خبرگزاری کار ایران

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده:

مرگ ومیر زنان معتاد ۱۶ درصد افزایش یافته است

کد خبر : ۱۸۰۹۷۶

۵۵ درصد طلاق ها، ۶۵ درصد همسر آزاری ها و ۳۰ درصد کودک آزاری ها ناشی از اعتیاد است و نسبت مرگ ومیر زنان معتاد در سال ۹۲ به نسبت سال پیش از آن ۱۶ درصد افزایش یافته، هرچند درصد زنان مبتلا به اعتیاد به کل معتادان پایین است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در یادداشتی با اشاره به افزایش روزافزون میزان مصرف مواد مخدر در کشور می نویسد: ما هم دلواپسیم؛ دلواپس قاتل خاموشی که در کمین همه نشسته است.

به گزارش ایلنا، «شهیندخت مولاوردی» در این یادداشت که روز شنبه بر روی پایگاه اینترنتی معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفته، می افزاید: به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر مهمان دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی بودم، از جمله مباحثی که در این بازدید دو ساعته مطرح شد، اعتیاد زنان، دختران و تأثیر آن بر زنان و دختران بود.

وی ادامه می دهد: در این جلسه مطرح شد، میزان ابتلای زنان به اعتیاد شدیدا رو به افزایش و سن اعتیاد زنان و دختران شدیدا رو به کاهش است، سن اولین مصرف مواد در اکثریت دختران سنین دبیرستان است و بیش از ۶۰ درصد زنان زندانی جرمی در ارتباط با مواد مخدر دارند.

«همچنین مطرح شد که مواد مخدر جدید ارتباط تنگاتنگ با رفتارهای غیر اخلاقی دارد، انگ اجتماعی زنان معتاد بیش از مردان است، اثر اعتیاد در زنان مخرب تر از مردان است، در حالیکه اکثر راهنمایی های بالینی بر اساس نیازهای مردانه طراحی شده است.»

معاون رییس جمهوری می افزاید: در این جلسه به موضوع وابستگی مالی زنان معتاد به مردان اشاره شد و اینکه ۵۵ درصد طلاق ها، ۶۵ درصد همسر آزاری ها و ۳۰ درصد کودک آزاری ها ناشی از اعتیاد است و نسبت مرگ ومیر زنان معتاد در سال ۹۲ به نسبت سال پیش از آن ۱۶ درصد افزایش یافته، هرچند درصد زنان مبتلا به اعتیاد به کل معتادان پایین است.

به نوشته مولاوردی، با توجه به درصد بالای معتادین متأهل(۶۳درصد)، امکان بروز خشونت علیه زنان و کودکانشان بسیار بالاست و… از جمله نگرانی ها و دلواپسی های حاضرین در نشست بود. بر اساس سنجش نگرش و ارزیابی شیوع سوء مصرف مواد مخدر در کشور، در سال ۱۳۹۲ بیش از ۹۲ درصد از مردم اعتیاد در کشور را زیاد و خیلی زیاد نگران کننده توصیف کرده اند.

معاون رییس جمهوری ادامه می دهد: یکی از موضوعات کلیدی که بر آن تأکید شد، این بود که اعتیاد با نشاط جامعه نسبت عکس دارد، یعنی به هر اندازه شور و نشاط و هیجان در جامعه ای کم باشد، گرایش به سوءمصرف مواد افزایش می یابد. در این نشست اشاره شد که آمار دختران مصرف کننده روانگردان ها ۵۰۰ برابر شده و الگوی مصرف آنها از مواد سنتی به مواد محرک صنعتی در حال تغییر است.

مولاوردی می افزاید: وقت آن است دخترانمان را دریابیم و شادی و نشاط و تفریحات سالم را به هر بهانه و دستاویزی از آنان دریغ نکنیم، چون فردا دیر است، ما هم دلواپسیم، دلواپس قاتل خاموشی هستیم که در کمین همه نشسته است، زیرا هیچکس مصون نیست.

پنجم تیر ماه(۲۶ ژوئن) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز