خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر همدان انتقاد کرد:

بی‌توجهی اداره کار همدان به تشکیل نهادهای صنفی کارگری

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۶۸۳

طبق قانون کار کارگران هر واحد تولیدی می‌توانند نهاد صنفی خود را تشکیل دهند تا به واسطه نمایندگانشان، حقوقشان را پی‌گیری کنند اما به دلیل عدم تمایل کارفرمایان به متشکل شدن کارگران و ضعف نظارت دولت، کارگران قادر به تشکیل نهادهای صنفی خود نیستند.

دبیر خانه کارگر همدان با انتقاد از بی‌توجهی کارفرمایان به ضرورت وجود نهادهای کارگری، از سیر نزولی تعداد واحد‌های دارای شورای اسلامی کار در استان انتقاد کرد.

«چنگیز اصلانی» در این باره به ایلنا گفت: طبق قانون کار کارگران هر واحد تولیدی می‌توانند نهاد صنفی خود را تشکیل دهند تا به واسطه نمایندگانشان، حقوقشان را پی‌گیری کنند اما به دلیل عدم تمایل کارفرمایان به متشکل شدن کارگران و ضعف نظارت دولت، کارگران قادر به تشکیل نهادهای صنفی خود نیستند.

او با اشاره به تشدید محدودیت‌ها برای شکل‌گیری نهادهای کارگری طی هشت سال گذشته، گفت: بعضی کارفرمایان در همدان از هر روشی برای جلوگیری از شکل‌گیری نهادهای کارگری در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها استفاده می‌کنند.

این فعال کارگری با ابراز نگرانی از بی‌توجهی به ضرورت وجود تشکلات کارگری در واحد‌ها، اظهار داشت: نبود نمایندگانی از جنس کارگر در بسیاری از واحد‌های تولیدی تلاش فردی آنان را برای دستیابی به حقوق صنفی و قانونیشان به بن بست رسانده است.

او با اشاره به نقش اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان در افول تشکلات کارگری، افزود: این اداره در اجرای ماده ۱۵ قانون شورای اسلامی کار که وزارت کار را موظف به تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهایی بیش از ۳۰ نفر می‌کند، هیچ تلاشی ندارد.

به گفته این فعال کارگری، تعداد زیادی از کارخانجات پس از اتمام دوره فعالیت شورای اسلامی کار آن واحد بصورت یکطرفه و بدون توجه به قانون، شورا را منحل می‌کنند و هیچ اهرم فشاری برای برگزاری انتخابات و تشکیل مجدد این نهاد کارگری وجود ندارد.

اصلانی در ادامه یاد آور شد: تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، حذف اخذ سفته و انعقاد قرارداد سفید امضاء توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند.

دبیر خانه کارگر همدان در بخش دیگری از سخنان خود از انتخاب نمایندگان کارفرمایی در نهادهای کارگری همانند کانون شوراهای اسلامی کار و شوراهای حل اختلاف همدان انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کارگران همدان و همچنین نماینده کارگران در شورای حل اختلاف این شهر از مدیران دولتی و نماینده کارفرمایان منتخب شده‌اند.

این فعال کارگری با بیان اینکه تداوم این موضوع ضربات جبران ناپذیری را متوجه کارگران خواهد کرد، در خاتمه افزود: طبق قانون کار، اعضای شورای اسلامی کار کارگران یک واحد می‌‌توانند به جای شورای اسلامی یا انجمن صنفی، نماینده کارگری داشته باشند اما آنچه مورد انتقاد است، غیر قانونی بودن و یا صوری بودن برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار در واحد‌ها وسایر تشکلات ونهاد‌های کارگری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز