خبرگزاری کار ایران

به دلیل بارندگی مطلوب؛

افزایش ۱۵ درصدی ورود دام به مراتع استان زنجان

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۳۰۷

با شروع زمان ورود دام چرا به مراتع، منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، با برنامه ریزی می کوشد تا مانع ورود دام غیرمجاز به سطح مراتع استان باشد و در این راه کنترل در مبادی ورودی را در برنامه دارد؛ این در حالی است که این اداره کل با کمبود پرسنل یگان حفاظت دست به گریبان است.

طبق گفته های مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، از مجموع یک میلیون و۱۳۷ هزار هکتار مراتع سطح استان، ۲۱ درصد جزو مراتع خوب، ۳۷ درصد مراتع متوسط و۴۲ درصد جزو مراتع ضعیف و کم تراکم محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان, بهمن اسکندری، امروز با بیان اینکه اغلب بهره برداران مراتع در استان روستائیان هستند، افزود: ۱۵ درصد مراتع ییلاقی به صورت دامداری نیمه متحرک و رمه گردانی است و ۸۳ هزار تن علوفه قابل برداشت خانوارها وابسته به مراتع است.

وی، ادامه داد: بر اساس ممیزی و پروانه صادره۲۰ هزار خانوار به طور میانگین۶ هکتار با ظرفیت دامی ۸۷ واحد دامی به مراتع سطح استان وابسته است.

این مقام مسئول، با اعلام اینکه ارزش اقتصادی مراتع استان ۲۵ درصد تولید علوفه و ۷۵ درصد ارزش زیست محیطی دارد، اظهار کرد: این ارزش در حفظ آب و خاک و تغذیه سفره های آبهای زیرزمینی و حمایت از حیات وحش و بهبود محیط زیست و فضای سبز برای تفرج موثر است. اسکندری، درباره برنامه های این اداره کل در حوزه مرتع و مدیریت چرا عنوان کرد: در بخش حفاظت قرارداد با افرادی که توانایی مدیریت مراتع را دارند منعقد شده که از ورود زودهنگام به مراتع سطح استان جلوگیری شود.

وی با اعلام اینکه زمان ورود دام به مرتع سطح استان عموما از ۱۵ خرداد و در برخی ییلاق از اول تیر انجام می گیرد، بیان کرد: دامدارن باید بر اساس زمان تعیین شده و تعداد دام که در پروانه چرا قید شده نسبت به ورود دام به مرتع اقدام کنند.

به گفته وی، امسال به دلیل بارندگی مطلوب۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از ظرفیت مجاز دام وارد مرتع شده که متاسفانه همین امر موجب می شود که به سایر دامداران در کنترل فشار وارد شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، خروج دام مازاد را جزو برنامه های یگان حفاظت این اداره کل بیان کرد و افزود: در صورتی که دامداران مطابق با پروانه نسبت به ورود دام اقدام نکنند، از طریق مراجع قانونی پیگیر خواهیم بود.

اسکندری، با اشاره به ورود دام از استانهای آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان به مراتع استان زنجان، اظهار کرد: این دامداران دارای مجوز قانونی هستند و در سال گذشته نیز در این مورد هماهنگی های لازم برای کنترل و مدیریت انجام گرفت.

وی، ادامه داد: در سال گذشته در منطقه طارم هماهنگی لازم انجام گرفت و استان گیلان به اندازه ظرفیت تعریف شده نسبت به ورود دام به مرتع اقدام کرد.

وی در پایان خاطر نشان شد: برخی دامداران زیاده خواه هستند و برای رسیدن به سود بیشتر نسبت به ورود دام غیرمجاز اقدام می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز