خبرگزاری کار ایران

امروز در زنجان صورت گرفت؛

کمپین آگاه‌سازی پیشگیری از اختلالات ژنتیک در زنجان آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۳۳۹۲۸۴

مدیرکل سازمان بهزیستی استان زنجان، گفت: 50 درصد از معلولیت ها در سطح استان، بر اثر اختلالات ژنتیک شکل گرفته که می توان با مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری در این خصوص پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمد محمدی مدیرکل سازمان بهزیستی استان زنجان، امروز در مراسم رونمایی از تندیس کمپین مشاوره ژنتیک اظهار داشت: بررسی احتمال بروز اختلالات ژنتیک قبل از تولد هر نوزادی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می‌تواند از هدر رفت هزینه‌های گزاف برای نگهداری افراد معلول جلوگیری کند. این در حالی است که در هر دقیقه، هشت کودک معلول در دنیا متولد می‌شود و ایران نیز سالانه شاهد تولد 30 تا 40 هزار کودک معلول است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر این‌ که پیشگیری بهترین اقدام برای کاهش بروز معلولیت‌های مادرزادی است، ادامه داد: متاسفانه اطلاعات کم زوجین و سهل‌انگاری آن‌هاموجب شده در برخی خانواده‌ها شش و حتی هفت فرزند معلول متولد شود.

وی همچنین اکثر بیماری‌های ژنتیکی غیرقابل درمان را قابل پیش‌بینی د‌انست، افزود: مشاوره ژنتیک نه فقط برای تشخیص ارثی بودن بیماری‌های مادرزادی، بلکه برای پیش‌آگاهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی حائز اهمیت است.

محمدی تصریح کرد: وظیفه اداره‌کل بهزیستی، آگاه‌سازی گروه هدف، شناسایی میزان خطر و در صورت لزوم انجام مشاوره ژنتیک است.

این مقام مسئول از اجرای کمپین آگاه‌سازی با همکاری اداره‌کل ثبت‌احوال، دانشگاه علوم‌پزشکی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان خبر داد و ابراز داشت: حساس کردن خانواده‌ها و زوجین، همچنین غربالگری اختلالات ژنتیک در مجردان 15 تا 25 ساله از اهم فعالیت‌ها خواهد بود.

وی اطلاعات اندک مردم پیرامون اهمیت انجام مشاوره های ژنتیک را از کاستی های عمده این امر برشمرد و خاطر نشان کرد: هدف از راه‌اندازی کمپین آگاه‌سازی پیشگیری از اختلالات ژنتیک، شناسایی گروه‌های پرخطر، آگاه سازی و حساس سازی خانواده ها و افراد جامعه نسبت به این موضوع مهم و حیاتی است.

محمدی به اجرای طرح های مشاوره برای زوج های در شرف ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیکی در مقطع های دبیرستان و دانشگاه اشاره کرد و افزود: با شناسایی زودتر این گونه اختلالات و مداخله در امر پیشگیری آن ها، می‌توان جلوی شیوع اختلالات ژنتیکی را گرفت.

وی یادآور شد: در زمینه آگاه‌سازی حدود هشت هزار مشاوره و 664 مورد آزمایش برای شناسایی و پیشگیری از بروز اختلالات ژنتیکی توسط مرکز مشاوره بهزیستی زنجان برای مراجعان و متقاضیان انجام شده است.

در پایان  این مراسم  از زوج‌های جوانی که پیش از ازدواج از مشاوره ژنتیک بهره مند شده اند و فرزند سالم به دنیا آورده اند و معلمان و سردفترداران یاریگر این برنامه تجلیل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز