خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته:

هزینه ساخت یک کشتی در ایران برابر خرید ۲.۵کشتی از کشورهای خارجی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۷۹۲

در حال حاضر با نرخ تمام شده ساخت یک کشتی در ایران می‌توان حداقل دوم و نیم کشتی از کشورهای خارجی خرید.

نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: هزینه ساخت یک کشتی در ایران برابر خرید ۲.۵ کشتی از کشورهای خارجی است.

نایب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه تاکنون یک ریال هم از دولت و بانک‌ها تسهیلات ریالی و ارزی دریافت نکرده‌ایم گفت: با وجود اینکه ۹۰درصد تجارت جهانی کشورمان متکی به دریافت و بسترهای قانونی برای اخذ تسهیلات ریالی و ارزی مهیاست تاکنون هیچ حمایتی از سوی دولت نشده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پلمه در نشست خبری انجمن کشتیرانی و شرکت‌های وابسته با اشاره به اهمیت دریا و اقتصاد دریامحور ادامه داد: در حالی که صددرصد نفت کشورمان، بیش از ۷۰درصد گاز وبیش از صددرصد صادرات محصولات پتروشیمی وابسته به دریاست اما دریا و شرکت‌های دریای در دولت‌های مختلف هیچ حمایتی نشدند.

وی ادامه داد: این درحالی است که تمام سبد کالای مردم از طریق دریا تامین می‌شود.

پلمه ادامه داد: در حالی که در قانون صراحتاً به حمایت بانک‌ها از صنایع و شرکت‌های دریایی و معافیت‌های مالیاتی این شرکت‌ها اشاره شده است اما در حال حاضر سود بانکی تسهیلاتی که به شرکت‌های فعال در این صنعت اعطا می‌شود با‌‌ همان نرخ خدمات یعنی ۲۶درصد محاسبه می‌شود و گمرک و متولیان امور مالیاتی هیچ توجهی به معافیت‌های مالیاتی که در قانون آمده است نمی‌کنند.

نایب رئیس انجمن کشتیرانی و شرکت‌های وابسته با بیان اینکه عدم وجود یکپارچگی در قانون و عملکرد جزیره‌ای سازمان‌ها باعثافزایش هزینه‌های ساخت و ساز کشتی در کشور شده است گفت: در حال حاضر با نرخ تمام شده ساخت یک کشتی در ایران می‌توان حداقل دوم و نیم کشتی از کشورهای خارجی خرید.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بند قانونی صراحتاً به این نکته اشاره می‌کند که کشتی‌هایی که در ایران ساخته می‌شود از معافیت مالیاتی ۱۲ساله برخوردار هستند و قطعاتی از کشورهای خارجی برای ساخت کشتی به ایران وارد می‌شوند مشمول هزینه‌های ثبت سفارش نمی‌شوند اما نه سازمان امور مالیاتی و نه گمرک به این مصوبات قانونی هیچ توجهی ندارند.

پلمه با اشاره به مشکلات شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌های وابسته به این حوزه گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات حاضر بحثمالیات است و در حال حاضر شرکت‌های این طیف شامل مالیات سنگینی می‌شوند این در حالی است که اقتصاد کشورمان وابسته به دریا است.

وی ادامه داد: هرچند شرکت‌ها با وجود تحریم‌هایی که صورت گرفته توقع اخذ تسهیلات ارزی ندارند اما دولت می‌توانست حمایت‌های ریالی خود را متوجه این بخش کند اما تاکنون بانک‌ها کوچک‌ترین توجهی به صنایع دریایی نداشتند و تمام اعتبارات و تسهیلات بانکی با سود ۲۶ درصد و نه ۱۴درصد به شرکت‌ها داده شده است.

وی افزود: این مشکلات در حالی است که در خارج از کشور دولت‌ها برای شرکت‌های وابسته به دریا کمترین نرخ بهره بانکی و طولانی‌ترین مدت زمان بازپرداخت را در نظر می‌گیرند و اصلاً ۱۴درصد نرخ بهره بانکی هم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه غیر قابل توجیه است.

رئیس شرکت انجمن کشتیرانی و شرکت‌های وابسته با انتقاد از رویکرد هزینه فایده - دولت در این بخش اظهار کرد: مشکل ما سازمان‌های دولتی این است که نگاه‌شان به صنایع دریایی به عنوان مهم‌ترین صنایع اقتصادی کشور نگاه هزینه - فایده است و نه هزینه - فرصت این در حالی است که با تغییر نگاه و رویکرد فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری متعددی ایجاد می‌شود.
پلمه ادامه داد: متاسفانه در بخش مالیات هم دولت به شرکت‌های فعال در حوزه دریا به عنوان شرکت‌های حق‌العمل‌کار نگاه می‌کنند و مالیات را هم بر این اساس تعیین می‌‌کند.

وی درباره نقش دریا در برنامه ششم توسعه کشور گفت: با توجه به اینکه در تمام کشور‌ها دریا نقش بسیار اساسی در اقتصاد کشور دارد سهم دریا در برنامه پنجم توسعه کشورمان صفر بود.

وی ادامه داد: با وجود ۵۸۰۰کیلومتر مرز دریایی در جنوب و شمال کشورمان دریا هیچ نقشی در اقتصاد ندارد و در حالی که بهترین و توسعه‌یافته‌ترین نقاط اقتصادی - فرهنگی در کنار سواحل شکل می‌گیرد در ایران محروم‌ترین نقاط کشورمان مناطق سواحل دریایی هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های انجمن کشتیرانی برای ارتقا نقش اقتصاد دریامحور در برنامه ششم توسعه گفت: با همکاری سازمان بنادر کارگروه‌هایی تشکیل داده‌ایم و با نمایندگان مجلس هم رایزنی‌هایی در این زمینه کرده‌ایم و امیدواریم که در سال‌های آینده تسهیلات مورد توجهی به این صنعت تعلق گیرد.

پلمه با اشاره به اهمیت اتصال ریل به بنادر شمالی و جنوبی کشورمان گفت: در حال حاضر ۹۷درصد جابجایی‌ها از طریق جاده انجام می‌شود این در حالی است که۸۰میلیون تن کالا در سطح راه‌های ارتباطی کشورمان در تردد هستند و متاسفانه سهم ریل در جابجایی این مقدار کالا بیشتر از ۳درصد نیست.

وی با اشاره به موانعی که سهم ریل از جابجایی کالا را کاهش می‌دهد تاکید کرد: بنادر کشور شاهراهای ارتباطی برای حمل و نقل کالا هستند اما متاسفانه به ریل متصل نیستند البته کندی سرعت و افزایش مدت زمان سیر بر روی ریل و گران بودن تعرفه‌های ریلی ایران نسبت به تعرفه‌های جاده‌ای و تعرفه‌های کشورهای دیگر باعثشده سهم راه‌آهن از جابجایی بار به حداقل میزان ممکن برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز