خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگران بخش درمان تشریح کرد:

یک اشتباه اداری که سابقه بیمه کارگران مشاغل سخت را نابود می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۰۹۵

«این کارگران با بالارفتن سوابق بیمه‌ای خود درصدد تجمیع سابقه برای فراهم آوردن مقدمات بازنشستگی پیش از موعد بر می‌آیند اما وقتی که به شعب مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند به دلیل رخ دادن پاره‌ای اشتباهات اداری سوابق بیمه‌ای آن‌ها با عناوین شغلی سخت و زیان مغایرت دارد.»

یک کارگر بخش درمان گفت: در بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی، مشمولان قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی با مشکل «مخدوش بودن سوابق بیمه‌ای» مواجه‌اند.

«اشرف بنایی» مسئول شورای اسلامی کار بیمارستان خیریه «دکتر سپیر» در تشریح این مشکل به ایلنا گفت: این کارگران بسته به سمت شغلی خود ممکن است در مشاغل پرستاری یا خدماتی مشغول فعالیت باشند اما سوابق بیمه‌ای آن‌ها با عناوین دیگری توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده است.

وی افزود: نتیجه این تعارض زمانی آشکار می‌شود که این کارگران با بالارفتن سوابق بیمه‌ای خود درصدد تجمیع سابقه برای فراهم آوردن مقدمات بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند اما وقتی که به شعب مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند به دلیل رخ دادن پاره‌ای اشتباهات اداری سوابق بیمه‌ای آن‌ها با عناوین شغلی سخت و زیان مغایرت دارد و به همین دلیل نمی‌توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شوند.

عضو پیشین هیات‌های تشخیص و حل اختلاف با بیان اینکه بسیاری از این کارگران برای احیاء و اصلاح سوابق شغلی خود در ‌‌نهایت به عنوان شاکی راهی ادارات کار می‌شوند، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت گروه قلیلی از شاکیان که از حقوق صنفی خود مطلع‌اند می‌توانند از مراجع تشخیص و حل اختلاف به نفع خود رای بگیرند.

وی در ادامه افزود: با این حال همین گروه پیروز نیز در ادامه برای قبولاندن این ماجرا به سازمان تامین اجتماعی با مشکلات جدی مواجه‌اند، چرا که مسئولان سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع مالی شرایط سختگیرانه‌ای برای بازنشستگی پیش از موعد بیمه شدگان این سازمان وضع کرده‌اند و در نتیجه به ندرت براساس احکام هیات‌های تشخیص و حل اختلاف با تغییر سوابق بیمه شدگان این سازمان موافقت می‌کنند.

بنایی در خصوص علل مخدوش شدن سوابق بیمه‌ای کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور مراکز درمانی و بیمارستانی گفت: این مسئله بصورت عموم شامل حال همه کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور می‌شود.

وی افزود: بدلیل اتفاقی که در سوابق بیمه‌ای این کارگران رخ داده است اینطور استنباط می‌شود که کارفرمایان این کارگران بصورت سعی دارند تا با مخدوش کردن سوابق بیمه‌ای کارگران، از هزینه تولید بکاهند.

مسئول شورای اسلامی کار بیمارستان خیریه دکتر سپیر با یادآوری اینکه به موجب قانون مشاغل سخت و زیان آور کارفرمایان مکلف هستند تا بابت هر کارگر دارای شغل سخت و زیان آور ۴ درصد حق بیمه بیشتر پرداخت کند، گفت: همین مسئله انگیزه‌ای است تا کارفرمایان ترجیح دهند تا در سوابق بیمه‌ای کارگران اشتباه اداری رخ دهد.

به گفته این فعال کارگری مهم‌ترین دلیل وقوع این مشکل نبود نظارت سازمان تامین اجتماعی بر تطابق عناوین شغلی ثبت شده برای کارگران با فعالیت واقعی آنهاست.

وی همچنین از نبود آگاهی صنفی در میان کارگران بیمه شده به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز این اتفاق یاد کرد و افزود: بی‌اطلاعی صنفی باعثمی‌شود تا کارگری که به دلیل داشتن کار سخت و زیان آور دیگر توان جسمی و روحی بودن در محیط کار ندراد به دلیل مخدوش بودن سابقه بیمه‌ای نتواند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز