خبرگزاری کار ایران

پرداخت قسطی «سنوات خدمت» کارگران کیان‌تایر ۶۰ ماه طول می‌کشد

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۲۴۶

«سنوات خدمت حقی است که قانون برای جبران سال‌هایی که کارگران زندگیشان را برای انجام کار صرف کرده‌اند در نظر گرفته است. / رقم حق سنوات خدمت این کارگران با توجه به میزان سوابق کاری از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است.»

حدود ۵۰۰ نفر از کارگران کارخانه «کیان تایر» که از سال ۸۹ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

کارگران بازنشسته این کارخانه به ایلنا گفته‌اند بازنشستگی‌شان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور انجام گرفته است و رقم حق سنوات خدمتشان با توجه به میزان سوابق کاری از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است.

بازنشستگان این کارخانه قدیمی تولید لاستیک در تهران می‌گویند سنوات خدمت حقی است که قانون برای جبران سال‌هایی که کارگران زندگیشان را برای انجام کار صرف کرده‌اند در نظر گرفته است و این حق طبق عرف جامعه کارگری تنها سرمایه آنان برای ادامه زندگی در هنگام بازنشستگی است.

بر اساس این گزارش مطالبات کارگران بازنشسته به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده که با افزایش تعداد بازنشستگان در هر ماه این رقم روز به روز بیشتر می‌شود.

بازنشسته دیگری درباره سرانجام مطالبات کارگران بازنشسته کیان تایر به ایلنا گفت: مهم‌ترین عامل معوق ماندن سنوات کارگرانی که به مرور از کارخانه کیان تایر بازنشسته می‌شوند کمبود نقدینگی است به همین دلیل کارفرما مطالبات کارگران بازنشسته را به صورت اقساطی ماهانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

به گفته او، با اقساطی پرداخت شدن سنوات کارگران بازنشسته بیش از ۶۰ ماه زمان نیاز است تا کل سنوات یک کارگر به مرور پرداخت شود.

این کارگر بازنشسته که به نمایندگی از سایر بازنشستگان کیان تایر سخن می‌گفت افزود: هم اکنون در آمد حاصل از فروش محصولات این کارخانه صرف هزینه‌های جاری کارخانه و پرداخت حقوق حدود هزار نفر از کارگران شاغل می‌شود.

کارگران بازنشسته کیان تایر می‌گویند کارفرما برای جبران مشکلات مالی این واحد تولیدی نیاز به دریافت تسهیلات بانکی دارد اما وامهایی که به این کارخانه پیشنهاد می‌شود با بهره‌های بانکی بالاست و کارفرما می‌گوید توان بازپرداخت بهره این وام‌ها را ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز