خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان تاکید کرد:

آفت‌ها و ضعف‌های شوراها باید شناسایی و مرتفع شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۲۶۴

اگر قانون اساسی از ابتدای تصویب به صورت کامل اجرا می‌شد و شورا‌ها همزمان با مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شدند امروز به بلوغ لازم می‌رسیدند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: اعضای شوراهای اسلامی نباید افق فکری خود را محدود کرده و درگیر مسائل جزیی شوند.

به گزارش ایلنا از زنجان، آیت اله علی خاتمی در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان زنجان و کارکنان دبیرخانه این شورا ضمن خداقوت به شورا‌ها افزود: شوراهای اسلامی از بسترهای تحقق مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی شورا‌ها اظهار کرد: اگر قانون اساسی از ابتدای تصویب به صورت کامل اجرا می‌شد و شورا‌ها همزمان با مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شدند امروز به بلوغ لازم می‌رسیدند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان ادامه داد: تاخیر در اجرای قانون تشکیل شوراهای اسلامی موجب شد پس از روی کار آمدن شورا‌ها، برخی نهاد‌ها نگاه تدافعی و با دید رقیب به آن‌ها بنگرند حال آنکه شورا‌ها رابط بین مردم و مسئولان و زبان گویای مردم‌اند.

وی با بیان اینکه چهار سال فرصت کوتاهی برای شوراهاست تاکید کرد: شورا‌ها باید در بدو ورود به این پارلمان مردمی از اظهار نظر و وعده‌های غیر واقعی بپرهیزند و پس از مطالعه دقیق و شناخت نیازهای مردم به برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای شهر و روستای محل فعالیت خود بپردازند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان شورا‌ها را اتاق فکر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برشمرد و افزود: باید شورا‌ها با دقت به تصمیم سازی و تصمیم گیری اقدام کرده و اجرای مطلوب مصوبات را به شهرداران بسپارند.

آیت اله خاتمی تصریح کرد: اعضای شوراهای اسلامی نباید افق فکری خود را محدود کرده و درگیر مسائل جزیی شوند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت عدالت در تصمیم گیری از سوی شورا‌ها گفت: با عدالت می‌توان همه مردم را راضی نگهداشت بنابراین شورا‌ها نباید منافع شخصی و گروهی را بر منافع جمع ترجیح دهند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه شورا‌ها باید از شرکت در گروه هاو جناح بندی‌ها پرهیز کنند گفت: نباید آبروی شورا‌ها نابجا هزینه و موجب سلب اعتماد عمومی شود.

آیت اله خاتمی به اعضای شوراهای اسلامی توصیه کرد: به فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خود توجه کنند، از انباشت نیروهای ناکارآمد و تصمیمات احساسی بپرهیزند، پروژه‌هایی را که در دوره فعالیت خود آغاز کرده‌اند فاز به فاز به اتمام برسانند، درآیین‌های ملی مذهبی، نماز جمعه، نماز جماعت و مراسم عزاداری و برنامه‌های مردمی حضور فعالانه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: تجربه‌ای که شورا‌ها در سال‌های فعالیت شورایی کسب می‌کنند ارزشمند است و باید گرد آوری شود همچنین شورا‌ها باید با عملکرد مناسب خود زمینه حضورشان را در ادوار آتی شورا‌ها فراهم کنند چرا که حضور افراد با تجربه در شورا‌ها موجب افزایش بازدهی و کاهش خطا می‌شود.

به گفته نماینده ولی فقیه در استان زنجان، نهادینه کردن تفکر جمعی در جامعه موجب صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری می‌شود.

آیت اله خاتمی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف شورا‌ها انتخاب شهردار است که نباید در اجرای آن عجولانه عمل کنند.

شورای اسلامی استان زنجان علی رغم محدودیت‌های پیش رو کارآمدی بالایی دارد

رییس شورای اسلامی استان زنجان نیز در ادامه با تبیین وظایف شورای فرادست مذکور گفت: بررسی مسائل و مشکلات استان و ارائه پیشنهادهای لازم به منظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات و منابع، برقراری ارتباط بین شوراهای شهرستان‌ها، بررسی مصوبات شوراهای شهر و شهرستان، تهیه و ارائه طرح‌های مورد نیاز به شورای عالی استان‌ها برای ارسال به مجلس شورای اسلامی از اقدامات جاری درشورای استان است.

سعید خدادادی با اشاره به عضویت نمایندگان شوراهای شهرستان‌های استان در شورای اسلامی استان اظهار کرد: جایگاه این شورا در دور جدید فعالیت، احیا شده است.

خدادادی ضمن ابراز تاسف از محدود شدن اختیارات شورایی اظهار کرد: متاسفانه طی ادوار مختلف دایره اختیارات شورا‌ها در قانون محدود شده است.

وی خاطر نشان کرد: شورای اسلامی استان زنجان ضمن بررسی مصوبات شوراهای اسلامی شهر‌ها و شهرستان‌ها در کمیته تطبیق شورای استان، از مصوبات قانونی که در جهت منافع عمومی است حمایت می‌کند.

رییس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به برنامه‌های شورای متبوعش افزود: فعالیت کمیته تطبیق مصوبات، برقراری ارتباط عرضی بین شوراهای اسلامی در استان، پیگیری مشکلات پیش روی شورا‌ها، بررسی و پیگیری امور جاری در استان جهت رفع مشکلات موجود با دعوت از مدیران دستگاه‌های مختلف، ارائه طرح‌های لازم به شورای عالی استان‌ها از جمله این اقدامات است.

خدادادی ارسال طرح اعطای حق سفره به شوراهای روستایی را یکی از اقدامات صورت گرفته طی ماه‌های اخیر برشمرد و افزود: با توجه به اینکه شوراهای روستایی از کارآمد‌ترین شورا‌ها هستند و از حمایت‌های مالی مناسبی برخوردار نیستند این طرح جهت بررسی در شورای عالی و ارسال به مجلس، ارائه شده است.

وی با اشاره به برگزاری سفرهای شهرستانی اعضای شورای اسلامی استان زنجان گفت: این سفر‌ها زمینه آشنایی اعضا بایکدیگر، شناسایی مشکلات موجود در شهرستان‌ها و زمینه رفع مشکلات را فراهم می‌کند.

خدادادی تصریح کرد: با همکاری اصحاب رسانه برخی از مطالبات مردمی که از طریق اعضای شورای اسلامی استان پیگیری شده محقق گردیده است که از جمله آن رفع برخی مشکلات بهداشتی درمانی شهرستان هاست.

رییس شورای اسلامی استان زنجان بیکاری را یکی از مهم‌ترین معضلات استان برشمرد و افزود: باید رشته‌های کاربردی و مورد نیاز و متناسب با ظرفیت‌های استان، از جمله رشته سرامیک را جایگزین رشته‌های دانشگاهی اشباع شده کرد.

خدادادی در پایان نبود اعتبارات و فضای لازم برای فعالیت دبیرخانه را از مشکلات پیش روی شورای استان زنجان برشمرد و یادآور شد: علی رغم محدودیت‌های موجود کارآمدی شورای اسلامی استان زنجان بالاست و در دوره جدید جایگاه این شورا احیا شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز