خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره انجمن ریلی کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ضمانت بانکی بزرگترین معضل پیمانکاران است / دولت به بخش خصوصی اعتماد کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۸۳۱

شرایط حاضر بخش خصوصی فعال در این حوزه نقدینگی برای تولید هم ندارد چه برسد به نقدینگی برای ضمانت بانکی.

رییس هیات مدیره انجمن ریلی کشور با بیان اینکه بزرگ ترین دغدغه و معضل پیمانکاران ضمانت بانکی است، ‌ گفت: ‌ تنها خاصیت ضمانتنامه بانکی تامین منافع بانک ها است وگرنه هیچ منفعتی برای دولت و پیمانکارانش ندارد.

هوشنگ سوهانی گر در گفت وگو با ایلنا با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی ضمانت بخش خصوصی از سوی سازمان های تابع این وزارتخانه ادامه داد: ‌ دولت باید به پیمانکارانی که بیش از ۳۰ سال سرمایه خود را صرف مشارکت با دولت کرده اند و حداقل ۲ هزار قرارداد را به اجرا رساندند، ‌اعتماد کند.

وی درباره دردسرهای تهیه ضمانت نامه بانکی برای پیمانکاران تاکید کرد: ‌ در ابتدا باید ۲۰ درصد نقدینگی قبل از هر اقدامی به بانک ارائه دهیم و بابت ۸۰ درصد مابقی قرارداد هم باید سند مالکیت در گرو بانک بگذاریم یا مستنداتی که بانک آن را قبول داشته باشد.

سوهانی گر افزود: ‌ این اقدامات که پیمانکار باید در ابتدای کار انجام دهد در حالی است که خود دولت به پیمانکاران بدهکار است و در پرداخت بدهی تعلل می کند و از طرفی دیگر در شرایط حاضر بخش خصوصی فعال در این حوزه نقدینگی برای تولید هم ندارد چه برسد به نقدینگی برای ضمانت بانکی.

رییس هیات مدیره انجمن ریلی کشور با انتقاد بر عملکرد بانک ها گفت: ‌ در این شرایط، بانک ها هم کار مزد بسیار سنگینی هم از پیمانکاران اخذ می کنند به طوری که در نهایت بابت این ضمانت نامه بیش از ۳۰ میلیون تومان هم از مبلغ کسر می شود.
وی ادامه داد: ‌ در حالی که در تمام بانک های اروپایی تنها ۲ تا ۳ درصد از صنعتگران سود گرفته می شود در ایران این رقم به ۳۰ درصد هم می رسد. از سویی دیگر تاخیر در پرداخت بلافاصله ۳ درصد جریمه می شویم.

سوهانی گر افزود: ‌‌ علاوه بر سود سنگین بانکی پروسه طولانی مدت اخذ ضمانت نامه ها هم یکی از معضلات پیمانکاران است و یک سیکل کاری طولانی مدتی دارد و تهیه یک ضمانتنامه بانکی بالای ۵۰۰ میلیون تومان حداقل یک ماه دوندگی می خواهد.
رییس هیات مدیره انجمن ریلی کشور با بیان اینکه در تمام دنیا شرکت هایی که مورد اعتماد و تایید مجموعه ملی هستند، نیازی به دادن ضمانت نامه بانکی به دولت ندارند، ‌اظهار کرد: ‌ امیدوارم مجلس به این پیشنهاد وزیر راه وشهرسازی رای مثبت دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز