خبرگزاری کار ایران

یک آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با ایلنا:

حذف آموزش‌های بهداشتی پیش از ازدواج انحرافی است

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۹۷۴

«اگر همین آموزشهای ناقصی که در گذشته در کتب دانشگاهی تحت عنوان تنظیم خانواده و یا در مراکز بهداشتی گنجانده شده بود حذف شوند، دچار مشکلات جدی درارائه الگو‌های صحیح به مردم خواهیم بود. / با چنین اقدامات شتاب‌زده‌ای، نمی‌توانیم به این دغدغه رهبری پاسخ درستی بدهیم.»

یک آسیب‌شناس اجتماعی کنترل موالید را یک مساله فرهنگی دانست که به سبک زندگی افراد مرتبط است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به تازگی نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که بر اساس آن آموزش‌های کنترل جمعیت در مراکز بهداشتی در قالب «طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» حذف خواهد شد.

در این رابطه، «اصغر مهاجری» جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی به ایلنا گفت: اگر همین آموزشهای ناقصی که در گذشته در کتب دانشگاهی تحت عنوان تنظیم خانواده و یا در مراکز بهداشتی گنجانده شده بود حذف شوند، دچار مشکلات جدی درارائه الگو‌های صحیح به مردم خواهیم بود و در این صورت مردم نیز به سمت آموزشهای پنهانی و غیراصولی خواهند رفت.

وی افزود: حذف چنین آموزش‌هایی خانواده‌ها را در معرض آسیب قرار می‌دهد و این گونه اقدامات بدون توجه به مسائل فرهنگی و سبک زندگی، عملکردی انحرافی و ناقص است.

مهاجری گفت: برخی افراد بر اساس پژوهش‌های خام و ناکافی، بحثافزایش جمعیت را با حذف آموزشهای تنظیم خانواده اشتباه می‌گیرند در حالی که کنترل موالید مربوط به حوزه‌های فرهنگی و سبک زندگی است.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: تا هنگامی که سبک زندگی تغییر نکند ما شاهد تجرد‌های قطعی و ازدواج در سنین بالا و کاهش موالید خواهیم بود و پژوهش‌ها نشان نمی‌دهند که با حذف مسائل آموزشی کنترل جمعیت، مشکل کاهش جمعیت حل شود.

وی افزود: ساختار جمعیتی ما دچار مشکلات ساختاری است، در واقع در تمام دنیا یک چرخش فرهنگی رخ داده است و این چرخش فرهنگی سبک زندگی را تغییر داده است.

مهاجری اظهار کرد: در بحثافزایش جمعیت اگر علت و معلول را به درستی درک نکنیم و عجول و هیجان‌زده برخورد کنیم سبب افزایش فرزند آوری در برخی از گروه‌ها اجتماعی که توانمندی اقتصادی ضعیفی دارند می‌شویم که در آینده این مساله برای‌شان مشکل آفرین می‌شود.

وی گفت: برای افزایش جمعیت باید بر گروههای خاص تمرکز کنیم و با فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها را تشویق به فرزند آوری کنیم تا ساختار سنی جامعه حالت تعادل پیدا کند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: با چنین اقدامات شتاب‌زده‌ای، نمی‌توانیم به این دغدغه رهبری پاسخ درستی بدهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز