خبرگزاری کار ایران

اندر حکایت برگزاری هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان؛

نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان نتوانست اهداف ناشران را بر آورده کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۰۳۳

مسائل اقتصادی بر تمامی حوزه‌ها تاثیر گذار است و وضعیت کتاب را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ناشرتخصصی رمان‌های روز ایران «شقایق» در نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان گفت: کتاب زنجان نتوانست اهداف ما را بر آورده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، سجاد شمس الدینی با اشاره به مقایسه حضور خود برای عرضه و نمایش کتاب‌های این انتشاراتی درسال‌های قبل در نمایشگاه‌های کشور به‌ویژه نمایشگاه زنجان درسال‌های قبل گفت: نسبت به سال‌های قبل شاهدعدم استقبال مردم ازنمایشگاه کتاب در زنجان بودیم.

شمس الدینی با بیان اینکه برای چند استان کشور از جمله استان زنجان، بهترین فصل برگزاری نمایشگاه کتاب نیمه دوم سال است، افزود: این استان‌ها باید هر دو سال یکبار نسبت به برگزاراری نمایشگاه کتاب اقدام کنند.

ناشر تخصصی رمان‌های روز ایران در ادامه با اشاره به اینکه امسال این نمایشگاه کتاب در زنجان نتوانست اهداف ما را بر آورده کند، گفت: با توجه به قیمت بالای کاغذ و کتاب همچنین پایین بودن قدرت خرید مردم و وضعیت نامطلوب اقتصادی در نمایشگاه بزرگ کتاب با عدم استقبال مردم در زنجان مواجه هستیم.

مسئول غرفه انتشارات شقایق در زنجان با بیان اینکه صنعت نشر در ایران روبه زوال است، اظهار داشت: وضعیت انتشارات داری رکود در کشور است.

شمس الدینی مشتریان اصلی خود را کتاب فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: صنعت نشر کتاب در ایران می‌تواند با دقت، نظارت و کنترل بازار کاغذ شاهد رونق دوباره باشد.

وی، با اشاره به واردات کاغذ در کشور، تصریح کرد: بازار نشر و انتشار کتاب، نیازمند توجه جدی متولیان فرهنگی است.

شمس الدینی در بخش پایانی سخنان خود امیدوار است در اصفهان که مقصد بعدی آنهاست شاهد برگزاری نمایشگاه مطلوب باشند.

نشر ایران باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند

شهین رومی، مدیرمسئول انتشارات نیکان کتاب زنجان نیز در ادامه با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم و عدم استقبال مردم در این دوره از برگزاری نمایشگاه گفت: استقبال مردم در حد متوسط به مطلوب است.

مدیر مسئول نیکان کتاب زنجان، با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم و عدم استقبال مردم در این دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب در زنجان گفت: نمایشگاه کتاب همانطوری که از نامش پیداست برای فروش کتاب نیست بلکه برای به نمایش گذاشتن کتاب است.

فعال ۱۶ساله حوزه کتاب زنجان با بیان اینکه وضعیت نشر و انتشار و فروش کتاب می‌تواند خیلی بهتر از حالا باشد، تصریح کرد: مسائل اقتصادی بر تمامی حوزه‌ها تاثیر گذار است و وضعیت کتاب را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی در پایان سخنانش، افزود: نشر ایران باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند.

مسئول غرفه انتشارات دانشگاه تهران هم، دراین خصوص با بیان اینکه از برگزاری نمایشگاه خوشحال هستیم، یادآورشد: فروش نمایشگاهی خوبی در زنجان نداشتیم.

نوذر قربانی با بیان اینکه در این چند روز فروش خوب نبوده است، افزود: حتی در زمینه فروش کتب ادبی نیز وضعیت مطلوب نداشتیم.

وی با اشاره به ارائه ۶۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه بزرگ کتاب درزنجان، گفت: حضور در چنین نمایشگاه‌هایی برای ناشران هزینه بر است.

نمی‌توانیم به سمت توسعه قدم بردارد

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در این زمینه اظهار داشت: رویکرد بعدی وزارت، سامانه توزیع کتاب است. یعنی وقتی کتاب خریداری می‌شود کجا می‌رود، باید بتوانیم این مسیر را به شکل شفاف داشته باشیم.

صالحی با بیان در صد چشمگیر انتشار کتاب در ماه‌های اخیر گفت: در سامانه چاپ هم نیاز به شفافیت کامل داریم تا برای جلوگیری از فسادهای اداری راهکارهای داشته باشیم.

وی، با اشاره به اینکه باید به طرف ساختارهای قانونی و عملی حرکت کنیم، گفت: اعتقاد داریم که فرهنگ را بخش خصوصی بهتر می‌توان اداره کرد و باید اینطور شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در این راستا گفت: با این نگاه، درگیر کردن بخش خصوصی از تلاش‌های جدی درنظر گرفته شده است. در این زمینه و همچنین اعتمادسازی به اهل فرهنگ تلاشی است که وزارتخانه در این مدت انجام داده و سعی داشته به گونه‌ای اعتماد از دست رفته اهل فرهنگ را بازگرداند، و این به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

صالحی ادامه داد: درحال حاضر با بخش قابل توجهی مشکلات مالی مواجه بوده و هستیم. از روزهای اول به ناشران حجم قابل توجهی بدهی داشتیم که تا پایان سال۹۲ بدهی ناشران داخلی را به صفر رساندیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در این خصوص مسئله بعدی را بدهی به ناشران خارجی عنوان کرد و گفت: حجم زیادی از آن هم پرداخت شده و همچنان پیگیر این موضوع هستیم.

وی در پایان گفت: وقتی انسان در حجم زیادی از قسط و تعهدات پیشین گرفتار باشد، نمی‌تواند به سمت توسعه گام بردارد.

به گزارش ایلنا مردم زنجان دارای فرهنگ غنی و قوی هستند و مشتاق خرید کتاب، اما به نظرمی رسد وضعیت بد اقتصادی دراین دوره از برگزاری نمایشگاه در زنجان موجب رکود خرید و مراجعه مردم و شهروندان به این نمایشگاه بزرگ در زنجان شده است.

این نمایشگاه به همت مسئولین فرهنگی و استانداری زنجان از ۱۲-۶شهریورماه آماده بازدید علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در محل نمایشگاههای بین المللی کاسپین بوده است.

ایلنا امیدواراست در روزهای پایانی برگزاری این نمایشگاه، شاهد افزایش چشمگیر بازدید کنندگان از این نماشگاه در زنجان باشیم.

گفتنی در کنار برگزاری هفتمین نمایشگاه بزرگ کتاب در زنجان، شاهد برگزاری اولین نمایشگاه مطبوعات استان نیز هستیم که اهالی رسانه و مطبوعات استان زنجان با حضور گسترده خود دراین نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

گزارش: زهرا ملابابائی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز