خبرگزاری کار ایران

در اجرای پروژه های ریلی پیمانکاران ایرانی در اولویت هستند

قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان این که بدون شک پیمانکاران ایرانی برای اجرای پروژه برقی کردن قطار گرگان - اینچه برون در کشور در اولویت هستند و نیازی به ورود پیمانکار خارجی نداریم، گفت: روسیه برای این پروژه 1.2 میلیارد یورو اعتبار پیش بینی کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد خدایی با اشاره به ضرورت برقی کردن قطار گرگان- اینچه‌ برون افزود: هم‌اکنون بررسی های فنی این پروژه در ایران و روسیه در حال انجام است.

به گفته وی، با توجه به مذاکرات انجام شده قصد داریم بخش بیشتری از این پروژه را به وسیله پیمانکاران ایرانی انجام دهیم و از طرفی با توجه به علاقمندی روسیه هم اکنون در حال بررسی و مذاکرات دو طرف در این باره هستیم.

خدایی خاطرنشان کرد: این طرح دارای بخش‌های گوناگونی از قبیل اصلاح خطوط ، افزایش بار محوری، لکوموتیو، نصب علایم و سیگنالینگ علاوه بر برقی کردن خواهد بود و با توجه به مذاکرات انجام شده از زمان آغاز طرح تا 36 ماه به طول می انجامد.

وی، اعتبار پیش‌بینی شده از سوی کشور روسیه برای این پروژه را 1.2 میلیارد یورو بیان کرد و گفت: این قرارداد از طریق خط اعتباری بانک‌های روسی تامین اعتبار خواهد شد که هنوز فعال نشده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه توسعه چند منظوره ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، قم و مشهد با همکاری شرکت فرانسوی «ارپ » افزود: درحال حاضر مشاوران فرانسوی در حال طراحی این پروژه هستند و تاکنون طراحی چند فاز آن به پایان رسیده است.

خدایی یادآورشد: در اجرای این پروژه به طور قطع از پیمانکاران ایرانی استفاده خواهیم کرد و بدون شک پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژه در کشور در اولویت هستند و نیازی به ورود پیمانکار خارجی نداریم، مگر آنکه شرکت‌های خارجی نسبت به شرکت در این طرح از خود تمایل نشان دهند که در این صورت در کنار پیمانکاران ایرانی به اجرای پروژه دعوت خواهند شد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت راه‌آهن در ادامه افزود: در حال حاضر یکی از شرکت‌های فرانسوی نسبت به همکاری در پروژه بازسازی ایستگاه تهران و مشهد ابراز تمایل کرده که در حال بررسی آن هستیم.

خدایی تسهیل در امر دسترسی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی را یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح اعلام کرد و گفت: در ایستگاه‌های چند منظوره امکان دسترسی به مترو٬ ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی فراهم می‌شود تا دسترسی به این ایستگاه‌ها هم از بیرون شهر و هم از داخل به آسانی صورت پذیرد.

قرارداد توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن شهرهای تهران، مشهد و قم بین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت آرپ فرانسه در تیرماه سال 94 به امضا رسید و مقرر شد این شرکت فرانسوی در مدت 20 ماه با هزینه 7 میلیون دلار بتواند طرح توسعه این ایستگاه ها را به راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.

 

کد خبر : ۳۷۹۶۴۷