خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان در دیدار با سفیر بلاروس در جمهوری اسلامی ایران خبرداد:

زنجان پتانسیل‌های خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران بلاروسی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۰۳۳

ارتباطات اقتصادی و تعاملات تجاری ایران در بلاروس دارای سابقه خوبی است و این توقع از دولت بلاروس هست که مبادلات را بیش از گذشته ارتقاء بخشد.

گسترش تعاملات اقتصادی، کشاورزی و سرمایه گذاری در بخش های بازرگانی و صنعت گاز و انتقال تکنولوژی صنعتی از جمله مباحثی بود که در دیدار ویکتور دیباک سفیر کشور بلاروس با استاندار زنجان مطرح شد.
به گزارش خبرنگار " ایلنا " جمشید انصاری در دیدار با سفیر بلاروس در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت های متقابل دو کشور در جهت ارتقاء تعاملات تجاری و اقتصادی اظهار داشت: ارتباطات اقتصادی و تعاملات تجاری ایران در بلاروس دارای سابقه خوبی است و این توقع از دولت بلاروس هست که مبادلات را بیش از گذشته ارتقاء بخشد.

وی خاطرنشان شد: گرچه در برخی از طرح ها همچون میدان نفتی آزادگان با مشکل مواجه هستیم و این انتظار از دولت بلاروس وجود دارد که با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که توسط شرکتهای ایرانی همچون پارس سلیون، ویداس، گیسون و ایران خودرو در بلاروس انجام داده است تعاملات صنعتی بویژه در انتقال تکنولوژی گاز افزایش و توافق نامه های موجود به مراحل نهایی خود برسد.

استاندار زنجان تبدیل گاز طبیعی به فرآورده های مایع GTL را از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری بسیار خوب کشور بلاروس در استان دانست و گفت: استان این آمادگی را دارد بسترهای مناسب انتقال تکنولوژی این دانش فنی را فراهم آورد.

وی وجود خط انتقال گاز صادراتی ایران به ترکیه را از جمله پتانسیل های خوب استان اعلام داشت و گفت: حتی زمینه سرمایه گذاری این طرح را می تواند در قالب توافقنامه دو کشور نهایی نمود.

استاندار زنجان وجود ظرفیت های خوب کشاورزی و وجود دانشگاه زنجان را بعنوان یکی از مراکز مهم آموزش کشاورزی در جهت بسط و تبادل اقتصاد کشاورزی استان با بلاروس دانست و گفت: زراعت در سرزمینی دیگر از جمله طرح هایی است توسط جمهوری اسلامی در کشور بلاروس انجام شده که در این زمینه شرکت گرین پارس از شرکت های موفق در بلاروس محسوب می شود.

وی افزود: در استان دانش آموختگان خوبی مستقر هستند و دانشگاه زنجان بعنوان یکی از قطب های مهم آموزشی در بحثکشاورزی کشور می باشد. لذا استان آماده است با همکاری نظام مهندسی کشاورزی و دامپروری توافقنامه های لازم را در این خصوص داشته باشد..

مقام عالی استان گفت: ۴۰ درصد کشور بلاروس جنگلی و دارای چهارصد دریاچه است بنابراین تعاملات در بخش کشاورزی منجر به نتایج اثربخشی خواهد بود. وی همچنین تصریح داشت: انتقال تکنولوژی صنعتی بلاروس به ایران زمینه مناسبی برای افزایش این تبادلات محسوب می شود..

انصاری در بخش دیگری از سخنانش بلاروس را چهارراه اروپای شمالی، شرقی و مرکزی دانست و گفت: بلاروس می تواند بعنوان پایگاه انتقال کالا محصولات اقتصادی و تجاری برای کشور ایران عمل نماید و باعثتسهیل دسترسی صادرات ایران به کشورهای اسکاندیناوی و آلمان را فراهم آورد.

وی افزود: شرکت پارس سلیون ایرانی در بلاروس نیازهای صادراتی ایران به اروپای شمالی و مرکزی را تامین نموده است.

وی در پایان تاکید داشت: استان آمادگی کامل در اخذ دانش فنی، فعالیت اقتصادی مشترک و سرمایه گذاری مستقیم با کشور بلاروس را داراست.

پیش از این ویکتور دیباک سفیر بلاروس در ایران با اشاره به سابقه ۲۱ ساله ارتباطات دیپلماتیک بلاروس با جمهوری اسلامی در ایران گفت: برگزاری ۱۱ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی با ایران، چهار اجلاس کمیسیون مشترک علوم و فناوری پیشرفته از جمله نتایج موثر ارتباط مناسب با کشور ایران محسوب می شود.

وی عنوان نمود: دولت متبوعش همواره آماده است برای تجار، صنعتگران و فعالین اقتصادی در کشور تسهیلات لازم را فراهم آورده و مشوق های عملی را در این خصوص عملیاتی نماید.

ویکتور دیباک اظهار داشت: همکاری موثر دو کشور در مبادلات تجاری نشانه اعتماد دوجانبه دو کشور شمرده می شود باید تعاملات اقتصادی ایران و بلاروس بعنوان الگویی برای سایر کشورها قلمداد گردد.

مونتاژ کامیون در آذربایجان شرقی از جمله مطالبی بود که سفیر بلاروس به آن پرداخت و گفت: به دلیل تحریم ها تا کنون خط تولید این واحد صنعتی متوقف نشده، اگر چه مشکلاتی در نقل و انتقال مبادلات ارزی برای طرفین ایجاد شده است.

گفتنی است جمیلی رئیس اتاق بازرگانی استان هدف سفر سفیر کشور بلاروس را به استان عملیاتی نمودن توافقنامه های تجار زنجانی با کشور بلاروس اعلام داشت و گفت: امیدوارم روابط تجاری استان با بلاروس با چشم انداز مطلوب تری حرکت نماید.

وی افزود: صادرات قیر به بلاروس و واردات مواد نساجی و ماشین آلات به استان را از جمله مبادلات اقتصادی گذشته استان با بلاروس شمرد و گفت: بر آن هستیم ۱۰ درصد سهم تجاری بلاروس با ایران به استان تعلق گیرد.

وی در پایان عملی شدن توافقنامه اقتصادی آور آ‌سیا(روسیه، قزاقستان، بلاروس) را فرصت مناسب برای ارتقاء‌ تعاملات تجاری دو کشور دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز