خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اظهار نظر اساتید دانشگاه ها:

بجای اصلاح سیستم اداری باید به دنبال اصلاح اجتماعی باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۶۴

به دنبال احیای شورای تدوین هستم و به زودی ۲۲ مبحثآن مورد بازنگری قرار می گیرد. معتقدم حمل و نقل ریلی و جاده ای ارجح‌تر است / سازمان نظام مهندسی ما موجب سلب هویت از مهندسان ما در بخش های مختلف شده است.

ایلنا: وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اظهار نظر اساتید دانشگاه‌ها گفت: شجاعت ندارم که خدمت دوستان رسیده ام و معتقدم باید به سازمان اجتماعی درحوزه شهرسازی و معماری توجه شود در این میان به حمل و نقل ریلی بیش از حمل و نقل جاده ای باید اهمیت داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آخوندی پس از شنیدن نقطه نظرات اساتید معماری و شهرسازی با بیان اینکه به دنبال مچ گیری نباشیم بلکه سعی کنیم به دنبال یادگیری باشیم تصریح کرد: اینکه می گویید شجاعت داشتم که در میان شما حاضر شدم باید بگویم شجاعت نیازی نیست. اساسا فاصله میان دولت و مردم موجب شده است گرفتاری‌هایی بوجود آید و ما همه با هم باید پاسخگوی جامعه و مردم در برابر این مشکلات و گرفتاری‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه اگر دولت وظیفه دارد زمینه رفاه را برای زندگی بهتر مردم فراهم کند همه باید در مقابل مشکلات پاسخگو باشیم تصریح کرد: از نظر من، ما نظام شهرسازی نداریم چرا که شهر، سازمان اجتماعی است و در مجموعه شهرسازی عامل اصلی یعنی شهروندان هیچگاه دیده نشده اند. اصلی ترین مبحثسازمان اجتماعی است که ما آن را در نظام شهرسازی گم کرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه می دانم که گفتن این حرف‌ها چقدر خطرناک است نه از جنبه امنیتی ادامه داد: باید در تمامی مباحثشهرسازی بحثسازمان اجتماعی دیده شود. اینکه یکی از اساتید گفت ما تنها هفت و نیم تا هشت سال زمان داریم باید بگویم مسئله معماری شهرسازی نقطه پایانی ندارد. چرا که انسان پایان ناپذیر است. باید به این فکر باشیم که چگونه می خواهیم شروع کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه حرف زدن درباره سازمان اجتماعی در حوزه معماری و شهرسازی بسیار ساده اما در مقام عمل بسیار سخت است گفت: از نظر من گام نخست این است که به فکر دستگاه بروکراتیک نباشیم مشکلی که در ۳۵ سال اخیر دیدیم این بود که ما به دنبال اصلاح سیستم اداری هستیم در حالی که باید به دنبال اصلاح اجتماعی باشیم. اگر قوانین به فروش می رسد، اگر تخلفات رخ می دهد به دلیل این است که اراده اجتماعی برای ایستادن و مقاومت با آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: در غیاب اراده اجتماعی است که ما از اراده اداری انتظار زیادی داریم. اگر جمعی از شما اینکار را مشروع ندانید چه اتفاقی رخ می دهد. وقتی کسی در برابر عدم مشروعیت ها به خود زحمت نمی دهد اگر یک طبقه بر روی طبقه دیگر گذاشته می شود این یعنی آلودگی ومشکلات افزایش می یابد. داشتن اراده اجتماعی بحثسیاسی نیست اجتماعی است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت های خود خطاب به دانشگاهیان گفت: کنترل اجتماعی بر کنترل اداری ارجحیت دارد، تأکید کرد: شما دانشگاهیان هستید که سخنرانی می کنید تولید دانش و نقد آن را انجام می دهید. دانشجو تربیت می کنید من وزیر هستم و باید پاسخ بدهم.

آخوندی با بیان اینکه پذیرش هویت معنوی و کالای عمومی محلی کلیدی ترین نقطه ای است که باید به آن توجه کنیم و قبول کنیم که محله و شهر هویت دارد افزود: هر شهری هویت خاص خود را دارد باید برای آن تمایز قائل شد. نکته اینجاست که در دانشگاه ها این موضوع آموزش داده نمی شود. همین دانشجویان هستند که فردا مسئولیت ها را در بخش های مختلف برعهده می گیرند.

وی با تأکید براینکه یکپارچه سازی نباید منجر به تمرکز سازی شود، ادامه داد: گاهی اوقات یکپارچگی را با یکسان سازی یکی می دانیم به نظر من باید در طرح‌های جامع شهری طرح ناحیه ای و طرح آمایش سرزمین تفاوت وجود داشته باشد که متأسفانه وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکل به دو طریق مدل مشارکتی در تصمیم سازی و در اجرا قابل حل است که ما فاقد آن هستیم تصریح کرد: به نظر من مشارکت باید از سیستم تصمیم سازی تا اجرا انجام شود. چرا کسی که تمام قدرت را دارد همانند شهرداری ها می تواند تغییر کاربری دهد؟ چه دلیلی دارد افراد صددرصد قدرت خود را با دیگران به مشارکت بگذارد؟ مشکل این است که در مدیریت شهری هنوز برای پرداختن به مشارکت در تصمیم سازی و تصمیم گیری ورودی صورت نگرفته است و اقدامات به صورت سلیقه ای انجام می شود.

آخوندی با بیان اینکه شورای نظارت بر افزایش جمعیت شهر تهران نظارت کافی نداشته است، اظهار کرد: قرار بود جمعیت شهر تهران تا ۷ میلیون کنترل شود اما هم اکنون به ۱۵ میلیون نفر رسیده است و با تراکم های موجود قطعا تعداد آن بیشتر خواهد شد این مشکل در اکثر کلانشهرها همچون مشهد، اصفهان، اهواز و شیراز دیده می شود.

وی درباره بحثکاهش مصرف انرژی در شهرها نیز، گفت: به دنبال احیای شورای تدوین هستم و به زودی ۲۲ مبحثآن مورد بازنگری قرار می گیرد. معتقدم حمل و نقل ریلی و جاده ای ارجح تر است.

وی در پایان صحبت های خود با بیان اینکه معماری روستایی در دستور کار قرار گرفته است از ایجاد انجمن معماران حمایت کرد و گفت: به دلیل نبود این انجمن با بسیاری از مشکلات مواجه هستیم. سازمان نظام مهندسی ما موجب سلب هویت از مهندسان ما در بخش های مختلف شده است، اما آنچه که اهمیت دارد این است که تمامی طرح ها به سازمان اجتماعی پیوند بخورد حتی در نوسازی نیز معتقدم هویت محلات باید جای خود را به تخریب و نوسازی بدهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز