خبرگزاری کار ایران

بازدید آخوندی از فرودگاه بجنورد

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۳۲۲

فرودگاه بجنورد سال ۱۳۷۵ با انجام روزانه یک پرواز راه اندازی شد. سال ۱۳۹۲ برای تکمیل و توسعه روند احداثاین فرودگاه ۱۳۵ میلیارد ریال از بودجه استانداری برای تملک و اجرای پروژه‌ها و نیز ۴۰ میلیارد ریال از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور برای تملک طرح ‌ها به این فرودگاه اختصاص یافت.

عباس آخوندی در سفر یک روزه به خراسان شمالی در اولین گام از پروژه توسعه فرودگاه بجنورد بازدید خواهد کرد.

طرح فرودگاه بجنورد با توجه به نزدیکی به کشورهای آسیای میانه و وجود قومیت‌ها و فرهنگ‌های مشترک با آنها در استان و همچنین ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی و دامداری و صنایع دستی و همچنین استقرار دبیرخانه کشورهای عضو اکو و استقبال بسیار زیاد مردم استان از سفرهای سیاحتی و زیارتی و دوری از مرکز ایران می‌تواند نقش مهمی در توسعه استان و کشور ایفا کند.

به گزارش ایلنا، فرودگاه بجنورد سال ۱۳۷۵ با انجام روزانه یک پرواز راه اندازی شد. سال ۱۳۹۲ برای تکمیل و توسعه روند احداثاین فرودگاه ۱۳۵ میلیارد ریال از بودجه استانداری برای تملک و اجرای پروژه‌ها و نیز ۴۰ میلیارد ریال از سوی شرکت فرودگاه‌های کشور برای تملک طرح ‌ها به این فرودگاه اختصاص یافت.

محمود امانی، مدیر فرودگاه بجنورد گفت: توسعه و تکمیل باند و سطوح پروازی و نیز دیوار حفاظتی این فرودگاه تا شهریور ۹۳ به پایان خواهد رسید.

همچنین محوطه‌سازی فرودگاه بجنورد تا سی ام مهر تکمیل و بهره‌برداری و از ترمینال خارجی این فرودگاه نیز تا سی ام آذر بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر فرودگاه بجنورد در آستانه سفر وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضع این فرودگاه گفت: فرودگاه بجنورد تلاش می‌کند ضمن تحقق انتظارات مردم و شرکت‌های هواپیمایی به عنوان یکی از قطب‌های توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی استان خراسان شمالی نقش آفرینی کند. محمود امانی ادامه داد: سال ۱۳۸۸ موضوع بهسازی سطح پروازی، ساخت ترمینال و تملک اراضی اطراف این فرودگاه کلید خورد و این طرح در سال ۱۳۸۹ به عنوان مصوبه هیات وزیران مطرح و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری معرفی و مقرر شد استانداری خراسان شمالی، اقدامات لازم را در زمینه تملک اراضی انجام دهد.

وی با بیان اینکه این قرارداد در سال ۱۳۹۰ منعقد شد، ادامه داد: متاسفانه پیگیری مستمری در زمینه تملک اراضی اطراف فرودگاه بجنورد صورت نگرفت و همه امور به عهده شرکت فرودگاه‌ها بود.
مدیر فرودگاه بجنورد درباره اعتبارات تخصیص یافته به این طرح گفت: با توجه به اینکه اعتبار سال ۱۳۹۱ تزریق نشد، روند بهسازی و اجرایی در ۴۱ درصد پیشرفت باقی ماند.

وی با بیان اینکه پارسال، حدود ۱۳ و نیم میلیارد ریال به این طرح تخصیص داده شد و شاهد ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی این فرودگاه هستیم، افزود: امیدواریم در سال ۱۳۹۳ اعتبارات توسعه و تکمیل این طرح بموقع تزریق شود تا در پایان شهریور ۹۳ سطوح پروازی و تطویل باند فرودگاه به بهره برداری برسد.

همچنین محوطه فرودگاه در پایان مهر ماه سال جاری مورد استفاده قرار گیرد و در پایان فصل پاییز نیز ترمینال خارجی این فرودگاه قابل استفاده شود.

امانی توضیح داد: تاکنون ۱۴۲ میلیارد ریال از منابع ملی، ۱۳۸ میلیارد ریال از منابع استانی و ۱۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی به این طرح اختصاص داده شده است.

وی گفت: با توجه به جایگاه ویژه بجنورد در مرز مشترک با آسیای میانه و ترکمنستان امیدواریم با تکمیل این طرح پروازهای داخلی بر اساس تقاضا افزایش یابد و شاهد پروازهای خارجی به ویژه عتبات عالیات و حج در این فرودگاه باشیم.

امانی افزود: همچنین امیدواریم به زودی شرکت‌های متقاضی در بسته بندی محصولات دامی و کشاورزی فعالیت خود را آغاز کنند و این فرودگاه به عنوان یکی از قطب‌های توسعه اقتصادی نقش آفرینی کند.

امسال کنار گذر شمالی شهر بجنورد تکمیل می شود

عباس آخوندی در دومین گام سفر به استان خراسان شمالی از باند دوم و کنار گذر شمالی شهر بجنورد بازدید می کند.

طرح کنارگذر شمالی بجنورد در شهریور ۸۵ و پس از برگزاری مناقصه با همکاری شرکت شوسه راه با هدف کاهش ترافیک در این شهر که سال‌ها به خاطر عبور ماشین‌های سنگین از آن رنج می‌برد اجرایی و روند بهره برداری از آن در سال‌های گذشته با کندی مواجه شد.

این طرح راهسازی به طول ۲۰ کیلومتر است که مسیر غرب به شرق شهر بجنورد را به یکدیگر متصل می‌کند و از پایین دست روستاهای علی‌آباد و باغچق بجنورد و همچنین مناطقی از پادگان سپاه و ارتش عبور می‌کند.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی در آستانه بازدید وزیر راه و شهرسازی از این طرح گفت: در صورت تزریق اعتبار در ۶ ماهه نخست سال جاری به پایان خواهد رسید.

علیرضا هنرور با اشاره به مبلغ قرارداد طرح کنارگذر بجنورد گفت: بودجه این قرارداد با توجه به افزایش ۱۹ درصدی مبلغ اولیه، به ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه طرح کنارگذر شمالی بجنورد با پیمانکاری شرکت شوسه پیگیری شد، ادامه داد: با توجه به اینکه پیشرفت
طرح با روند کندی همراه شد ادامه پروژه به شرکت مسکن و عمران آستان قدس رضوی سپرده شد.
هنرور به افتتاح باند شمالی این پروژه در خرداد پارسال اشاره کرد و افزود: هشت کیلومتر از باند جنوبی این طرح آسفالت شده و ۱۲ کیلومتر باقیمانده نیز مراحل زیرسازی و پل‌سازی را پشت سرگذاشته است.

وی اظهار داشت: در صورت تزریق اعتبار، طرح در ۶ ماهه نخست سال به پایان خواهد رسید، در غیر این صورت افتتاح کامل آن تا پایان سال جاری به طول می‌انجامد.

تعهد سه ساله برای ساخت راه آهن بجنورد – مشهد

از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در این سفر بازدید از پروژه راه آهن بجنورد – مشهد است. مدیر طرح راه‌آهن گرگان – مشهد در آستانه سفر ویر راه و شهرسازی به استان خراسان رضوی و بازدید از پروژه راه آهن بجنورد - مشهد با بیان اینکه قطعه بجنورد - مشهد در این مسیر از اولویت بیشتری برخوردار است، گفت: با احداثاین مسیر در آینده یک مسیر امن ریلی بین شمال شرق تا شمال غرب دریای خزر به وجود می‌آید و همین مسیر به تدریج به یکی از راه‌های ارتباطی با کشور ترکمنستان تبدیل خواهد شد.

حمید ملکی‌راد درباره پیشینه و ضرورت اجرای این طرح و همچنین فوایدی که اجرای آن به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: طرح راه‌آهن گرگان – مشهد، مناطق شمال شرق کشور(استان‌های گلستان و خراسان شمالی) را تحت پوشش شبکه راه‌آهن قرار می‌دهد و علاوه بر امکان سفر راحت و امن برای زائران حضرت ثامن‌الائمه(ع) از استان‌های شمالی کشور، از نظر ارتباط بین مراکز استانی و شهرهای اصلی استان‌های گلستان و خراسان شمالی با دیگر مناطق کشور و امکان حمل و نقل انبوه ریلی برای توسعه معدنی و صنعتی و کشاورزی اهمیت دارد.

وی افزود: با اجرای این طرح شهرهای استان‌های خراسان رضوی و شمالی نظیر قوچان، شیروان، بجنورد و شهرهای مهم استان گلستان نظیر گنبد و علی‌آباد در شبکه ریلی کشور تحت پوشش راه‌آهن قرار می‌گیرد.

همچنین با احداثاین مسیر و با احداثاحتمالی راه‌آهن ساری به بندر انزلی و بقیه مسیر تا آستارا، در آینده یک مسیر امن ریلی بین شهرهای شمال شرق تا شمال غرب دریای خزر به وجود خواهد آمد. در این صورت این محور می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی بین شهرهای شمالی این دو استان و ترکمنستان در نظر گرفته شود.

این محور سال ۱۳۸۹ مجوز اجرا را از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گرفت. اعتبار مصوب طرح در قانون بودجه سال ۱۳۹۲ معادل ۶۱۳ میلیارد ریال بود. مدیر پروژه راه‌آهن گرگان - مشهد با بیان اینکه مسیریابی این طرح به علت کوهستانی بودن مسیر و همچنین وجود مناطق تحت حفاظت محیط زیست و اراضی کشاورزی و شهرک‌های مسکونی و روستاهای متعدد در چندین مرحله بررسی شده است، درباره وضع مطالعاتی این طرح گفت: مطالعات مقدماتی این طرح به طول تقریبی ۶۳۸ کیلومتر در حد فاصل ایستگاه گرگان جدید تا ایستگاه راه‌آهن موجود مشهد در سال ۱۳۷۶ انجام شد. سپس مطالعات مرحله اول مسیریابی و زیرسازی طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز شد و سال ۱۳۸۴ پایان یافت.

ملکی‌راد در باره راه ارتباطی موجود بین سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان توضیح داد: اکنون راه اصلی از مشهد به قوچان و شیروان سپس بجنورد تا آشخانه و از آنجا تا گرگان ادامه دارد که تنها راه جاده‌ای موجود در منطقه از مشهد تا گرگان محسوب می‌شود.
همچنین علی اکبر مردی آغمیونی سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ در آستانه سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان شمالی، درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن گرگان – مشهد اظهار داشت: در سه منطقه واقع در گرگان، شیروان و بجنورد کارگاه‌هایی تجهیز شده‌ است که با فراهم شدن شرایط، فعالیت جدی خود را در این مناطق ادامه خواهد داد.

وی درباره زمان بهره برداری این پروژه مهم ادامه داد: طرح مربوط به این مسیر، قراردادی سه ساله است و تعهد شده که در بازه زمانی سه ساله، یعنی از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۵ کار به پایان برسد.

برگزاری دو نشست جداگانه با اساتید دانشگاه‌های استان خراسان شمالی ونمایندگان تشکل های حرفه ای، حرفه ورزان ودست اندرکاران حوزه وزارت راه و شهرسازی در دانشگاه آزاد بجنورد از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در این سفر یک روزه به استان خراسان شمالی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز