خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی طرح کرد:

لزوم بسترسازی برای ترانزیت ریلی بر مبنای برنامه ششم توسعه

asdasd
کد خبر : ۲۸۹۵۸۶

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و اولویت توسعه حمل و نقل ریلی گفت: بر مبنای این برنامه بایست با توسعه شبکه ریلی باری و مسافری و اتصال ریلی به کشورهای همسایه، بسترهای لازم برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا فراهم شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دو بند به صورت صریح به زیرساخت های حمل و نقل اختصاص دارد. در بند 24 و 25 امور اقتصادی این برنامه آمده است: اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه‌ی حمل‌ونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و

 توسعه‌ی حمل‌ونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی به‌ویژه کریدور شمال -جنوب با هدف توسعه‌ی صادرات و ترانزیت بار.

معاون وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه معتقد است: پیش از این نیز اظهارات مقام معظم رهبری در رابطه با اولویت توسعه راه آهن در کشور و تاکیدات ریاست محترم جمهور در این زمینه، راه آهن را در صدر برنامه های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در کشور قرار داده بود.

علی نورزاد افزود: روشن بینی و آینده نگری موجود در این برنامه، مسیر چشم انداز توسعه راه آهن در کشور را ترسیم می کند که بایست بر اساس آن برنامه های توسعه خطوط ریلی در کشور نوشته شود.

وی یکی از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی را اتصال ریلی شرق و غرب، شمال و جنوب و شمال غرب و شمال شرق کشور دانست و پروژه های راه آهن کریدور ریلی شرق دریای خزر، خواف- هرات، راه آهن غرب کشور و راه آهن شلمچه-بصره را در راستای تحقق همین هدف عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه حمل و نقل کالا با استفاده از شبکه ریلی بسیار مقرون به صرفه تر از سایر انواع حمل و نقل است، تاکید کرد: علاوه بر این انتقال کالا از جاده به ریل موجب افزایش ایمنی و تسهیل ترافیک می شود که این امر نشان دیگری بر مزیت رقابت توسعه ریلی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل دارد.

وی یکی از سیاست های وزارت راه و شهرسازی در اجرای بندهای برنامه ششم توسعه را اتصال قطب های صنعتی کشور به شبکه ریلی عنوان کرد تا صادرات و ترانزیت کالا و خدمات از ایران به کشورهای همسایه تسهیل شود.

نورزاد یادآور شد: کمبود منابع مالی مانع عمده پیشرفت پروژه های ریلی است و ما تلاش می کنیم تا  با استفاده از ظرفیت های قانون بودجه برای تأمین منابع مالی طرح های راه آهن، منابع لازم در این زمینه را تامین کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز