خبرگزاری کار ایران

رئس سازمان فنی و حرفه ای:

از فعالیت آموزشگاه‌‌های فنی و حرفه‌ای غیر مجاز جلوگیری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۲۲۲

یکی دیگر از برنامه های جدی این سازمان در حمایت از آموزشگاههای فنی و حرفه ای، جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیر مجاز است.

رئس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های فنی و حرفه ای غیر مجاز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «کوروش پرند» در همایش ملی خصوصی سازی آموزش‌های فنی و حرفه ای که عصر دیروز(شنبه ۳۱ خرداد) برگزار شد، گفت: باتوجه به اینکه خصوصی سازی براساس اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از مقوله های بسیار مهم در برنامه قوای سه گانه کشور است، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مشارکت بخش خصوصی در امر توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را مورد توجه ویژه قرار داده و جمع حاضر نمایندگان جامعه ۴۰ هزار نفری فعال در عرصه آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در کشور هستند.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این مسیر در پارادایم ها و رویکردهای جدید خود تلاش می کند به بازیگری فعال بخش خصوصی در این برنامه ها کمک کند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضمن اشاره به پارادایم های جدید سازمان متبوعش و نقش بخش خصوصی در آنها، افزود: ایجاد فرصت های رقابتی و افزایش بهره وری و کارایی آموزش های مهارتی، کاهش بار مالی دولت، افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری های آموزشی و استفاده بهینه از امکانات کشور از جمله تأثیرات ایجاد و توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای در کشور بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد با حدود ۴۰ هزار مدیر و مربی در نزدیک به ۹۰۰ حرفه در کشور مشغول به فعالیت هستند و عملکرد این بخش در سال ۱۳۹۲ صد و هشتاد میلیون نفر ساعت بوده که حدود ۶۰ درصد از عملکرد سازمان را به خود اختصاص داده است.

این مقام دولتی بیان کرد: این سازمان در راستای حمایت از بخش خصوصی نسبت به حذف حرفه های موازی از برنامه عملکرد بخش دولتی اقدام کرده و در صدد است تعداد این حرفه ها را گسترش دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه یکی از مشکلات توسعه آموزشگاه های فنی و حرفه ای مسئله تأمین مکان است، سازمان در راستای حمایت حداکثری از بخش خصوصی تصویب نامه ای را از هیات وزیران اخذ کرد که بر مبنای آن، سالانه کمک های فنی و اعتباری در قالب تسهیلات برای خرید ملک و تجهیز آموزشگاه در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. البته اعتبارات این بخش پاسخگوی نیاز آموزشگاه ها نیست و انتظار می رود اعتبارات بیشتری به این موضوع اختصاص یابد.

وی ادامه داد: به منظور فراهم کردن زمینه رونق آموزشگاه های فنی و حرفه ای، جلوگیری از رکود و مقابله با پدیده صندلی خالی در این آموزشگاه ها و نقش آفرینی آنان در توسعه کشور، مبادله تفاهم نامه با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی صورت پذیرفته است.

پرند افزود: خرید خدمات در قالب تفاهم نامه ها و قراردادها، بیمه بیکاری، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاه وفق ضوابط و مقررات از آموزشگاه های فنی و حرفه ای انجام می شود. مشارکت بیش از ۷۰۰۰ آموزشگاه در آموزش مهارتی خانواده پرسنل نیروهای مسلح در طرح یاوران امید تنها گوشه ای از این نقش آفرینی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: موضوع بیمه آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد از دیگر ضرورت های فعالیت گسترده تر و مؤثرتر این آموزشگاه ها است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از یک سو و کانون انجمن های صنفی آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد کشور به عنوان تشکل صنفی از سوی دیگر، پیگیر تحقق این موضوع هستند و در اینجا از رییس محترم مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست مساعدت داریم.

وی تصریح کرد: آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دغدغه فراهم نمودن بسترهای اشتغال در کشور، همچون بخش های تجاری مشمول پرداخت عوارض شهرداری می شوند و از نگاه آموزشی به آنها محروم اند و این امر نیازمند توجه مسؤلین مربوطه و معافیت عوارض آنها همچون سایر مراکز آموزشی است.

پرند گفت: یکی دیگر از برنامه های جدی این سازمان در حمایت از آموزشگاههای فنی و حرفه ای، جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیر مجاز است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه افزود: یکی از دغدغه های آموزشگاه های فنی و حرفه ای، ارتقای توان علمی و مهارتی مربیان این آموزشگاه ها است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سال های گذشته با استفاده از ظرفیت مرکز ترتبیت مربی زمینه ارتقای مربیان بخش خصوصی را فراهم نموده و در اینجا اعلام می کنم نگاه ما به مربیان بخش دولتی و خصوصی یکی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باتوجه به توانمندی های خود در حوزه آموزش های مهارتی، الگوی جدیدی را برای توسعه تعاملات بین المللی و حضور مؤثر در این عرصه، تحت عنوان دیپلماسی مهارت طراحی نموده و درحال اجرای آن است.

پرند تصریح کرد: دیپلماسی مهارت می تواند فصل جدیدی بر سیاست خارجی کشور باشد تا به ویژه کشورهای منطقه بتوانند در فضای رقابتی دنیا در حوزه مهارت ها و فناوری های نوین با یکدیگر به تبادل تجربه بپردازند.

وی ادامه داد: آموزش مربیان آموزش های مهارتی، تبادل تجربه در حوزه استانداردهای آموزشی، شغل و شایستگی، تبادل تجربه در زمینه طراحی ساختار نظام آموزش مهارتی، تبادل تجربه در زمینه ساخت و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه ای و تبادل تجربه در زمینه تولید و تدوین منابع آموزشی زمینه هایی از تعاملات بین المللی در اجرای دیپلماسی مهارت است.

این مقام دولتی افزود: این سازمان در مسیر تحقق دیپلماسی مهارت از طریق یونسکو، ایجاد کرسی مهارت آموزی در منطقه و از طریق مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، ایجاد شبکه منطقه ای مهارت آموزی را دنبال می کند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد: زمینه هایی که آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در دیپلماسی مهارت می توانند مشارکت فعال داشته باشند، شامل تربیت مربیان آموزش فنی و حرفه ای منطقه، ایجاد آموزشگاه در خارج از کشور که تاکنون بیش از ۳۰ موافقت اصولی برای کشورهای عراق، مالزی، کویت، امارات، کردستان عراق، تاجیکستان و… صادر شده، حضور مؤثر در مسابقات جهانی مهارت و اعزام نیروی کار به خارج از کشوراست.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت: شبکه ملی نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی یک ساختار متشکل از نیروی انسانی ماهر علاقمند و کوشا در امر آموزشهای مهارتی می باشد که با هدف جذب، حمایت، نگهداری و هدایت نخبگان آموزشهای مهارتی طراحی و راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: هدف کلی از تشکیل این شبکه تقویت رسالت کشور در امر جذب، هدایت و نگهداری نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی از طریق ایجاد یک بستر مناسب برای انتقال، پیاده سازی و تجاری سازی ایده های نیروهای ماهر خلاق و نوآور است.

پرند اظهار کرد: ایجاد یک مرکز محوری در امر نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی، ارائه مشاوره توسط نخبگان به جوانان علاقمند به مهارت آموزی، به اشتراک گذاری تجربیات و مهارتهای نخبگان مهارتی، تشویق نوآوری های مهارتی و گسترش فعالیت های مهارت بنیان و فراهم کردن زیرساخت ها و حمایت های فنی از برنامه های مهارت محور از دیگر اهداف تشکیل شبکه ملی نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی است.

وی افزود: برگزیدگان مسابقات ملی و جهانی مهارت، مخترعان مهارت آموخته که موفق به تجاری سازی ایده خود شده اند و مهارت آموختگان کارآفرین از اعضای تشکیل دهنده این شبکه هستند.

پرند ادامه داد: آموزشگاه های فنی و حرفه ای کشور باتوجه به گستردگی در کشور از یک سو و تمرکز بر چند حرفه مهارتی از سوی دیگر می توانند بستر را برای شناسایی جذب و هدایت نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی فراهم کنند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد: یادگیری مادام العمر به عنوان یک رویکرد آموزشی در دنیا، اهدافی همچون توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و توسعه حرفه‌ای و اشتغال‌ پذیری را دنبال می کند.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از مهمترین ارگان های فعال در امر تربیت نیروی انسانی ماهر، دارای ظرفیت و توانمندی خوبی در جهت فعالیت در راستای تحقق تمامی اهداف یادگیری مادام العمر بویژه در بعد توسعه حرفه‌ای و اشتغال‌ پذیری است.

پرند بیان کرد: این سازمان ضمن درک اهمیت و ضرورت یادگیری مادام العمر، در راستای رسالتها و مأموریت های خود، برنامه ها و اقدامات تأثیرگذاری را انجام می دهد که آموزش کودکان، دانشجویان، زنان، کارجویان، روستائیان، آسیب دیدگان اجتماعی و اقشار در معرض آسیب، مددجویان زندانها و سربازان و ارتقاء قابلیت های مهارتی آن ها از جمله این برنامه ها می باشد.

وی ادامه داد: همچنین یادگیری مرتبط با محیط کار و آموزش هنگام کار برای شاغلان بخش های مختلف اقتصادی در راستای ارتقاء بهره وری نیروی کار از جمله اقدامات مهم دیگر در راستای یادگیری مادام العمر است.

این مقام دولتی در پایان اظهار کرد: گستره بزرگ آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در سطح کشور، یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای تحقق یادگیری مادام العمر در کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز