خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده حوزه علمیه خواهران:

دادن یارانه مستقیم، نشاط خانواده را از بین می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۱۱۹

در بحثافزایش جمعیت اگر خانواده‌ها در این زمینه متقاعد نشده باشند نتیجه تمامی این اقدامات چیزی به جز از بین رفتن فرصتهای اجتماعی و بیت المال وایجاد شکاف بین دولت و مردم نخواهد بود.

ایلنا: رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده حوزه علمیه خواهران گفت: دادن یارانه مستقیم به خانواده‌ها سبب از بین رفتن نشاط و ابتکار عمل آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجت الاسلام و المسلمین " محمدرضا زیبایی‌نژاد "، رئیس مرکز تحقیقات زنان وخانواده حوزه علمیه خواهران در نشست مناسبات دولت و خانواده که در وزارت کشور برگزار شد گفت: رابطه میان دولت و خانواده در دو بعد سیاست‌های عمومی و سیاستهای کلان حوزه خانواده وجود دارد. آنچه در عینیت ما وجود دارد دولت‌هایی با ساختارهای مدرن و بروکراتیزه شده است و مشخص نیست که تاچه حد باید به مداخلات این نهاد امید داشته باشیم. البته حاکمیت علاوه بر دولت ابزار‌های دیگری مانند نهادی‌های عمومی، سازمان‌ها ی مردم نهاد، هیات‌های مذهبی، جامعه روحانیت و جامعه علمی و نخبگان را نیز برای تحقق اهداف خود و اصلاح جامعه در دست دارد.

زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه مشروعیت دولت برای مداخله بستگی قدرت تاثیر گذاری و مصلحت دارد، گفت: دولت ابتدا باید حساسیتهای لازم در مورد مسئله مورد نظر خود را در جامعه ایجاد کند و گرنه با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. برای نمونه در بحثافزایش جمعیت اگر خانواده‌ها در این زمینه متقاعد نشده باشند نتیجه تمامی این اقدامات چیزی به جز از بین رفتن فرصتهای اجتماعی و بیت المال وایجاد شکاف بین دولت و مردم نخواهد بود. همینطور در بحثحجاب نیروی انتظامی تنها در مواردی می‌تواند مداخله کند و برخورد بیشتر، سبب ایجاد حساسیت و واکنش مردم می‌شود زیرا آرمانهای خودر ا به آرمانهای جامعه تبدیل نکرده است.

وی ادامه داد: خانواده جدید دستخوش شرایط مختلف اقتصادی و اجتماعی است است بنابراین گاهی تبدیل به یک خانواده مصرفی می‌شود که بدیهی است در این حالت افزایش فرزند برای خانواده‌ها به معنای افزایش مصرف کننده باشد نه تولید کننده بنابراین تمایل به فرزند کم می‌شود. و این امر طی فرایند جامعه پذیری فرزندان در خانواده استمرار می‌یابد.

رئیس مرکز تحقیقات زنان و خانواده حوزه علمیه خواهران افزود: از دیگر اثرات شرایط اقتصادی بر خانواده می‌توان به دادن یارانه مستقیم به خانواده‌ها اشاره کرد که سبب از بین رفتن نشاط و ابتکار عمل آن‌ها می‌شود و هنگامی که هدف دولت و خانواده در تمایز با هم قرار می‌گیرد مشکلات بسیاری پدید می‌آید.

وی در پایان با اشاره به اینکه در آینده با رشد منفی جمعیت روبرو خواهیم بود گفت: سیاست‌های حمایتی دولت از خانواده باید متناسب با این تغییرات جمعیتی تغییر کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز