خبرگزاری کار ایران

مسئول مرکز نقاشی اسلامی ایرانی حوزه هنری استان زنجان:

ماندگاری هنرهای اسلامی در گرو توجه به مفاهیم قرآنی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۷۵

مسئول مرکز نقاشی اسلامی ایرانی حوزه هنری استان زنجان، قرآن را یکی از با شکوه ترین جلوه های هنری عنوان کرد و گفت: ماندگاری هنرهای اسلامی در گرو توجه به مفاهیم قرآنی است.

زنجان _ ایلنا: مسئول مرکز نقاشی اسلامی ایرانی حوزه هنری استان زنجان گفت: خوشبختانه در عصر حاضر گرایش مردم به اصل حقیقت قرآن و اسلام و توجه به هنرهای اسلامی مخصوصا در جوانان بیشتر شده است.

به گزارش ایلنا اززنجان، سید رضا اصل نجفی فرد، مسئول مرکز نقاشی اسلامی ایرانی حوزه هنری استان امروز اظهار کرد: هنرمندان دوره‌های قدیم با شناخت حقیقت و توسل به واسطه‌های خیر الهی اقدام به تولید آثار هنری می‌کردند و این امر باعثماندگاری آثار هنری آنان شده است.

وی بهره گیری از هنرهای قرآنی را زمینه ساز ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه دانست و افزود: اگر بخواهیم پرچمدار معرفی سبک زندگی نوین اسلامی دردنیا باشیم باید پرچم هنر قرآنی را در این کشور با دست هنرمندان اسلامی بالا ببریم.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه تحقق تمدن مطلوب اسلامی از جمله اهداف انقلاب اسلامی است، گفت: این امر جز با توسعه فرهنگقرآنی در بین اقشار جامعه امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه هنرهای قرآنی صرفا میراثگذشته تاریخ هنر اسلامی نیست بلکه هنر حال و آینده اسلام است، ابراز داشت: گفتمان هنرهای قرآنی برای ایجاد ارتباطات سالم بین تمام مردم دنیا امر حساس و زیربنایی است که این امر می‌تواند موجب ایجاد تمدن قرآنی بر اساس پایه‌های با شکوهه‌تر باشد.

اصل نجفی فرد با تاکید بر اینکه تنها هنری که می‌تواند رهنمود بشر باشد هنر قرآنی است، تصریح کرد: قرآن دستورالعملی برای هنر صادر نکرده بلکه روشی برای دل سپردن بنا کرده که انسان دلدادگی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی به بروز اولین جلوه‌های هنر اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: شعرهای حماسی صدر اسلام، اولین جلوه هنر تمدن اسلامی بود درحالی که عده‌ای بر این باورند اولین هنر اسلامی درهنر معماری مسجد قبا یا مسجدالنبی(ص) جلوه گر شد.

این هنرمند نگارگر با اشاره به اینکه هنر معماری اسلامی، دومین هنری است که پس از شعر برای احیای نماز به وجود آمد، افزود: آن معماری مسجدی بود که به دست خود حضرت پیامبر(ص) ساخته شد و شروعی مقدس برای آینده هنر معماری اسلامی شد که جلوه‌های آن را در بقایای موجود می‌توان دید.
وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی به عنوان هنر سوم جهان اسلام مطرح است، یادآور شد: هنر خوشنویسی از کتابت قرآن آغاز شد که دستور خوشنویسی و کتابت قرآن را حضرت امام علی(ع) دادند.

اصل نجفی فرد افزود: با ایجاد حرکت خوشنویسی همگام با بیان و اشاعه کلام الهی و سیر تحول آن در گذر زمان، همه مظاهر خوشنویسی پدید آمد که همگی تابع یک حقیقت و آن هم قرآن است.

وی موسیقی را نیز هنر بعدی پدیدار شده از بطن قرآن برشمرد و ادامه داد: متأسفانه موسیقی که از درون قرآن و برای اشاعه و بیان مفاهیم قرآن شکل گرفت، امروزه مسیر واقعی خود را از دست داده است.

اصل نجفی فرد با تاکید بر اینکه برای شروع حرکت انقلابی در زمینه هنر، باید پایه‌های هنر را برپایه اندیشه و هنر اصیل اسلامی با گذشته درخشان بنا کرد، اظهار داشت: در این راستا باید از نفوذ هنر و اندیشه بی‌محتوای غرب در دانشگاه‌های کشور جلوگیری کنیم.

وی دوری مردم و مخصوصا هنرمندان از مفاهیم و ارزش‌های قرآنی با توجه به گسترش نفوذ اندیشه و هنرهای غربی مادی گرایی در جامعه اسلامی به خصوص بعد از دوران حکومت صفویان تا انقلاب اسلامی را دوره رکود هنرهای اسلامی دانست.

این هنرمند نگارگر زنجانی پشت کردن به حقیقت قرآن را اصلی ترین علت رکود هنرهای اسلامی دانست و گفت: خوشبختانه در عصر حاضر گرایش مردم به اصل حقیقت قرآن و اسلام و توجه به هنرهای اسلامی مخصوصا در جوانان بیشتر شده است.

اصل نجفی‌فرد در پایان با بیان اینکه، امروز رسالت مسئولان فرهنگی پیوند دادن جامعه هنری با جامعه قرآنی است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم با داشتن هنرمندان قرآنی و قرآنیان هنرمند به سمت تحقق معارف عمیق قرآن کریم در زیبا‌ترین قالب‌های هنری پیش برویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز