خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تاکید کرد:

مجموعه ی اشیاء با نمکترین مردان جهان برای پژوهشگران و باستان شناسان قابل توجه است

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۱۷۹

قدمت، کیفیت فرآوری مواد مورد استفاده در این منسوجات و نقوش طراحی شده بر روی برخی از پارچه ها دارای اهمیت فراوانی برای پژوهشگران و باستان شناسان در این زمینه است.

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان, گفت: وجود چنین پارچه های ارزشمند و زیبایی دراین محل نشان دهنده برخورداری مردم آن دوران از فن پیچیده نساجی بوده است.

به گزارش خبرنگار " ایلنا " یحیی رحمتی, درزمینه رونمایی از بخش اختصاصی منسوجات وپارچه های بدست آمده از البسه مردان نمکی زنجان اظهار داشت: اشیاء و مجموعه ی یافته های مردان نمکی روستای چهرآباد استان زنجان برای پژوهشگران و باستان شناسان بسیار قابل توجه است.

رحمتی با بیان اهمیت مطالعه واهمیت در این زمینه افزود: در کنار تمام اشیا و سفالینه هایی که همراه مردان نمکی معدن چهر آباد زنجان یافته شده است، منسوجات و پارچه های استفاده شده در البسه مردان نمکی زنجان که متعلق به دو دوره ساسانی و هخامنشی بوده شگفتی بسیاری از پژوهشگران را بر انگیخته است.

وی مرد نمکی شماره یک را متعلق به دوره ساسانی و مستقر در موزه ملی ایران عنوان وتصریح کرد: مردان نمکی شماره دو، سه و چهار متعلق به عصر هخامنشیان و دارای قدمت دو هزار و ۵۰۰ ساله است.

این مسئول در زنجان نوع، کیفیت بافت و الیاف به کار رفته در این منسوجات والبسه را شگفت انگیز معرفی کرد وگفت: وجود چنین پارچه های ارزشمند و زیبایی دراین محل نشان دهنده برخورداری مردم آن دوران از فن پیچیده نساجی بوده است.

مدیر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، درادامه خاطر نشان شد: آنچه که امروز بیش از همه به چشم می خورد و به چشم می آید نوع کیفیت بافت و تکنیکی است که دو هزار و ۳۵۰ سال قبل در این منطقه از جهان وجود داشته است.

به گفته این مقام مسئول در استان زنجان منسوجات به دست آمده متعلق به مرد نمکی شماره یک متعلق به دوره ساسانی و دارای عمر یک و ۷۵۰ هزار سال و مردان نمکی دو، سه و چهار متعلق به دو هزار و ۳۵۰ سال پیش است.

رحمتی در بخشی از سخنان خود از رونمایی از این منسوجات در همایش باستان شناسی همزمان با روز جهانی موزه و میراثفرهنگی در ۲۹ اردیبهشت امسال خبر داد و افزود: قدمت، کیفیت فرآوری مواد مورد استفاده در این منسوجات و نقوش طراحی شده بر روی برخی از پارچه ها دارای اهمیت فراوانی برای پژوهشگران و باستان شناسان در این زمینه است.

همچنین مسئول موزه های استان زنجان در این زمینه افزود: الیاف به کار رفته در این منسوجات را از دو جنس پشم و مو و یا تلفیقی از هر دو و نمد است که با تکنیک به کار گرفته شده دراین فن آنرا بسیار پیچیده و شگفت انگیزو منحصربفرد کرده است.

پرستو قاسمی, بافت و تکنیک به کار رفته در طناب های همراه مردان نمکی را نیز دارای پیچیدگی خاصی دانست و از کشف یکی از بی نظیرترین پارچه های قدیمی به همراه مرد نمکی خبر داد.

قاسمی در این زمینه به یکی از منسوجات دو لایه با طراحی و بافت ظریف اشاره کرد وگفت: نتیجه یافته های تیم آلمانی پژوهشگر در این زمینه حائز اهمیت بسیار است.

به گفته وی در این راستا این قطعه پارچه از نظر تیم پژوهشگران یکی از بی نظیرترین و نابترین پارچه هایی است که تا کنون در جهان یافته شده است.

این موزه دار نمونه کشوری اظها رداشت: این پارچه های تاریخی به مدت سه روز در زنجان و در محل " خانه ذوالفقاری " در معرض دید عموم قرارمی گیرد و سپس به مدت سه روز در تهران و همزمان با همایش باستان شناسی رونمایی و نمایش داده می شود.

قاسمی یاد آورشد: پس از این همایش این الیاف و پارچه ها به محل " خانه ذوالفقاری " زنجان بر می گردد تا برای بازدید پژوهشگران و مخاطبان خاص دراین موزه نگهداری شود.

این مسئول همچنین از نبود فضای مناسب و کافی برای نمایش تمام الیاف، طناب ها و پارچه های همراه مردان نمکی در زنجان خبر داد و گفت: نمایش تمام آثار مکشوفه از اشیاء همراه مردان نمکی نیازمند مکانی با مساحت ۱۰ برابر فضای کنونی است.

یاد آور می شود: تا به امروز شش مرد نمکی از غار و معدن نمک روستای چهر آباد زنجان کشف شده است که دو نفر از آنان طی حفاری های غیر اصولی اولیه در سالهای نخستین تکه تکه وخرد شده است و چهار نفردیگر آنان به شکل تقریبا سالم درمحل " موزه خانه ذوالفقاری " در مرکز شهر زنجان و موزه ملی ایران نگهداری می شوند.

در طی چند سال پژوهش با پایان فصل دوم کاوش معدن چهرآباد(مردان نمکی)، مشخص شده است مهم ترین دوره استخراج نمک از معدن چهرآباد مربوط به دوره هخامنشی بوده است و تونل های اصلی و بزرگ این معدن در دوره هخامنشی ایجاد شده و در این دوره استخراج نمک در مقیاس بسیار بزرگی انجام می گرفته است.

گفتنی است: دو فصل کاوش در معدن نمک روستای چهر آباد زنجان با همکاری دانشمندان ایرانی و آلمانی انجام شده است که کاوشها دراین زمینه همچنان ادامه دارد وبا ادامه کاوشها دراین زمینه اسرار و رموز منحصر بفرد تاریخ وشناسنامه تکمیلی با نمکترین مردان جهان در زنجان باز گشایی بیشتر می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز