خبرگزاری کار ایران

ستاریان:

طرح مسکن مهر تبدیل به یک فاجعه در اقتصاد مسکن کشور شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۱۴۳

آمارهای مربوط به ارتقای وضعیت مسکن در دولت قبلی جای سؤال دارد / وقتی یک طرح مانند مسکن مهر به خوبی اجرا نشده به کل کشور خسارت زده است. هیچ وقت به دنبال تخریب مسکن مهر نبوده‌ام.

بیت الله ستاریان، در برنامه مناظره مسکن مهر افزود: مسکن مهر بد اجرا شد و بهره‌برداری شدید سیاسی و تبلیغی از آن شد. هیچ مطالعه‌ای در زمینه مسکن مهر انجام نشده است.

به گزارش ایلنا، وی خاطر نشان کرد: ایرادات مسکن مهر شامل مکان‌یابی غلط بود. در اثر تحمیل یک انتظار بد و طولانی به عرضه در بازار مسکن تعادل را بر هم زد و الان وضعیت آشفته‌ای را ایجاد کرده است. تکنولوژی‌های جدید در جریان طرح مسکن مهر به بدترین شکل ممکن بکار گرفته شدند.

این استاد دانشگاه گفت: پیمانکاری میانی کشور در جریان مسکن مهر از بین رفتند و شهرک‌هایی که در جریان مسکن مهر ایجاد شدند برای کشور عارضه دارند و به آینده کشور خسارات زیادی را تحمیل خواهد کرد.

ستاریان گفت: در دولت قبل با مسکن برخورد تبلیغی در جهت بهره‌برداری سیاسی صورت گرفت که این به شدت به بازار مسکن ضربه زد.

این استاد دانشگاه افزود: آمارهای مربوط به ارتقای وضعیت مسکن در دولت قبلی جای سوال دارد. طرحی مانند مسکن مهر در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است.

ستاریان افزود: در سال بین ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار ثبت خانوار جدید داریم و ۳۰ تا ۵۰ هزار به خاطر مرگ و میر از این رقم کسر می‌شود و هر ۴۰ سال یکبار کل واحدهای مسکونی کشور دوباره ساخته می‌شوند. هم‌اکنون کل پتانسیل ساخت بخش دولتی و خصوصی سالانه ۸۵۰ هزار واحد است.

وی اظهار داشت: در سال ۸۷ که ثبت‌نام مسکن مهر شروع شد معادل ۴ میلیون کسری مسکن داشتیم. تا الان حداکثر ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است نه آماری که مسئولان دولت قبل می‌دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود گفت: ما در کشور فقط پیمانکار انبوه‌ساز داریم، انبوه‌سازان فقط ۱۱ درصد سهم در ساخت واحدهای مسکونی توسط بخش خصوصی دارند. به پیمانکار انبوه‌ساز، انبوه‌ساز نمی‌گویند. در بدنه بخش خصوصی عملا انبوه‌ساز نداریم.

بیت الله ستاریان گفت: در ایران قبل از انقلاب تاکنون سهم دولت از هزینه مسکن خانوار حداکثر ۱۰ درصد بوده است. طرح مسکن مهر عملا باعثشد دولت در کار ساخت مسکن دخالت کند که از جمله آن می‌توان به انتخاب پیمانکاران اشاره کرد. دولت در این طرح مداخله بیجا کرده است.

ستاریان گفت: وقتی یک طرح مانند مسکن مهر به خوبی اجرا نشده به کل کشور خسارت زده است. هیچ وقت به دنبال تخریب مسکن مهر نبوده‌ام.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه گفت: سهم مسکن در هزینه‌های خانوار ایرانی به ۵۰ درصد می‌رسد. الان مشکل بازار مسکن علاوه بر دهک‌های پایینی، دهک‌های میانی کشور را نیز دچار مشکل کرده است. تورم بخش مسکن ۲.۵ برابر کل شاخص

تورم بوده است. عرضه با تقاضا در بازار مسکن کشور متعادل نیست. طرح مسکن مهر هیچ تاثیری در کاهش سهم مسکن در هزینه خانوارها نداشته است. دولت‌ها همیشه ۱۰ درصد تولید مسکن را در اختیار دارند و اگر بیشتر از این شود بازار مسکن مشکل پیدا می کند. برخی خانوارها حاضر به سکونت در مسکن مهر خود نیستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز