خبرگزاری کار ایران

معاون ناوگان راه آهن:

معافیت ۱۰۰ میلیون تومانی سرمایه گذاران از پرداخت حق دسترسی

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۶۸۶

با هدف نزدیک کردن حق دسترسی شبکه ریلی به عوارض جاده‌ای، سهم ۵۷ درصدی راه آهن از تعرفه حمل بار؛ به ۳۵ درصد کاهش یافت.

معاون ناوگان راه آهن از تدوین برنامه‌ها و اقدامات جدی به منظور جذابیت سرمایه گذاری در حوزه ریلی خبر داد و اعلام کرد این اقدامات در قالب بسته‌های حمایتی مجزا و بر اساس منابع مختلف تدوین شده‌اند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بابک احمدی، ‌معاون ناوگان راه آهن با اشاره به تصویب قانون حق دسترسی آزاد به شبکه ریلی در سال ۱۳۸۴ گفت: شرکت راه آهن به منظور تسریع در شکل گیری بخش‌های غیر دولتی ریلی، در سال‌های گذشته نسبت به واگذاری ناوگان ریلی خود شامل واگن‌های باری و واگن‌های مسافری به بخش غیر دولتی اقدامات کرده است.

وی افزود: این اقدام تاثیر مثبتی بر حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی داشته و موجب توسعه مطلوب منابع ناوگان ریلی شده است.

وی در ادامه دلایل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان طی سال‌های گذشته را مدنظر قرار داد و گفت: عدم تناسب نرخ بازگشت داخلی سرمایه گذاری ریلی در مقایسه با سایر بخش‌های سرمایه گذاری، عدم سرمایه گذاری جدی شرکت راه آهن و دولت در توسعه ناوگان با فرض حضور بخش غیر دولتی در این عرصه، جذب سرمایه‌های بخش غیر دولتی برای بازپرداخت خرید ناوگان موجود راه آهن و وجود تنوع در نوع و محیط‌های کسب و کار ناوگان راه آهن از جمله عوامل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان ریلی هستند.

به گفته وی وجوداین عوامل بازدارنده موجب شده تا شرایط اقتصادی برای حضور بخش خصوصی در برخی از حوزه‌ها نظیر قطارهای حومه‌ای، لکوموتیوهای مسافری و مانوری، سازمان قطار نجات و قطارهای پرسرعت فراهم نشود.

احمدی افزود: پیرو این مساله برنامه‌های راه آهن معطوف به مشارکت بخش غیر دولتی در تامین و بهره برداری از واگن‌های باری واگن‌های مسافری و لکوتیوهای باری است.

وی با بیان اینکه راه آهن برنامه جامع وسنگینی را پیش روی خود دارد گفت: شرکت راه آهن در نظر دارد تا همراستا با اجرای تعهدات برنامه‌ای سال‌های آتی بتواند عقب افتادگی‌های سال‌های گذشته را نیز جبران کند که در این راستا پاسخ‌های مثبت و خوبی را از سمت دولت و مجلس دریافت کرده‌ایم و بر اساس آن‌ها به محض آماده شدن مقدمات اجرایی هر یک، بسته حمایتی خود را طراحی و نسبت به اعلام عمومی آن اقدام می‌کنیم.

معاون ناوگان راه آهن با تاکید بر اینکه برای اجرای برنامه لازم است که تمامی منابع قابل استفاده را بسیج کنیم تصریح کرد: در اولین گام از منابع درآمدی شرکت راه آهن شروع کرده و دو اقدام جدی راعملیاتی کردیم.

وی افزود: در اقدام اول و طی دو مرحله که از سال گذشته آغاز شد با هدف نزدیک کردن حق دسترسی شبکه ریلی به عوارض جاده‌ای، سهم ۵۷ درصدی راه آهن از تعرفه حمل بار؛ به ۳۵ درصد کاهش یافت.

احمدی تصریح کرد: در اقدام دوم و با فرض اینکه سرمایه گذاری در توسعه واگن‌های باری برای یک دوره ۱۰ ساله از نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصدی برخوردار شود بسته حمایتی‌ای را آماده اجرا کرده‌ایم که طی آن مقرر شد از ابتدای سال ۹۳؛ سر مایه گذار به ازای ورود واگن باری نو خود به شبکه ریلی به طور متوسط به میزان ۴ میلیون تن کیلومتر(حدود ۱۰۰ میلیون تومان) از پرداخت حق دسترسی معاف باشد.

به گفته وی در فاز نخست اجرای این طرح و بر اساس منابع راه آهن هدف گذاری این است که تا پایان سال ۹۴ بتوانیم تا سقف ۴۵۰۰ دستگاه واگن باری را از این بسته حمایتی برخودار کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز