خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

عقب افتادگی مزد از تورم در یک دوره زمانی هفت ساله جبران شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۴۶

«پیشنهاد ما به شورای عالی کار این بوده است که ابتدا دولت و کارفرمایان بپذیرند که ۶۷ درصد مزد نسبت به تورم رسمی اعلام شده سالانه بانک مرکزی دچار عقب افتادگی شده است و بعد از آن برای نوع پرداخت آن در یک دوره زمانی هفت ساله ۱۰ درصد به اضافه نرخ تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند به حقوق کارگران شاغل و بازنشسته اضافه کنند.»

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: از سال ۸۵ تا ۹۲ هر سال شاهد عقب‌ماندگی مزدی کارگران نسبت به تورم رسمی اعلام شده از سوی بانک مرکزی بوده‌ایم.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که درجمع نمایندگان کارگری در خانه کارگر طبس سخن می‌گفت، در خصوص روال تعیین دستمزد کارگران در سال ۹۴ گفت:شکاف مزد و تورم سال‌های ۱۳۸۵ به بعد و همچنین شکافی که پیش‌تر یعنی در فاصله سال‌های۷۹ تا ۸۴ اتفاق افتاد نشان می‌دهد دستمزد کارگران طی این دو دوره مجموعا حدود ۶۷ درصد به نسبت تورم رسمی عقب ماندگی دارد.

معاون دبیرکل خانه کارگر گفت: حداقل‌ دستمزد کنونی تنها ۳۳ درصد از زندگی آنان را پوشش می‌دهد و مابقی هزینه‌ها هم از طریق اضافه کاری جبران می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر عقب ماندگی مزد و تورم در زندگی بازنشستگان ادامه داد: بازنشستگان نیز با دوباره شاغل شدن و با استقراض وام‌هایی که دریافت می‌کنند این کمبود را به سختی پوشش می‌دهند.

حسن صادقی خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما به شورای عالی کار این بوده است که ابتدا دولت و کارفرمایان بپذیرند که ۶۷ درصد مزد نسبت به تورم رسمی اعلام شده سالانه بانک مرکزی دچار عقب افتادگی شده است و بعد از آن برای نوع پرداخت آن در یک دوره زمانی هفت ساله ۱۰ درصد به اضافه نرخ تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند به حقوق کارگران شاغل و بازنشسته اضافه کنند تا جلوی شکافی که فقر را به جامعه کارگری تحمیل می‌کند و هر سال این شکاف را افزایش می‌دهد گرفته شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه دولت با مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت مواجه است اما با مکانیزمی که ما تعریف کرده‌ایم می‌توانیم در یک دوره زمانی ۷ تا ۱۰ ساله درصدی به اضافه تورم را تقسیم کنیم و به سفره کارگران برگردانیم تا بیش از این سفره نیروی کار کشور از کالاهای اساسی نشود.

این فعال حقوق صنفی کارگران در پایان با بیان بازدید از خانه کارگر طبس گفت: خروجی نشست با تشکلات کارگری موجود در شهر طبس وفاق، همدلی و وحدت جامعه کارگری طبس بود و هم اینکه انگیزه کار و خدمت به جامعه کارگری را در بین مجموعه به خوبی مشاهده کردیم و امیدواریم ما هم در مرکز بتوانیم کمک بدهیم تا خانه کارگر بهتر بتواند در انجام وظایف خدمت رسانی به کارگران طبس گام‌های موثرتری را بردارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز