خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان خبر داد:

افزایش 48 درصدی میزان بارش استان نسبت به سال آبی گذشته

asdasd
کد خبر : ۳۴۱۱۷۴

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان میزان بارندگی از اول سال آبی(4 بهمن) را در استان 181 میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال آبی گذشته 48 درصد و نسبت به سال آبی دراز مدت 55 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، امیر حمیدنیا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان امروز دوشنبه (5 بهمن) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان زنجان 1.3 درصد از مساحت کشور، 4.77 درصد از اراضی کل کشور و 2 درصد مساحت آبی اراضی کشور را به خود اختصاص داده است.

حمیدنیا، با بیان اینکه قسمت اعظم استان زنجان در حوزه سفید رود قرار دارد، خاطر نشان کرد: 2 درصد از خاک استان در حوزه دریاچه نمک است.

وی، بارندگی از اول سال آبی در استان تا (4 بهمن) را 181 میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال آبی گذشته 48 درصد و نسبت به سال آبی دراز مدت 55 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ادامه داد: علیرغم اینکه بارندگی در دراز مدت افزایش داشته ولی حجم رواناب‌ها کاهش یافته است به همین دلیل در سال آبی جاری میزان رواناب ها 49.8 درصد بوده است که نسبت به دراز مدت 40 درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، این آمارها نشان دهنده این است که خشکسالی سال‌های گذشته باعث افزایش نفوذ آب شده و همین مسئله برداشت مستقیم از رودخانه‌ها را افزایش داده است.

حمیدنیا وضعیت مخازن سدهای استان را متذکر شد و افزود: در سال جاری 4 میلیون و 70 هزار مترمکعب آب وارد سدتهم، 3 میلیون مترمکعب آب وارد سد گلابر، یک میلیون مترمکعب آب وارد سد کینه ورس شده است.

 این مقام مسئول تعداد چاه‌های عمیق استان را 3 هزار و 57 حلقه اعلام کرد و گفت: آب این چاه‌ها مصارف کشاورزی، شرب شهری و روستایی و صنعت دارد.

حمیدنیا ادامه داد: 10 هزار و 655 حلقه چاه مجاز و هفت هزار و 369 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به پیگیری استاندار توانستیم 13 جلسه شورای حفاظت استان را تشکیل دهیم که تصمیمات خوبی در این جلسات اتخاذ شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به برخورد قاطع با چاه های غیرمجاز و دستگاه های حفار آن اشاره کرد و ادامه داد: برای مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز از همکاری سایر دستگاه ها و فرمانداران نیز استفاده می شود.

وی ادامه داد: آمار انسداد چاه های غیرمجاز تا آخر دی امسال 185 حلقه چاه بوده است که 700 پرونده در این راستا تشکیل وبرای طی مراحل قانونی به دادگستری معرفی شده است.

این مقام مسئول از تبدیل131 حلقه که محصولات اضافه برداشت داشتند به محصولات مجاز خبر داد و گفت: با این اقدام 16 میلیون مترمکعب صرفه جویی در آب داشتیم.

حمیدنیا به نصب کنتور در چاه‌ها به منظور کنترل میزان برداشت اشاره کرد و گفت: برای مهار چاه‌های غیرمجاز توانستیم برخوردهای خوبی داشته باشیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود میزان اعتبارات طرح های ملی استان در سال جاری را 76 میلیارد تومان اعلام کرد و با بیان اینکه 50 درصد این اعتبار تخصیصی و 50 درصد نقدینگی بود، خاطرنشان کرد: اعتبار اختصاص یافته به طرح های ملی با ویژگی استانی 66 میلیارد تومان و اعتبار طرح های استانی نیز 900 میلیون تومان بوده است.

به گفته وی، امسال 144 میلیارد و 600 میلیون مجوز اخذ اوراق مشارکت دریافت شده است که عملیات اداری آن نهایی شده است.

این مقام مسئول در پایان به طرح‌های آماده بهره برداری در دهه فجر اشاره کرد و گفت: 2700 هکتار از اراضی ایجرود با هدف شبکه آبیاری و زهکشی و ساختمان متمرکز بهره برداری از شبکه آبیاری زهکشی در این ایام به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز