خبرگزاری کار ایران

عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران:

اصلاح «قانون کار» در کار نیست / تغییراتی یکسره به سود کارفرمایان

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۵۰۴

دولت این بار با استفاده از نمایندگان یک تشکل رسمی کارگری که حتی در «تشکل» و «کارگری» بودنش تردید جدی وجود دارد به مقابله با منافع صنفی کارگران برخاسته است.

عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره بهدور جدید تلاش‌ها برای تغییر قانون کاردر دولت یازدهم گفت دولت این بار با استفاده از نمایندگان یک تشکل رسمی کارگری که حتی در «تشکل» و «کارگری» بودنش تردید جدی وجود دارد به مقابله با منافع صنفی کارگران برخاسته است.

«ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: اعضای مجمع عالی نمایندگان کارگران به دلیلی ساختار معیوب این نهاد تاکنون نتوانسته‌اند جایگاهی میان کارگران پیدا کنند و حالا می‌خواهند با کمک به وزارت کار برای حذف یکسری از مواد حمایتی قانون کار، نام‌شان را در عرصه عمومی مطرح کنند.

او با اشاره به تلاش‌های ناکام دولت‌های گذشته برای تغییر قانون کار افزود: دولت احمدی‌نژاد هم تلاش می‌کرد قانون کار را به سود کارفرمایان تغییر دهد اما نمایندگان کارگران علی رغم همه انتقاداتی که به آنان وارد است ایستادند و مانع شدند. البته این دولت سیاست بهتری در پیش گرفته است و برای تغییر قانون کار از افرادی استفاده می‌کند که زمانی معترض تغییر قانون بودند.

به اعتقاد این فعال کارگری، به کار بردن لفظ «اصلاح» برای تغییر قانون کار نادرست است زیرا اصلاح زمانی معنا می‌یابد که تغییرات حاصل شده سودی چند طرفه برای طرفین روابط کار یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت داشته باشد.

او تصریح کرد: وقتی رئیس کار گروه تخصصی مزد و بهره‌وری وزارت کار از حدف یکسری از مواد حمایتی قانون کار خبر می‌دهد بدین معناست که تغییرات پیش بینی شده به سود کارفرمایان است و اصلاحی در کار نیست.

چمنی در ادامه گفت: این تشکل کارگری در مظان اتهام برای آنکه همچنان در صحنه حاضر باشد و مورد حمایت وزارت کار قرار بگیرد حاضر است علیه منافع کارگران قدم بردارد.

این فعال کارگری در ادامه پرسید: مگر کارگروه تخصصی مزد و بهره‌وری وزارت کار، مجلس قانونگذار است که می‌خواهد قانون کار را تغییر دهد؟ قانون کار محصول تلاش‌های دولت نخست وزیر وقت[میرحسین موسوی] و مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اینان چه کاره کارگران هستند و اساسا چه کسانی آنان‌ را انتخاب کرده‌اند که می‌گویند ما به این نتیجه رسیدیم فلان مواد قانون کار حذف شود بهتر است.

او با اشاره به اظهارات رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری مبنی بر تغییر تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۷ قانون کار، تغییر ماده ۲۷ و حذف تبصره‌های ۱ و ۲ این ماده و حذف تبصره ماده ۱۶۵ گفت: مگر چند درصد از قراردادهای کارگران ایرانی دائم است که برنامه ریزی می‌کنند فاتحه این شیوه از قرارداد کار را برای همیشه بخوانند؟ گویا می‌خواهند نامی از قرارداد دائم باقی نماند تا کارگران گمان نبرند یک شرایط ایده آل کاری پیش از این وجود داشته است و حق آنان است.

عضو کانون انجمن‌های صنفی کارگران ایران در پایان با انتقاد از تلاش این کارگروه برای سپردن حق فسخ قرارداد کار به کارفرما با تلاش برای تغییر ماده ۲۷ قانون کار و حذف تبصره‌هایش، اظهار کرد: در شرایطی که کارفرمایان هر روز به یک بهانه اعم از تحریم، کاهش بهره‌وری، مشکلات تولید و… کارگران را اخراج می‌کنند عده‌ای تخت عنوان ایجاد امنیت شغلی برای کارگران می‌خواهند قدرت فسخ قرارداد کار را یکسره به کارفرما بسپارند، ادعایی که صداقت این به اصطلاح نمایندگان کارگری را بیشتر از پیش آشکار می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز