خبرگزاری کار ایران

درخواست جامعه مهندسان مشاور ایران از دولت:

طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های مهندسی مشاور از محل بودجه ۹۳ پرداخت شود

کد خبر : ۱۳۳۷۲۵

پیشنهاد ما به دولت آن است که به جای پرداخت بدهی شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکاری از محل منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم الشرکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی نیروگاه‌های متعلق دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته و تابعه از اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت استفاده کنند.

بدهکاری دولت به شرکت‌های مهندسی مشاور بخش خصوصی، اکثر این شرکت‌ها را در معرض تعطیلی قرار داده است.

به گزارش ایلنا، رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران از دولت خواست که با توجه به اینکه طلب ۴۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های مهندسی مشاور بخش خصوصی نسبت به بدهکاری‌های دولت رقم ناچیزی است و به سهولت می‌تواند از محل بودجه ۹۳ تأمین شود، دولت پرداخت کل این بدهی را در اولویت پرداخت‌ها قرار داده و این شرکت‌ها را از خطر تعطیلی نجات دهد.

هرمزد رامینه که به مناسبت برپایی «جشن چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایران» که روز چهارشنبه در برج میلاد برگزار می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: با توجه به نقش خطیر شرکت‌های مهندسی مشاور در مشاوره و اجرای طرح‌های عمرانی دولت، پرداخت بدهی دولت به این شرکت‌ها، کمک به بقای آن هاست.

وی ادامه داد: هر چند در بودجه ۹۳ پیش بینی شده، دولت تمام بدهی‌های قبلی شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکاری را که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، پرداخت کند، اما آنچه مسلم است، دولت قادر نخواهد بود، تمام این مبلغ را از محل بودجه ۹۳ تامین کند.

رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به اینکه پرداخت این بدهی‌ها از محل اوراق و مشارکت و اوراق اسناد خزانه اسلامی پیش بینی شده است، یادآور شد: این پیش بینی در بودجه ۹۲ هم شده بود که متاسفانه به دلیل نداشتن جنبه اجرایی محقق نشد.

وی گفت: پیشنهاد ما به دولت آن است که به جای پرداخت بدهی شرکت‌های مهندسی مشاور و پیمانکاری از محل منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم الشرکه، اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی نیروگاه‌های متعلق دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته و تابعه از اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت استفاده کنند.

رامینه اضافه کرد: در جشن چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور از معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور دعوت شده که قرار است در این مراسم شرکت کند تا ضمن آنکه پیشنهادهای خود را به دولت مطرح می‌کنیم از نقطه نظرهای آنان نیز مطلع شویم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تمام شرکت‌های مهندسی مشاور بخش خصوصی به دلیل معضلات اقتصادی ناشی از بدهی دولت، ناگزیر به تعدیل نیرو شدند که این نیرو‌ها عمدتا کار‌شناس بوده‌اند. همچنین شرکت‌های مذکور هم اینک زیر ظرفیت به فعالیت مشغولند.

رییس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: از سوی دیگر ۶۰ درصد شرکت‌های مهندسی مشاور در حال حاضر نیمه فعالند و بسیاری از مدیران و کار‌شناسان این شرکت‌ها به کشورهای امریکا، کانادا، استرالیا، اروپا، هند و مالزی مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه ۹۳ در مقایسه با سال‌های قبل از نظر طرح‌های عمرانی افت چشمگیری به لحاظ کمبود منابع وجود دارد، گفت: در بودجه سال ۹۳ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه به سه هزار طرح عمرانی نیمه تمام اختصاص یافته که بودجه تخصیص یافته تنها می‌تواند، اعتبار ۱۰ درصد طرح‌های عمرانی را تأمین کند درصورتیکه برای اتمام کلیه این طرح‌ها به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

البته پیش بینی استفاده از فاینانس به میزان ۳۵ میلیارد دلار هم شده است که در صورت تحقق می‌تواند، بسیار مؤثر باشد.
وی ابراز امیدواری کرد در سال‌های ۹۴-۹۵ دوباره شاهد رونق طرح‌های عمرانی در کشور باشیم و در صورت پرداخت بدهی دولت به شرکت‌های مهندسی مشاور و بقای این شرکت‌ها آن‌ها مجددا می‌توانند در زمینه مشاوره و اجرای طرح‌های عمرانی، دولت را یاری دهند.

رامینه تصریح کرد: هم اینک شرکت‌های مهندسی مشاور در بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای مختلف وارگان‌های نظامی در کنار بخش خصوصی به فعالیت و رقابت می‌پردازند که با توجه به استفاده بخش‌های غیر خصوصی از رانت‌های خاص و بهره‌مند نبودن بخش خصوصی از این رانت‌ها، بخش خصوصی با طلب‌های معوق، رمقی برای رقابت با این بخش‌ها را ندارد.

جشن چهلمین سال تاسیس جامعه مهندسان مشاور با حضور جمعی از مسئولان عالی رتبه کشوری و بیش از هزار نفر از مدیران شرکت‌های مهندسی و مهندسان مشاور، عصر روز ۱۸ دی ماه در محل برج میلاد برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز