خبرگزاری کار ایران

عضو کانون شورای اسلامی کار تهران:

برخورد قضایی با اعتراضات صنفی، کارگران را از قانون ناامید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۷۵۹

«برخورد قضایی با کارگرانی که برای تحقق مطالبات قانونی‌شان اعتراض صنفی کرده‌اند، به معنای بستن همه راه‌های قانونی برای رسیدن آنان به مطالبات‌شان است و کارگران در چنین شرایطی برای احیای حقوق‌شان راهی نخواهند داشت.»

عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره بهصدور حکم زندان و شلاق برای ۴ فعال کارگری در پتروشیمی رازی، برخورد قضایی با کارگران را باعثدلسردی آنان از پی‌گیری مطالبات صنفی‌شان در چارچوب قانون دانست.

«علی خدایی» در این باره به ایلنا گفت: برخورد قضایی با کارگرانی که برای تحقق مطالبات قانونی‌شان اعتراض صنفی کرده‌اند، به معنای بستن همه راه‌های قانونی برای رسیدن آنان به مطالبات‌شان است و کارگران در چنین شرایطی برای احیای حقوق‌شان راهکار قانونی نخواهند داشت.

او با اشاره به گسترش برخوردهای قضایی و ورود نیروهای انتظامی برای مقابله با اعتراضات صنفی کارگری از جمله در معادن چادرملو و بافق طی ماه‌های اخیر، افزود: ورود قوه قضاییه به موضوع اعتصاب و تحصن در محوطه کارخانه که در چارچوب روابط کارگر و کارفرما قابل تعریف است، درست نیست.

این فعال کارگری ضمن توصیه به دولت و سایر نهادهای حاکمیت مبنی بر برخورد صنفی با اعتراضات صنفی کارگران، بیان کرد: نهادهایی که وظیفه نظارت بر اجرای دقیق قانون در واحدهای تولیدی را دارند، وظیفه‌شان را به درستی انجام نمی‌دهند. با تجمع و اعتصاب هم که برخورد قضایی می‌کنند. بستن همه راه‌ها به روی کارگرانی که برای تحقق مطالبات قانونی‌شان اعتراض کرده‌اند، در دراز مدت آسیب‌های جدی به جامعه خواهد زد.

خدایی در عین حال با تاکید بروظیفه هر سه تشکل رسمی کارگری مبنی بر پیگیری وضعیت ۴ کارگر محکوم شده پتروشیمی رازی، گفت: حتی اگر هیچ نهاد صنفی در کارخانه پتروشیمی رازی وجود نداشته باشد، از تشکل‌های رسمی کارگری سلب مسئولیت نمی‌شود. از طرفی باب شده است که می‌گویند چون فلان کارخانه انجمن صنفی دارد، پس کانون عالی شورا‌ها برای پیگیری وضعیت کارگران آنجا مسئولیتی ندارد و بالعکس.چنین استدلالی قطعا برای شانه خالی کردن از مسئولیت بیان می‌شود.

او تصریح کرد: هر سه تشکل رسمی کارگری مدعی‌اند فراگیر‌ترین تشکل صنفی کارگران ایران هستند. چنین ادعایی عمل متناسب با خود را طلب می‌کند. کانون عالی شوراهای اسلامی کار که خود را تشکل فراگیر می‌داند، باید موضوع این کارگران را پیگیری کند. مثلادر موضوع مرگ علی چراغی(قتل کارگر شهری که توسط ماموران پیمانی شهرداری تهران)همه جامعه موضع گیری کردند اما صدایی از تشکل‌های رسمی کارگری برنخاست.

[اخبار کارگری ایلنا را درfacebook،twitterو+ googleدنبال کنید]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز