خبرگزاری کار ایران

با گذشت بیش از یک سال؛

کارفرمای شاکی نیمی از مطالبات کارکنان تبرئه شده را نمی‌پردازد

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۳۰۷

«بعد از طرح شکایت کارفرما متهمان تا حدود یک هفته بازداشت بودند اما از زمانی که دادگاه برای آن‌ها حکم بازگشت به کار صادر کرد کارفرما هرگز مطالبات آن‌ها را بصورت کامل پرداخت نکرده است.»

به گفته یک کارگر کارخانه آلومینیوم المهدی، برخورد سلیقه‌ای مدیریت مجتمع آلومینیوم المهدی با پنچ نفر از کارکنانی که سال گذشته با شکایت کارفرما تحت پی‌گرد قضایی قرار گرفته بودند اما به تشخیص دادگاه حکم برائت دریافت کرده بودند، هنوز ادامه دارد.

«حیدر منفرد» رئیس سابق شورای اسلامی کار مجتمع آلومینیوم المهدی با اعلام این خبر به ایلنا گفت:در شهریور سال گذشته گروهی از کارگران این مجتمعدر اعتراض به نابرابر بودن دستمزد‌ها و پرداخت نشدن مزایایی چون سختی کار یک تجمع اعتراضی برپا کردند.

وی گفت: اقدام اعتراضی کارگران آلومینیوم المهدی با اقدامات حقوقی تعدادی از مسئولان این مجتمع در رابطه با تخلفات مالی مدیریت آلومینیوم المهدی همزمان شد؛ به همین دلیل با شکایت مدیریت مجتمع برای این افراد که در بخش‌های اقتصادی، بهره‌برداری، بازرگانی، تدارکات و اجرای پروژه دارای مسئولیت اجرایی بودند به اتهام تشویش اذهان عمومی پرونده قضایی تشکیل شد.

نماینده پیشین کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی که آنزمان خود به اتفاق ۴ دیگر از همکارنش با شکایت کارفرما تحت پیگیرد قضایی قرار گرفته بود، گفت: خوشبختانه آنزمان قاضی پرونده در ادامه رسیدگی به پرونده دستور آزادی و بازگشت به کار همه متمهان را صادر کرد اما از آنزمان تاکنون مدیریت مجتمع در مقام کارفرما سلیقه‌ای رفتار کرده و از قبول رای دادگاه خودداری می‌کند.

وی در تشریح رفتارهای سلیقه‌ای کارفرمای آلومینیوم المهدی گفت: بعد از طرح شکایت کارفرما متهمان تا حدود یک هفته بازداشت بودند اما از زمانی که دادگاه برای آن‌ها حکم بازگشت به کار صادر کرد کارفرما هرگز مطالبات آن‌ها را بصورت کامل پرداخت نکرده است.

برابر مواد ۱۷ و ۱۸ قانون کار چنانچه کارگری با شکایت کارفرمایش بازداشت شود، قراردادکار وی در دوران بازداشت بصورت تعلیق در آمده و کارفرما باید بابت ایام بازداشت نصف مطالبات قانونی کارگر را به حساب وی واریز کند؛ اما چناچه برای کارگر حکم محکومیت صادر نشود کافرما مکلف است تا علاوه بازگرداندن کار به کارگر مورد نظر، تمامی خسارت‌های وارده را جبران و بابت مطالبات پرداخت نشده ایام تعلیق نیز با وی تسویه حساب کند.

این کارگر آلومینیوم المهدی در تشریح برخوردهای سلیقه‌ای کارفرما گفت: بعد از صدور رای آزادی و بازگشت به کار کارگران تا اواخر اسفند سال ۹۲ که کمسیون کارگری برای بازگشت به کار آن‌ها تشکیل جلسه داد، کارفرما از ورود آن‌ها به داخل مجتمع خودداری و در تمام این مدت تنها ۵۰ درصد از دستمزد آن‌ها را پرداخت کرد.

وی افزود: بعد از تشکیل جلسه کمسیون کارگری هرچند به کارگران اجازه حضور در داخل مجتمع داده شده است اما هنوز کارفرما ۵۰ درصد مطالبات آن‌ها را پرداخت می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز