خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد:

تاسیس صندوق‌های مسکن به منظور خانه‌دار شدن دهک‌های پایین

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۵۷

هزینه ساخت واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور متفاوت است و ابتدا باید هزینه ساخت مسکن در شهرهای مختلف محاسبه شود و براساس آن وام‌ها به متقاضیان تعلق گیرد / وام مسکن باید ۵۰ درصد افزایش یابد.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن از تاسیس صندوق‌های مسکن به منظور خانه‌دار شدن دهک‌های پایین تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد پژمان، رییس سازمان ملی زمین و مسکن - امروز - شنبه - در اولین نشست خبری خود با اعلام منتفی شدن افزایش وام مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان گفت: تاکنون افزایش وام مسکن مهر به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تعلق گرفته است و فعلا برنامه‌ای برای افزایش مبلغ این وام وجود ندارد همچنین وام‌ ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر برای برخی واحدهای مسکونی اجرا شد و اولویت برای شهرهای نیازمند بود..

پژمان با بیان این مطلب که بانک‌ها باید قادر به برگشت پول خود باشند افزود: بانک ها چندان موافق این افزایش نیستند در حال حاضر برخی متقاضیان واحدهای مسکن مهر برای پرداخت اقساط ۲۰۰ هزار تومانی خود گلایه دارند و توان پرداخت این مقدار را ندارند. و با این اوصاف چگونه میتوان سقف تسهیلات را افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه میزان ۲۵ یا ۳۰ میلیون تومان برای خرید و ساخت مسکن جوابگو نیست ادامه د اد: حداقل وام مسکن باید بیش از ۵۰ درصد باشد و در خصوص تسهیلات ۳۵ میلیونی ساخت مسکن، بانک مرکزی تغییری در سقف تسهیلات نداده و ا با همین میزان اعطا می‌شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن از آغاز به کار صندوق‌های زمین و مسکن خبر داد و گفت: این صندوق ها در صورت تامین نقدینگی و برای جلوگیری از ‌آسیب های خرید و فروش نامتعارف مسکن ایجاد می‌شود و طبق آخرین مذاکرات سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهایی شدن ایجاد صندوق‌های مسکن و ساختمان صورت گرفته و تا یک ماه آینده براساس پروژه‌های تعیین شده این صندوق راه اندازی می‌شود.

پژمان تصریح کرد: فعالیت این صندوق‌ها به گونه‌ای است که ۵۰ درصد آن را دارایی، ‌زمین و امکانات خود صندوق و مابقی و ۵۰درصد دیگر از طریق اورده مردم تامین می‌شود و متقاضیان می‌توانند براساس آورده خود از تسهیلات این صندوق‌ها بهرمند شوند.

پژمان با اشاره به ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: این برنامه‌ها تحت تاثیر برنامه‌های آتی مسکن هستند که امکان صاحبخانه شدن برای متقاضیان را فراهم می‌ک. ند همچنین بانک مرکزی برای رونق بخشیدن بازار مسکن این اقدام را انجام می‌دهد.

وی افزود: صندوق‌های پس انداز مستقل از بانک‌ها عملکرده و براساس آورده مردم تامین مالی می‌شود.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص مسکن اجتماعی گفت: براساس مطالعات طرح جامع مسکن هنوز برنامه ریزی مسکن اجتماعی آغاز نشده است.

پژمان با بیان این‌که طرح جامع مسکن از حدود ۱۰ سال گذشته در حال بررسی است و طی سال‌های گذشته بدون تغییر بوده است، گفت: مهمترین فعالیت شکل گرفته در دولت جدید فعال سازی طرح جامع مسکن است که اکنون براساس سرشماری سال ۸۵ و ۹۰ و تحولات ایجاد شده در مسکن توسط تیم متخصص و کارشناس دانشگاه صنعتی شریف در حال تجدیدنظر است و قرار است تا شش ماه آینده مدل مسکن برای کشور اعلام شود.

وی با اشاره به مشکل زمین‌خواری در کشور افزود: سوداگران بازار مسکن از خلاء موجود در بازار مسکن استفاده کرده‌اند و بسیاری از زمین خواری‌ها از اراضی دولتی و غیر دولتی صورت گرفته است این تصمیم گیری به گونه ای است که مجلس شورای اسلامی در اصل ۹۰ به آسیب‌های زمین خواری توجه کرده و امیدواریم به زودی لایحه قانونی زمین خواری ارائه شود.

وی درخصوص آزادسازی معاملات مسکن مهر معتقد است: بهتر است خرید و فروش و انتقال واحدهای مسکونی مهر به صورت قانونی صورت گیرد تا از سوداگری‌ها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: نمی‌توان امتیازی که از سوی دولت به خانوارها برای صاحب خانه شدن داده شده است، چشم پوشی کرد اما باید جنبه قانونی معاملات این واحدهای مسکونی نیز درنظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص شرایط خرید و فروش مسکن مهر گفت: شرط خرید و فروش واحدهای مسکونی مهر واحدهای بالای ۷۰ درصد پیشرفت است و: صاحبان واحدهای مسکونی مهر می توانند در صورت داشتن سند واحد مسکونی سند را انتقال دهند و واحدهای مسکونی که هنوز سنددار نیستند می توانند به صورت وکالت نامه واحدشان را انتقال دهند.

پژمان با اشاره به آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن ۵۰ میلیون تومانی گفت: هزینه ساخت واحد مسکونی در نقاط مختلف کشور متفاوت است و ابتدا باید هزینه ساخت مسکن در شهرهای مختلف محاسبه شود و براساس آن وام‌ها به متقاضیان تعلق گیرد و مبلغ ۵۰ میلیون تومان بر مبنای ساخت و سازهای شهر تهران کم است.

پژمان با بیان این‌که در حال حاضر در تهران هزینه ساخت هر متر واحد مسکونی به طور متوسط یک و نیم میلیون تومان است گفت: برای یک واحد ۷۵ متری با در نظر گرفتن فضای ناخالص حداقل ۹۰ میلیون تومان نیاز است.

پژمان با اشاره به طرح مسکن اجتماعی برای اقشار کم درآمد گفت: هنوز خروجی و برنامه‌ای برای دهک‌های نیازمند در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: اما در مدت آغاز به کار دولت با دستگاه‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت گرفته تا در صورت نیاز به زمین در هر نقطه از شهرها سازمان ملی زمین و مسکن به آن‌ها کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این سازمان آمادگی تامین زمین برای نیازمندان شناسایی شده از سوی این دستگاه‌های حمایتی را دارد.

پژمان از تکمیل شدن یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد مسکن مهر خبر داد و افزود: کل واحدهای مسکن مهر دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود که اکنون دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحد در حال ساخت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی سال‌های گذشته جمعیت کشور روند رو به رشدی در پیش گرفته بدون این که از اوایل ۵۰ کنترل جمعیت شهر تهران برنامه ریزی شده بود اما براساس طرح آمایش سرزمین باید جمعیت شهرهای بزرگ به شهرهای اطراف و شهرهای جدید سرریز شوند.

پژمان افزود: از چهار دهه گذشته تاکنون جمعیت و محل استقرار مردم مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

به گفته وی، چهار دهه گذشته ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها و ۳۰ درصد جمعیت به صورت پراکنده در شهرها بوده‌اند اما امروز جمعیت شهری به ۷۲ درصد و جمعیت روستایی به ۲۸ درصد رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این روند در سطح جهان طبیعی است گفت: استقرار مردم در شهرها به تناسب شناسایی امنیت، فرهنگ و اوضاع اجتماعی مورد اهمیت قرار می گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز