خبرگزاری کار ایران

محمد مهدی فرقانی تشریح کرد:

معیارهای ۱۲گانه گزینش روزنامه نگار پیشکسوت

کد خبر : ۱۳۹۵۵۴

یک روزنامه نگار، زمانی پیشکسوت محسوب می‌شود که حداقل ۳۰ سال سابقه کار مطبوعاتی داشته باشد. البته هرچه سابقه کار بالا‌تر باشد از امتیاز بیشتری برخوردار است.

ایلنا: محمدمهدی فرقانی، دبیر کمیته «پیشکسوتان مطبوعات» به تشریح ملاک‌های گزینش روزنامه نگار پیشکسوت در بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی پرداخت.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی فرقانی، با بیان اینکه جشنواره بیستم مطبوعات در حالی آغاز به کار کرده است که تفاوت‌هایی به نسبت ادوار گذشته در آن دیده می‌شود، گفت: بنا بر تصمیم دبیرخانه جشنواره در این دوره در کنار انتخاب روزنامه نگاران بر‌تر و ارزیابی آثار ارسالی، برای قدردانی از کسانی که سالیان متمادی در این عرصه فعال بوده و زحمات فراوانی را برای ارتقاء روزنامه نگاری در کشور متحمل شده‌اند باب جدیدی تحت عنوان روزنامه نگار پیشکسوت باز شود.

وی ادامه داد؛ بر این اساس، معیارهای ۱۲گانه‌ای برای گزینش روزنامه نگار پیشکسوت تدوین و به تأیید اعضای ۵ نفره این کمیته هم رسیده شد که با در نظر گرفتن این معیار‌ها از بین روزنامه نگاران با سابقه یک نفر به عنوان روزنامه نگار پیشکسوت معرفی می‌شود.

فرقانی با بیان اینکه هرکدام از این معیار‌ها بخشی از شخصیت و هویت یک روزنامه نگار پیشکسوت را شکل می‌دهد، به سابقه کار مطبوعاتی به عنوان پیش نیاز و ورودی یک روزنامه نگار به گزینش نهایی اشاره کرد و افزود: یک روزنامه نگار، زمانی پیشکسوت محسوب می‌شود که حداقل ۳۰ سال سابقه کار مطبوعاتی داشته باشد. البته هرچه سابقه کار بالا‌تر باشد از امتیاز بیشتری برخوردار است.

وی سطح تحصیلات و سن روزنامه نگار را معیارهای دوم و سوم گزینش نهایی عنوان و اضافه کرد: سن بالا‌تر در شرایط برابر از امتیاز بیشتری برخوردار است.

دبیر کمیته پیشکسوتان مطبوعات در ادامه با اشاره به شهرت روزنامه نگار به عنوان معیار چهارم در خصوص معیار پنجم اظهار داشت: معیار دیگر، شاگرد پروری است که به انتقال تجربیات فرد در محیط کار و پرورش روزنامه نگاران جوان در طول سالیان فعالیت حرفه‌ای در محیط کار ارتباط پیدا می‌کند.

وی سابقه تدریس و فعالیت آموزشی در محیط دانشگاهی و آموزشی رسمی را مورد ششم عنوان کرد و در توضیح تأثیرگذاری بر ساحت‌های روزنامه نگاری به عنوان معیار هفتم تصریح کرد: سبک سازی‌ها، فعالیت‌های روشمند و شیوه‌هایی که یک فرد در طول مدت فعالیت ابداع کرده باشد از آن جمله است.

به گفته محمد مهدی فرقانی، نگارش‌های مرتبط با حوزه روزنامه نگاری هشتمین مورد از معیارهای انتخاب روزنامه نگار پیشکسوت است که در این خصوص تعداد کتاب‌ها و مقالات تألیفی روزنامه نگار مد نظر کمیته بوده است.

وی پژوهشهای مرتبط در حوزه روزنامه نگاری را هشتمین معیار گزینش روزنامه نگار پیشکسوت دانست و در تشریح سه معیار آخر به عنوان ملاک‌های کیفی کمیته داوران گفت: پایبندی و تعهد به ارزشهای اخلاقی و هنجارهای حرفه‌ای، پاسداشت شرافت حرفه روزنامه نگاری و ترویج ارزش‌ها، اصول و هنجارهای روزنامه نگاری سه معیار نهایی است که برای هرکدام از آن‌ها امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شده و در گزینش نهایی روزنامه نگار پیشکسوت به آن‌ها استناد خواهد شد.

فرقانی در خصوص ملاک‌های انتخاب اعضای کمیته پیشکسوتان مطبوعات خاطرنشان کرد: عمده تلاش ما بر این بوده است که اعضای کمیته از بین روزنامه نگارانی انتخاب شوند که حائز شرایط مورد نظر باشند. به بیان دیگر هر کدام از اعضای کمیته می‌توانستند یکی از گزینه‌های نهایی روزنامه نگار پیشکسوت باشند.

این مدرس دانشگاه در پایان، مهم‌ترین هدف انتخاب روزنامه نگار پیشکسوت را حفظ شرافت حرفه‌ای روزنامه نگاری دانست و افزود: حفظ شرافت حرفه‌ای روزنامه نگاری و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی مهم‌ترین دستاورد این اقدام است. روزنامه نگاری که در طول سالیان متمادی فعالیت حرفه‌ای دروغ نگفته است، جعل خبر نکرده و به خاطر پول و مسائل مالی شرافت حرفه‌اش را خدشه دار نکرده است یقینا قابل تقدیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز