ ویزای شینگن یاری  خواهد کرد.

سفیر کشور بلغارستان از ایجاد پیوند خواهرخواندگی بین دانشگاه کشاورزی زنجان و بلغارستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اعضاء کمیسیون کشاورزی زنجان و همچنین فعالان بخش کشاورزی استان زنجان می‌توانند با عضویت در سامانه آموزش از نزدیک با تجربیات و اطلاعات علمی کشور بلغارستان آشنا شوند.

مقدم فرد نائب رئیس اتاق زنجان نیز در این نشست با اشاره به اعزام یک هیات تجاری به کشور بلغارستان گفت: اتاق زنجان خواستار افزایش تعاملات تجاری با کشور بلغارستان است و تاکنون گام‌های بلندی را برداشته است از این رو انتظار داریم مقامات بلغاری سیاست‌های تشویقی را در خصوص تجار زنجانی اتخاذ کنند.

وی خواستار تسهیل در صدور ویزا برای فعالیت اقتصادی استان شد.

وی از زنجان  به عنوان یکی از استان‌های معدنی و پیشگام در فعالیت‌های معدنی نام برد و تاکید کرد: دارا بودن ذخایر عظیم معدنی خصوصاً در بخش آلونیت، سرب و روی استان زنجان را  به یکی از قطب‌های معدنی کشور تبدیل کرده است لذا حضور سرمایه گذارانی از کشور بلغار در زمینه معادن می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار و انتقال تکنولوژی بسیار موثر باشد.

وی همچنین با توجه به پیشگامی کشور بلغارستان در تولید قطعات خودرو خواستار انتقال تکنولوژی صنعت قطعه سازی به استان شد.

در پایان مقرر شد سفیرکشور بلغارستان یک نفر نماینده حقوقی به اتاق معرفی کند تا علاقه‌مندان جهت حضور در بازار بلغارستان با مسائل حقوقی در زمینه  فعالیت در این کشور بیشتر آشنا شوند.

کد خبر : ۴۱۴۶۸۶