خبرگزاری کار ایران

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

کشور ایران در رتبه دهم تولید گازهای گلخانه‌ای قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۷۳

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به عوارض تولید گازهای گلخانه ای در کشورهای دنیا گفت: کشور ایران در رتبه دهم تولید گازهای گلخانه ای قرار دارد.

ایلنا: معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گفت: ‌مدیریت جامع آبخیزداری دارای اهمیت اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، سید جمال موسوی، معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به روز ایمنی در برابر زلزله و بلایایی طبیعی گفت: هر پدیده غیر مترقبه‌ای که اتفاق و باعثخسارات جانی و مالی شود بلایایی طبیعی نام دارد.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه بلایایی که خارج از کنترل انسان است همانند آتشفشان، سیل، زلزله، خشکسالی، قحطی، شیوع بیماریهای ناگهانی در منطقه به صورت ناگهانی یا تدریجی شامل بلایایی طبیعی است.

موسوی با اشاره به وابستگی ۹۰درصدی بلایا به آب وهوا و اقلیم مناطق افزود: ۱۰درصد از این عوامل بلایایی طبیعی است.

معاون ابخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان ادامه داد: ‌عوامل بلایایی با پیشرفت جوامع بشری در جهان مرتبط است.

این مقام مسئول در زنجان دخالت‌های انسان را در جهت دستیابی به غذا، صنعت، آب، بهداشت را برای تامین مایحتاج جوامع در طبیعت دخیل دانست وتصریح کرد: بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی، تولید گازهای گلخانه، خشکسالی اراضی وبهره برداری بیش از حد از منابع آبهای سطحی وزیر زمینی در کشور‌ها از عوامل موثر در این زمینه است.

وی دستیابی کشورهای صنعتی رابرای تامین مایحتاج خود وبهره برداری آن‌ها از منابع طبیعی کشورهای نیمه صنعتی را در بروز این بلایا بسیار حائز اهمیت عنوان کرد وافزود: کشورهای بزرگ صنعتی بیشترین تولید گازهای گلخانه‌ای را دارند درحالیکه آسیب این اقدامات وتولیدات گاز‌ها متوجه کشورهای نیمه صنعتی در حال توسعه است.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان کشور ایران در رتبه دهم تولید گازهای گلخانه‌ای برشمرد وگفت: بهره بردرای غیر اصولی ازمنابع طبیعی وجنگل‌ها واز بین بردن برخی گیاهان در کشورهای نیمه صنعتی ودر حال پیشرفته از عامل مهم در این راستاست.

موسوی دربخشی از سخنان خود با اشاره به بهره برداری از معادن سرب وروی استان زنجان در کشور ایران گفت: اغلب آبهای سطحی و زیرزمینی زنجان برای تامین نیازهای صنعتی با رسوب سرب در خاک و آب اغلب مناطق در زنجان بویژه در حاشیه ونزدیکی این معادن وشرکت‌ها آلوده‌اند و در نتیجه منشاء بیماری برای بروز بیماری هستند که از جمله بلایایی ناگهانی است که به تدریج بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه بلایایی که به تدریج وبا مرور زمان اتفاق می‌افتد گفت: ‌ انسان‌ها معمولا به ین موارد اهمیت ابتدا نمی‌دهند ولی به مرور این عوامل اثرات خود را همانند سقوط هواپیما در مناطق حساس ویا غرق شدن کشتی پر از مواد نفتی وغیره می‌تواند به مرور ایجاد کننده بالایا باشند.

موسوی با اشاره به تخریب ۱۵هزار کیلومتری جاده‌های استان زنجان بر اثر سیل وعوامل طبیعی در سالهای اخیر گفت: ۲۰۰هزار راس دام، ۶۵۰هزار خانه ومدرسه، ۵هزار ۷۰۰دهنه پل در این زمینه آسیب دیده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در ادامه با اشاره به سیل سال ۹۱ در زنجان یاد آور شد: حدود ۴۴میلیارد تومان خسارت وارده در این راستا به استان بوده است.

وی اطلاع رسانی وآموزش در سالهای اخیر در این زمینه را موثر در تعداد تلفات جانی دانست وافزود: گرم شدن زمین باعثخشکسالی در برخی مناطق ایران شده است که همت جدی مردم ومسئولین را برای سالهای آینده می‌طلبد.

موسوی از جمله این مناطق را در شمال و شمالغرب کشور «زنجان» وبرخی کشورهای اروپایی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: این مسئله به مرور در سالهای آینده بعنوان خطر جدی دارای آسیب‌های جبران ناپذیبر به نسل آینده محسوب می‌شود.

وی دلیل عمده خشکسالی را بهره برداری غیر اصولی از منابع آبهای سطحی وزیرزمینی، عدم مدیریت جامع آبخیزداری که باعثتشدید این خشکسالی می‌شود اشاره و خاطر نشان کرد: در استان زنجان سالانه ۱۵۰میلیون متر مکعب برداشت مازاد آب داریم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در ادامه با هشدار در زمینه خشکسالی سالهای آتی در ایران واستان زنجان افزود: در ۳۰الی ۵۰ سال آینده با خشکسالی جدی مواجه خواهیم شد.

موسوی در این زمینه با اشاره به اقدامات مطلوب منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: عملیات آبخی داری با شناسایی مناطق سیل خیز مطالعه پهنه بندی مناطق سیل خیز در ابهر، وشناسایی زمینهای لغزشی با ۵هزار مورد که اکثرا این مناطق غیر فعال بودند را موثر عنوان کرد.

وی در این راستا با اشاره به این اقدامات ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی ؤابخیز داری استان زنجان ۵۰کیلومتر ساماندهی رودخانه‌ها در استان را شاهد بوده است وخبر ازاحداثپارکهای آبخیز داری در شمال و جنوب شهر زنجان واتمام پارک آبخیزداری شهرستان قیدار در این راستا داد.

موسوی هدف از این اقدامات را کنترل سیل آبهای، روان آب‌ها برای استفاده وبهره برداری، گسترش فضای سبز و شناسایی فعالیتهای آبخیز داری در استان واطلاع رسانی وآموزش به مردم را در این راستا مهم واساسی بیان کرد.

موسوی در پایان همراهی مردم ومسئولین وتامین اعتبارات در این زمینه را مهم ارزیابی کرد وگفت: ‌ مدیریت جامع آبخیزداری دارای اهمیت اساسی در این زمینه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز