خبرگزاری کار ایران

در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و عملی حوزه معادن زنجان صورت گرفت؛

سمینار تخصصی معدن در اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۵۴

سمینار تخصصی معدن به منظور ارائه آخرین دستاوردهای زمین شناسی و اکتشافی استان زنجان با حضور معاونین زمین شناسی کشور در محل اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

زنجان _ ایلنا: سمینار تخصصی معدن به منظور ارائه آخرین دستاوردهای زمین‌شناسی و اکتشافی استان زنجان با حضور معاونین زمین‌شناسی کشور در محل اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، رئیس اتاق بازرگانی زنجان بر لزوم ورود دولت به بخش اکتشاف معادن تاکید کرد و گفت: فعالیت درحوزه‌های فرآوری و بهره‌برداری باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
در این نشست غلامحسین جمیلی رئیس اتاق بازرگانی زنجان، با اشاره به دستاوردهای اخیر اتاق بازرگانی زنجان در حوزه معدنی گفت: خوشبختانه در حال حاضر در استان شاهد فعالیتهای علمی و عملی گسترده‌ای در حوزه معدنی هستیم و ایجاد و توسعه تشکلهای معدنی از جمله این اقدامات است.
جمیلی، با اشاره به اهمیت مباحثاکتشاف در بخشهای معدنی گفت: با توجه به اینکه کار اکتشافات معدنی عمدتاً پرهزینه و غالباً همراه با ریسک بالا است جا دارد دولت وارد این عرصه گردیده و با شناسائی ظرفیتهای توجیه دار معدنی سرمایه گذاران این بخش را یاری نماید.
وی در ادامه با بیان اینکه اولویت اول هر بنگاه اقتصادی در سرمایه گذاری شناسائی و کاهش ریسک است گفت: در صورتی که سازمان زمین‌شناسی بتواند در شناسائی ظرفیت معادن و محدوده‌های معدنی اقدام نماید پس از آن سرمایه گذاران و بانک‌ها در تامین هزینه‌های استخراج و فرآوری با جرات و جسارت بیشتری فعالیت خواهند نمود.
جمیلی بر لزوم ورود دولت به بخش اکتشاف معادن تاکید کرد و گفت: فعالیت درحوزه‌های فرآوری و بهره‌برداری باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
این مقام مسئول در زنجان، به تسهیلات ایجاد شده در بخش صدور لوایح و قوانین مربوط به معادناشاره کرد و افزود: تسریع در روند اصلاح این قوانین موثر‌تر خواهد بود.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشورگفت: معدن انگوران زنجان یکی از معادن دارای کلاس جهانی محسوب می‌شود.
در ادامه این نشست بهروز برنا معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره حادثه‌خیز بودن ایرانبه لحاظ حوادثطبیعی گفت تنها ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی صرفمقابله با این حوادثمی‌شود.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به افزایش مداومذخایر معدنی کشور اشاره و تصریح کرد: درخواست‌های بی‌شماری در حوزه اکتشافبخش معدن وجود دارد.
برنا کشف ذخایر معدنی را در سطح کشور یک ثروت برشمرد و اضافه کرد: ایننوع اکتشافات منجر به شکل‌گیری صنایع و در نتیجه توسعه می‌شود.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از تهیه نقشه‌هایمتعدد در مقیاس‌های متفاوت در سطح کشور و استان زنجان خبر داد و افزود: برخی از این مقیاس‌ها به صورت کاربردی تهیه شده است.
برنا اضافه کرد: ایران ۹ پهنه فعال معدنی دارد که از هر کدام از آن‌ها انتظارات خاصی وجود دارد.
وی در ادامه این سیمنار تاکید کرد: معدن انگوران زنجان یکی از معادن دارای کلاس جهانی محسوب می‌شود.
ساده شدن قوانین مربوط به حوزه فعالیت در بخش معدن
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از ساده شدن قوانین مربوط به حوزه فعالیت در بخش معدن خبر داد.
درادامه معصومی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بر لزوم ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی حوزه معدن تاکید کرد.
مهندس معصومی توسعه اکتشافات سیستماتیک را از اهداف این سازماندانست و گفت: سامانه جامع اطلاعاتی حوزه معدن باید بعد از ایجاد در اختیارتشکل‌ها قرار گیرد.
وی افزود: افتتاح دفتر نمایندگی خانه معدن ایران در زنجان می‌تواند ثمراتی برای فعالان این حوزه داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه جلسه تشکیلشده بنا به درخواست سازمان زمین‌شناسی و برای تبیین برنامه‌ها تشکیل شدهاست، اضافه کرد: زنجان توانمندی‌های بی‌نظیری در حوزه معدن دارد که باید ازآن‌ها برای توسعه استان استفاده شود.
زنجان رتبه ۱۲ کشوری را در فعالیت‌های معدنی دارد
این مسئول دولتی با بیان اینکه ظرفیت‌های معدنی استان زنجان بر هیچ کسپوشیده نیست، تصریح کرد: زنجان رتبه ۱۲ کشوری را در فعالیت‌های معدنی دارد.
معصومی تاکید کرد: هر چند جایگاه ۱۲ کشوری در حوزه معدن خوبی تلقی می‌شودولی این به معنای مطلوب بودن اینجایگاه با توجه به ظرفیت‌ها نیست.
وی حرکت به سمت استفاده از امکانات پیشرفته را در بخش معدن به ویژه حوزهاکتشاف از جمله مواردی اعلام کرد که منجر با بهبود اوضاع بخش معدن می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه ۳۰ نوع مادهمعدنی در سطح استان زنجان اکتشاف شده است، اضافه کرد: فعالیت معدن انگوراناز افتخارات استان محسوب می‌شود.
۷۰ درصد از صادرات استان زنجان مربوط به بخش معدن است
این مسئول دولتی با بیان اینکه ۷۰ درصد از تولیدات معدنی کشور در استانزنجان هم تولید می‌شود، ادامه داد: ۷۰ درصد از صادرات استان زنجان مربوط بهبخش معدن است.
معصومی تصریح کرد: از ۸۸ واحد روی کشور ۵۳ واحد آن در سطح استان زنجان قرار دارد.
وی در پایان میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن را در سطح استان زنجان ۲ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز