خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تا پایان سال ۱۴۰۴، توان جابجایی به ۵۸ میلیون مسافر می رسد

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۸۲۴

پروژه اولین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران – قم - اصفهان در حال اجراست که طول این مسیر ۲۴۴ کیلومتر و برنامه حرکت آن بر مبنای سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است و عملیات زیرسازی مسیر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سمینار بین‌المللی امور مسافری و سیستم‌های ریلی سریع‌السیر با بیان اینکه توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار راه‌آهن است، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ جابجایی مسافر از ۲۸ میلیون نفر فعلی به ۵۷ میلیون نفر خواهد رسید.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در سند چشم‌انداز، گفت: همچنین درصدد هستیم تا سرعت قطارها را در سایر خطوط به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهیم.

پورسیدآقایی افزود: در بخش مسافری سالانه ۱۲.۷ درصد و در حمل بار ۱۷.۵ درصد باید رشد داشته باشیم همچنین در حال حاضر صددرصد راهبری قطارها به بخش خصوصی واگذار شده و یازده شرکت مسافربری در این حوزه فعال هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه راه‌آهن یکی از آرزوهای بزرگ و ملی برای هر کشوری محسوب می‌شود، اظهار داشت: قطارهای سریع السیر این مزیت قابل توجه را دارند که آلودگی بسیار کمتری نسبت به اتومبیل و هواپیما برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه در راه آهن سیریع السیر با حذف تقاطع‌های هم سطح، عدم توقف‌های متوالی، نداشتن قوس های متوالی و داشتن مسیرهای مستقل شاهد توسعه راه‌آهن وسرعت‌های ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هستیم.

پورسیدآقایی گفت: اکنون توجه به قطار سریع السیر در جهان رو به افزایش است. در کل جهان ۲۱۴۷۲ کیلومتر خطوط سریع‌السیر در حال بهره‌برداری است، ۱۳۹۶۴ کیلومتر در دست ساخت و ۱۶۳۴۷ کیلومتر برنامه ریزی شده است که طبقق برنامه طی ده سال آینده کشورهای چجهان۵۱۷۷۴ کیلومتر راه آهن سریع السیر خواهند داشت.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ایجاد یک شبکه ریلی سریع السیر در سراسر اروپا یکی از اهداف تعیین شده اتحادیه اروپاست، اظهار کرد: در آسیا، ژاپن با داشتن قطارهای سریع‌السیر با ۳۲۰ کیلومتر سرعت یکی از کشورهایی است که نیم قرن پیش در پی احداثخطوط ریلی سریع‌السیر بوده است. همچنین چین بیشترین سرمایه گذاری در این حوزه را انجام داده است. سرعت قطارهای سریع‌السیر چین ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بوده و در حال حاضر به دنبال بهره برداری از قطارهای با سرعت ۴۶۰ کیلومتر در ساعت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با شااره به وضعیت کشورهای خاورمیانه ادامه داد: در منطقه خاورمیانه ترکیه، عربستان، ایران، قطر و امارات از کشورهایی هستند که به استفاده از حمل و نقل ریلی سریع توجه ویژه ای دارند. در ایران راه آهن تهران - اصفهان و تهران - مشهد دو پروژه ریلی سریع‌السیر هستند.

وی خاطرنشان کرد: اولین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران – قم - اصفهان در حال اجراست که طول این مسیر ۲۴۴ کیلومتر و برنامه حرکت آن بر مبنای سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است و عملیات زیرسازی مسیر حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دو دستگاه تونل به طول ۳۰۰ متر و ۴۰ دستگاه پل و ۶۰۰ دستگاه پل کوچک در این مسیر کار گذاشته می‌شوند که با بهره‌برداری از این پروژه زمان جابجایی مسافر بین تهران – اصفهان به کمتر از ۲ ساعت خواهد رسید.

پورسیدآقایی با بیان اینکه طرح برقی کردن محور تهران - مشهد هم در دست اجراست، تاکید کرد: با بازسایی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان در ۴ سال آینده محور تهران - مشهد به بهره‌برداری می‌رسد که مبنای سرعت حرکت این قطار ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و بهره برداری آن با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

وی تاکید کرد: این طرح ظرفیت جابجایی ۳۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار را دارد و زمان سیر را زا ۱۰ ساعت کنونی به ۶ ساعت کاهش می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز