خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در استان زنجان

رمز ماندگاری انسان‌های بزرگ تربیت علماست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به شان و مقام علمای دین گفت: یکی از رموز ماندگاری این انسان ها بزرگ، تربیت انسان های عالم است.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، آیت الله علی خاتمی، در مراسم نکوداشت آیت اله شیخ ابوالفضل سلیمی، اظهار کرد: رمز ماندگاری انسان تربیت علماست.

آیت الله خاتمی، ادامه داد: آیت الله حاج شیخ سلیمی با رفتار و کردار خود اسلام را ترویج و تبلغ کردند، چرا که مردمی بودن و مدارا کردن با افراد بودن و همراه بودن ایشان با انقلاب و تضادشان با طاغوت و همراهی با اندیشه‌های امام راحل و امام مسلمین و رهبری، اندیشه و رفتار و منش ایشان را به الگویی برای همه تبدیل کرده است.

امام جمعه زنجان در ادامه با تقدیر از برگزاری چهارمین مراسم نکوداشت اساتید حوزه ادامه داد: سال آینده نیز از یک شخصیت علمی دیگر تجلیل می‌شود.

در ادامه یکی از قضات دیوان عالی کشور نیز با توصیف شخصیت دخت پیامبر اظهار کرد: حضرت زهرا شخصیتی است که با این اوضاف و جلال و عظمت در مسجد رسول اله از ولایت دفاع کند.

حجت الاسلام حسین جعفری ادامه داد: آن حضرت با قسم جلاله از خود دفاع می‌کند که از نظر رسول اکرم تخطی نکردم.

به گفته وی، علمای دین راهنما و با مردم هستند و حوادث آینده را دیده و مطرح می‌کنند.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: اگر در کنار علما بودیم به سرمنزل مقصود خواهیم رسید اگر مقدم بر علما باشم به هلاکت می‌رسیم و در صورت دوری از علما به منزل سعادت نمی‌رسیم.

وی افزود: استان زنجان علمای بسیاری در طول تاریخ در خود پرورانده است و این علما همواره در کنار مردم بودند و از قرن چهارم علما با مردم بوده‌اند.

در ادامه این مراسم نکو داشت، آیت الله شیخ ابوالفضل سلیمی از اساتید و علمای فرزانه استان زنجان لازمه قبولی اعمال انسان را اخلاص عنوان کرد و گفت: در عمر یک صد ساله خود دست خالی آمده‌ام و دست خالی می‌روم.

وی با مهم تلقی کردن اخلاص در عمل، افزود: هر کاری که انجام می‌دهید با خلوص انجام دهید و نیت خالص داشته باشید.

این عالم فرزانه با استناد به حدیثی از پیامبر اسلام به حضرت علی (علیه السلام) که فرمودند: لازم بدار اخلاص را آن سبب است برای قبولی اعمال، هرکس اخلاص در کنار اعمالش نباشد اعمالش قبول نمی‌شود.

آیت الله سلیمی ادامه داد: در آیات دیگری نیز مصداق این سخن است و آن این می‌باشد که دین خالص برای خداوند است و ماموریت انسان اطاعت خداوند در حالی که نماز می‌خواند و زکات می‌پردازند.

وی به فرارسیدن عید نوروز و دستگیری از نیازمندان اشاره کرد و گفت: انسان مومن باید به فکر همنوعان خود باشد.

این عالم بزرگ شهر زنجان ترک نماز را برابر با کفر خواند و با تاکید بر اینکه هرکس نماز نخواند کفر کرده است، یادآور شد: ترک نماز یکی از معاصی کبیره است.

وی به مقدمات نماز نیز اشاره کرد و گفت: انسان باید مراقب اعمال و کردار خود باشد اگر حرامی دید باید از این حرام دوری کند.

آیت الله سلیمی اضافه کرد: مراقبه فکری بسیاری مشکل است و هر فکری که به مغز انسان رسوخ می‌کند باید کنترل شود.

این عالم برجسته خلوص نفس و حاضر کردن نفس، تفهیم معنایی، تعظیم، هیبت، حیاء، و رجاع را شرایط شش گانه برای اقامه نماز خواند و گفت: اگر این شرایط پیش از نماز در فرد عملی شود این نماز انسان را به خداوند می‌رساند

***بهره گیری از علم علمای دین، انسان را در رسیدن به سعادت الهی رهنمون می‌سازند

ناصرمقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این خصوص، اظ‌ها رداشت: آیت اله حاج شیخ ابوالفضل سلیمی با هشتاد سال تلاش علمی و شصت سال شاگردپروی، در فرهنگسرای امام خمینی (ره) اظهار کرد: خداوند علم و دانش را پایه و اساس آفرینش خلقت قرار داده است.

مقدم، با اشاره به اینکه علم، نبوت ومعجرات ائمه معصومین باید پایه و اساس علمی داشته باشند، ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام تعابیر مختلفی در باب علم دارند و همین امر توجه به علم و دانش را می‌افزاید.

این مقام مسئول به سخنان امام علی (علیه السلام) در خصوص علم و توجه به آن اشاره کرد و افزود: علما الگوی مناسبی برای جامعه اسلامی هستند و از لحاظ بندگی و رعایت حقوق الهی آن‌ها الگو می‌باشند.

وی با یادآوری اینکه علمای جامعه اسلامی افراد را در رسیدن به درجات بالای علمی کمک می‌کنند، خاطرنشان کرد: برگزاری نکوداشت برای اساتید، الگو برداری از آنان را فراهم می‌کند.

مقدم، افزود: برگزاری این یادواره اقدام کوچکی در قدردانی از اساتید حوزه علمیه است چرا که برگزاری این مراسم نکوداشت از علما باعث افتخار متولیان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه علما با علم خود افراد را در رسیدن به سعادت الهی رهنمون می‌کنند، گفت: برگزاری مراسم نکوداشت در سنوات آتی نیز تداوم خواهد داشت.

کد خبر : ۳۵۴۵۵۷