خبرگزاری کار ایران

انتقاد یک جامعه‌شناس حوزه خانواده؛

نهاد‌های متولی خانواده بیشترین انرژی را صرف نقد یکدیگر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۲۷

اگر امکانات و منابع وجود داشته باشد افزایش جمعیت یک فرصت و اگر منابع و امکانات موجود نباشد افزایش جمعیت یک تهدید خواهدبود / اکنون نهادهای متولی خانواده، در همه بخش‌های علمی، حوزه علمیه، دولت و مجلس همچون جزیره‌های جدا از هم هستند / کاش نهادی ایجاد شود که جدا از تغییرات و تاثیرات دولت ادامه حیات دهد و به مطالعات علمی طولانی مدت و بدون جهت‌گیری بپردازد.

ایلنا: یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه کاهش شدید باروری و افزایش طلاق مهم‌ترین بحران هادر حوزهٔ خانواده است گفت: باید برای حل این مشکلات پژوهش و نظر سنجی علمی صوت بگیرد. در حالی که نهاد‌های متولی بیشترین انرژی خود را صرف نقد یکدیگر می‌کنند.

" عالیه شکربیگی "، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: دو بحران کاهش شدید باروری و کاهش ازدواج اکنون گریبان خانودهٔ ایرانی را گرفته و دولت را هم در گیر کرده است. اما باید توجه داشت که این اتفاقات حاصل یک فرآیند است و خانواده یک روزه به این وضع نیفتاده است. این بحران‌ها نتیجهٔ سیاست‌های غلط و تصمیم گیری‌های غیر منطقی بوده است.

وی افزود: امروزه ما با بحران کاهش نرخ باروری روبه‌رو هستیم و باید این مساله در بستر پژوهش حل کنیم. باید مشخص شود که چرا زوج‌ها تمایل به فرزندآوری ندارند. این مساله را باید در نظر داشت که اگر امکانات و منابع وجود داشته باشد افزایش جمعیت یک فرصت و اگر منابع و امکانات موجود نباشد افزایش جمعیت یک تهدید خواهدبود. سیاست‌های تشویق جمعیت در دیگر کشورهای بر اساس امنیت بخشیدن به خانواده است اما این رویکرد در کشور ما دیده نمی‌شود.

شکربیگی ادامه داد: بحران دیگر، کاهش ازدواج و افزایش طلاق است که هر روز آمار جدیدی در این رابطه داده می‌شود. در ۶ ماهه نخست امسال ما با رشد ۱۳ / ۶ در صدی طلاق روبه‌رو بوده‌ایم.

وی افزود: طبق آمار بیشترین زوج‌های طلاق گرفته بین ۲۵-۲۹ سال هستند و این مساله نشان می‌دهد که ازدواج‌هایی که در سالهای اخیر رخ دادهاست دچار مشکلات اساسی هستند.

وی اعلام کرد: ۳۹ / ۶۳ درصد از طلاق‌ها به دلیل فشارهای اقتصادی و ۳۰ / ۶۶ به دلیل بی‌رنگ شدن ارزش‌های اخلاقی و تنوع طلب شدن نسل امروز است و بعد از آن‌ها دلایلی چون ناکافی بودن آموزش جوانان نسبت به واقعیت‌های زندگی و نا‌کافی بودن شناخت جوانان از خواسته‌هایشان مطرح است.

وی افزود: امیدوارم که معاونت امور زنان و خانواده نیاز سنجی انجام دهد و با اتاق فکری از افراد متخصص و آشنا به حقایق جامعه به حل این مسا ئل بپردازد.

شکر بیگی ادامه داد: اکنون نهادهای متولی خانواده، در همه بخش‌های علمی، حوزه علمیه، دولت و مجلس همچون جزیره‌های جدا از هم هستند که وقت و انرژی زیادی را صرف نقد یکدیگر می‌کنند. کاش نهادی ایجاد شود که جدا از تغییرات و تاثیرات دولت ادامه حیات دهد و به مطالعات علمی طولانی مدت و بدون جهت‌گیری بپردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز