خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با ایلنا

بازار رایانه در رکود ۶۰ تا ۷۰ درصدی بسر می‌برد / کالاهای‌ IT درگمرک خاک‌ می‌خورند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۵۷

اکنون ثبت سفارش کالاهایی مثل سرور و لپ تاپ که در بلک لیست قرار گرفته‌اند انجام نمی‌شود، لذا در همین راستا نامه نگاری‌هایی با وزارت صنعت انجام شده و درخواست کردیم کالایی که مربوط به علم روز، عرصه فرهنگ و ازملزومات دولت الکترونیک است مورد توجه ویژه قرار گیرد

ممنوعیت ثبت سفارش و مشکلات گمرک در کالاهایی مثل رایانه و مزومات آن علاوه بر ایجاد رانت ضرباتی را به مصرف کننده وارد خواهد کرد.

سیدمهدی میرمهدی کمجانی رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر بازار رایانه در رکود ۶۰ تا ۷۰ درصدی بسر می‌برد، به لحاظ کالا کمبودی وجود ندارد اما مشتری وارد بازار نمی‌شود.

وی یکی از دلایل رکود در بازار رایانه را ممنوعیت ثبت سفارش دانست و افزود: رایانه جزء کالاهای اولویت دهم است به همین جهت فعلا ثبت سفارش این کالا ممنوع است، ضمن اینکه نوسانات نرخ دلار و همچنین نامشخص بودن تاثیر تفاهمنامه اخیر ژنو و عدم ثبات در نرخ دلار مشکلات این بازار را دوچندان کرده است.

کمجانی در ادامه به بالا بودن مبالغ ثبت سفارش اشاره و اظهار داشت: با توجه به اینکه مبالغ ثبت سفارش برای اقلام IT بالاست، تجار ریسک نمی‌کنند کالارا ترخیص کرده زیرا نمی‌توانند جوابگوی بدهی‌هایشان باشند به همین دلیل کالاها در گمرک مانده و ترخیص نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اکنون ثبت سفارش کالاهایی مثل سرور و لپ تاپ که در بلک لیست قرار گرفته‌اند انجام نمی‌شود، لذا در همین راستا نامه نگاری‌هایی با وزارت صنعت انجام شده و درخواست کردیم کالایی که مربوط به علم روز، عرصه فرهنگ و ازملزومات دولت الکترونیک است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استعلام دولتی هم در بازار کم است، گفت: چنانچه مناقصات دولتی رونق بگیرد جنب و جوشی در پدید می‌آید زیرا اگر کسی در مناقصه برنده شود باید کالایش را از بازار تهیه کند و همین امر منجر به رونق نسبی در این بازار خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود بودجه در حال حاضر بیشتر کالاهایی خریداری می‌شوند که ضروری باشند لذا امیدواریم با عبور از بحران کنونی که تا حدی به تحریم‌ها مرتبط است بتوانیم فضای کسب و کار را بهبود بخشیم.

وی همچنین گفت: دولت قبلی با محدود کردن واردات، منجر به از بین رفتن رقابت در واردکنندگان شد ضمن اینکه قدرت انتخاب نیز از مصرف کننده گرفته شد اما با اینحال فعلا بازرگانان کالای مورد نیاز خود را از کشورهای آسیایی وارد می‌کنند اما متاسفانه مشکلات داخلی و گمرک بیش از مسائل مربوط به تحریم مشکلات بوجود آورده است.

وی افزود: در حال حاضر هر گمرکی نرخ خاصی را برای ترخیص کالا اعلام می‌کند و این مسئله باعثشده کالا در گمرک بماند و تا زمانی که کالا ترخیص شود هزینه‌های گمرک و کانتینر نیز به واردکننده تحمیل می شود و این امر نیز قیمت تمام شده کالا را بالا می‌برد که لزوم بازنگری مسئولین و رفع مشکلات بازار رایانه را می‌طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز