خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی؛

حرکت موتور توسعه‌ اجتماعی بزرگ‌ترین دستاورد اخلاق است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۹۲

پدیده‌ شهروند در ظاهر ساده است اما مفهومی بنیادی بوده و بسیاری از اخلاق‌های قدیمی و عادات و باورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

وزیر راه و شهرسازی بزرگ‌ترین دستاورد اخلاق را به حرکت درآمدن موتور توسعه اجتماعی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش اخلاق مدیریت و مدیریت اخلاق، اخلاق را مجموعه از اصول و ارزش‌ها دانست و اظهار داشت: اخلاق می‌تواند تعادل و سازگاری رفتاری ایجاد کند. اخلاق در ایران را در جنبه‌های فردی و رعایت ادب می‌بینم و در واقع اخلاق را به یک سری رفتارهای فردی محدود کرده‌ایم
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ پس از مشروطیت که از دنیای سنتی به دنیای مدرن گام نهادیم برنگشتیم ببینیم معنای اخلاق در دنیای مدرن چیست. در دنیای مدرن مفهوم بنیاد برافکنی به وجود آمده که در تمام رفتارهای روزمره زندگی حرفه‌ای، اجتماعی، اقتصادی، مالی و… تاثیرگذار بوده است.
آخوندی با بیان این‌که دنیای مدرن شهروند را به عنوان عنصر اصلی جامعه به رسمیت شناخته است، گفت: پدیده‌ شهروند در ظاهر ساده است اما مفهومی بنیادی بوده و بسیاری از اخلاق‌های قدیمی و عادات و باورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که ما هیچ‌گاه حاضر نشدیم در مورد این مفاهیم فکر کنیم و بسیار ساده از مفهوم اخلاق عبور می‌کنیم.
وی در دنیای مدرن چند کلمه را مهم دانست و ادامه داد: در کشورمان این کلمات عمدتا در حوزه سیاست به کار رفته است، مفاهیمی مثل آزادی، استقلال و عدالت را در زندگی حرفه‌ای به کار نبردیم و از شدت تکرار این کلمات هر کسی با شنیدن آنها حالت تهوع می‌گیرد و من می‌خواهم در حوزه زندگی حرفه‌ای در مورد آنها صحبت کنم و بگویم ما چگونه با کمال افتخار مرتکب اعمال کاملا غیراخلاقی می‌شویم.
وزیر راه و شهرسازی آزادی را فقط آزادی بیان دانست و ادامه داد: اصلی ترین بحثدر حوزه شهروندی آزادی محسوب می‌شود، بدین منظور که پذیرش آزادی فردی بحثی پیچیده است به عنوان مثال آزادی در انتخاب مسکن، آزادی در شغل یا آزادی در دین، بیان یا گفت‌وگو همه آزادی محسوب می‌شوند.
آخوندی بزرگ‌ترین دستاورد اخلاق را راه‌انداختن موتور توسعه‌ اجتماعی دانست و ادامه داد:: اگر بتوانیم اخلاق را به مفهوم پاسداری از ارزش‌های بنیادی و به‌کارگیری اخلاق‌های بنیادی در زندگی و رعایت آزادی فردی و استقلال ملی در نظر بگیریم و به تعبیری اگر اخلاق به مفهوم چارچوب عملی رعایت ارزش‌های بنیادی در رفتارهای اجتماعی ما باشد، امید اجتماعی ایجاد می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه‌های مهندسی یکی از کارهایی که می‌کنیم این است که به شکل ظریفی افراد را محدود کرده و آنها را گرایش می‌دهیم به سمتی که انتخاب آنها یا به صفر برسد یا خیلی محدود شود.

وی با اشاره به این‌که بررسی ارتباط اخلاق با دولت مهم بوده است، اذعان داشت: باید دقت کنیم در مورد مسائلی که به یکسری ارزش‌های بنیادین بر می‌گردد و دولت را مسوول آن می‌دانیم دچار اشتباه شده‌ایم چون همواره احتمال اعمال غلط قدرت وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت در دنیای مدرن انحصار بکارگیری ظهور را دارد پس اساسا این انتظار از دولت که مدیریت ارزش‌ها را به عهده گیرد کار غلط و اشتباهی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز