خبرگزاری کار ایران

خلاقیت، محور اقتصاد شهرهای فردا

اقتصاد شهری تحت تاثیر و کنترل مقوله های کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرار دارد این عوامل در شهرها هم محدود کننده و هم فرصت ساز هستند.

 امروزه شهرها به رویکردهای نوینی نیاز دارند که هم جهانی و هم بومی­نگر باشد. شهرها باید اقتصاد شهری جدید را در دستور کار قرار بدهند.  در رویکرد جدید به اقتصاد شهری، دانش، داده و اطلاعات جایگاه محوری پیدا می کنند و محصولات و خدمات دانش محور هستند، اقتصاد شهری نوین تقاضاهای جدیدی را برای مهارتها، خلاقیت ها و تخصص ها ایجاد می کند و به تمامی ارکان شهر اجازه می دهد که به دنبال راه حلهای نوآورانه باشند. در اقتصاد شهری متکی بر دانش، داده‌ها و اطلاعات در سطح شهرها در حال رشد هستند و کماکان نیز به این رشد ادامه خواهند داد.

در پارادایم جدید آینده اقتصادی شهرها به ظرفیت آنها  برای جذب ، تولید ، حفظ و پرورش استعداد، خلاقیت، دانش و نواوری بستگی دارد. جهانی شدن اقتصاد و سرمایه گذاری نیز به این امر دامن می زند. به عنوان مثال شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک کاربران را قادر می سازند که اطلاعات خود را روزانه با بیش از 1.3 میلیار نفر در سطح جهان به اشتراک بگذارند که این امر پتانسیل بالایی برای چرخش سیال داده ها و اطلاعاتی است که در شرایط کنونی تقریبا هر سه سال یکبار دو برابر می شوند. همه اینها به ایجاد نوآوری و تجاری سازی فرصتها در شهرها منجر شده و مدلهای کسب و کار نیاز به ساماندهی مجدد پیدا می کنند.

جایگاه خلاقیت و نواوری در اقتصاد نوین شهری به گونه است که امروزه شعار یا نوآوری کن یا بمیر واقعیتی غیر قابل انکار پیش روی بسیاری از صنایع، خدمات و محصولات در شهرهاست. اقتصاد جدید شهری اذعان دارد که شهرها باید با تخریب خلاق مواجه شوند و فعالیت های شهری منسوخ را محو کرده و فضا را برای یادگیری مهارتها و ابتکارات جدید مهیا سازند این راهیست که پیش روی شهرهای فردا قرار دارد. فناوری های ارتباطات و اطلاعات می توانند یک نیروی محرکه قوی برای گذار از اقتصاد متکی به منابع به اقتصاد دانش بنیان باشند.   

نویسنده: محسن طباطبایی مزدآبادی

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران

 

کد خبر : ۳۸۵۰۳۵